0885470012858
Componist | Geminiani |
Titel | Quinta Essentia |
Artiest | Concerto Köln |
Artikel nr. | 0301285BC |
EAN Code | 0885470012858 |
Aantal CD's | 1 |
Label | BERLIN CLASSICS |
Releasedatum | 2019-09-20 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Grave — CONCERTO KOLN | 001:22 |
2 | 2. Allegro assai — CONCERTO KOLN | 002:56 |
3 | 3. Andante — CONCERTO KOLN | 001:23 |
4 | 4. Allegro — CONCERTO KOLN | 002:40 |
5 | 1. Adagio — CONCERTO KOLN | 001:51 |
6 | 2. Allegro — CONCERTO KOLN | 003:14 |
7 | 3. Adagio — CONCERTO KOLN | 001:37 |
8 | 4. Allegro — CONCERTO KOLN | 003:33 |
9 | 1. Adagio — CONCERTO KOLN | 001:56 |
10 | 2. Allegro — CONCERTO KOLN | 002:14 |
11 | 3. Adagio — CONCERTO KOLN | 001:32 |
12 | 4. Allegro — CONCERTO KOLN | 003:24 |
13 | 1. Adagio — CONCERTO KOLN | 002:28 |
14 | 2. Allegro — CONCERTO KOLN | 001:52 |
15 | 3. Adagio — CONCERTO KOLN | 002:58 |
16 | 4. Allegro — CONCERTO KOLN | 002:17 |
17 | 1. Andante — CONCERTO KOLN | 002:28 |
18 | 2. Allegro assai - Andante — CONCERTO KOLN | 001:55 |
19 | 3. Allegro - Andante — CONCERTO KOLN | 002:01 |
20 | 4. Allegro — CONCERTO KOLN | 002:29 |
21 | 1. Grave — CONCERTO KOLN | 001:47 |
22 | 2. Allegro - Grave - Allegro — CONCERTO KOLN | 002:42 |
23 | 3. Grave - Allegro - Andante - Allegro — CONCERTO KOLN | 004:37 |
24 | 1. Andante — CONCERTO KOLN | 002:14 |
25 | 2. Allegro — CONCERTO KOLN | 001:52 |
26 | 3. Grave - Andante - Prestissimo - Andante — CONCERTO KOLN | 001:47 |
27 | 4. Allegro cantabile — CONCERTO KOLN | 002:02 |
28 | 1. Allegro moderato - Adaigo - Andante - Andante — CONCERTO KOLN | 002:46 |
29 | 2. Adaigo - Presto — CONCERTO KOLN | 002:00 |
30 | 3. Affetuoso - Adaigo — CONCERTO KOLN | 002:42 |
31 | 4. Allegro moderato — CONCERTO KOLN | 001:28 |
32 | 5. Andante — CONCERTO KOLN | 002:55 |
33 | 6. Adaigo - Allegro assai - Adaigo — CONCERTO KOLN | 001:08 |
34 | 7. Presto — CONCERTO KOLN | 001:45 |
Heerlijke muziek, het sprankelt dat het een lieve lust is. Met concerti grossi van Francesco Geminiani kun je alle kanten op: als sfeermuziek op de achtergrond of voor geconcentreerd luisteren in de stoel. De bonte afwisseling van smachtende adagio’s met verglijdende dissonanten en vinnige fuga’s die uitlopen op een dreigend orgelpunt gaat erin als koek en verveelt geen seconde. Concerto Köln is gepokt en gemazeld als het om deze muziek gaat. Toch heb je het gevoel dat het orkest te omvangrijk is. Een meer bescheiden aanpak had niet misstaan en ook een wat minder ruime akoestiek. Van Geminiani wordt hier een grommende leeuw gemaakt, terwijl kleine barokorkestjes hebben aangetoond dat ook van de spinnende poes Geminiani een grote charme kan uitgaan. Muzikaal is er weinig aan te merken op deze vertolkingen. Hooguit dat de afwisseling tussen tutti en ripieno soms een beetje verloren gaat in de overvloed aan ruimtelijkheid. Barokvioliste Mayumi Hirasaki neemt de voornaamste solopartijen voor haar rekening, met verve. Ze is behalve concertmeester van Concerto Köln ook docente aan het Mozarteum in Salzburg. Hiermee haal je een leuke, vrolijke cd in huis waarvan een overijverige lay-outer een waar feest heeft proberen te maken, al gaat dat hier en daar ten koste van de duidelijkheid.
Jos van der Zanden (Klassieke Zaken 1-2020)