0827949077364
Componist | Puccini |
Titel | Il Tabarro |
Artiest | Moore, Melody / Jagde, Brian / Lynch, Lester / MDR Leipzig Radio Choir / Dresdner Philharmonie |
Dirigent | Janowski, Marek |
Artikel nr. | 0086773PTC |
EAN Code | 0827949077364 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2020-11-20 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Introduktion — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:02 |
2 | O Michele? — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:07 |
3 | Si soffoca, padrona! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:11 |
4 | Ballo con la padrona! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:35 |
5 | Preché? — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 003:21 |
6 | Conta ad ore le giornate — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 003:56 |
7 | To'! guarda la mia vecchia! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:21 |
8 | Hai ben raggione; meglio non pensare — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:22 |
9 | Segui il mio esempio — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:32 |
10 | Belleville è il suolo e il nostro mondo! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:29 |
11 | Adesso ti capisco — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 002:22 |
12 | O Luigi! Luigi! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:30 |
13 | Come? Non sei andato? — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:13 |
14 | Dimmi: perché gli hai chiesto di sbarcarti a Rouen? — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 004:36 |
15 | Perché non vai a letto? — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 007:26 |
16 | Bocca di rosa fresca... — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:10 |
17 | Nulla! Silenzio! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 003:12 |
18 | Intermezzo — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 000:38 |
19 | T'ho colto! — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:28 |
20 | Avevo ben ragione — JANOWSKI, MAREK / DRESDNER PHILHARMONIE | 001:59 |
Met de eenakter Il Tabarro, onderdeel van het operadrieluik Il Trittico, geeft Giacomo Puccini ons de ingekookte essentie van een verismo-opera. In minder dan een uur stuwt de componist een fatale cocktail van teleurstelling, passie en jaloezie tot een fataal hoogtepunt. Dat gaat overigens niet ten koste van orkestrale verfijning: zo geeft Puccini aan het begin van de opera een prachtige muzikale schildering van de Parijse schemering, waarin hij laat horen goed naar Debussy en de Franse impressionisten te hebben geluisterd. Sopraan Melody Moore zingt de ongelukkige Giorgetta met genereuze stem. Tegenover zich vindt zij de tenor Brian Jagde die zijn vertolking van haar minnaar Luigi wat luidkeels machismo meegeeft, en de krachtig maar ook wat eenvormig zingende bariton Lester Lynch als haar echtgenoot Michele. De Dresdner Philharmonie speelt onder leiding van zijn nieuwe chef Marek Janowski met een indrukwekkende helderheid en precisie. Toch blijft wat een snelkookpan van een opera zou moeten zijn bij Janowski iets te gelijkmatig sudderen, met een benadering die je het beste als symfonisch kunt bestempelen. Muziekdrama met de klemtoon op de muziek dus, maar het is heel wat waard om Puccini’s fascinerende partituur zo gedetailleerd te kunnen horen.
Benjamin Rous (Klassieke Zaken 6-2020)