Terug naar het overzicht
cover
Beving, Joep Prehension
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beving, Joep

Prehension

GRATIS: Folk

0028947971511

Componist Beving, Joep
Titel Prehension
Artiest Beving, Joep
Artikel nr. 479715100289
EAN Code 0028947971511
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2017-04-07
# Titel & Artiest Tijd
1 Ab Ovo — Beving, Joep 004:50
2 Kawakaari — Beving, Joep 005:33
3 The Gift — Beving, Joep 003:46
4 Impermanence — Beving, Joep 004:55
5 A Heartfelt Silence — Beving, Joep 002:50
6 Sonderling — Beving, Joep 004:34
7 Le souvenir des temps gracieux — Beving, Joep 003:07
8 Pippa's Theme — Beving, Joep 003:18
9 The Man Who Carried The Wind — Beving, Joep 003:45
10 Seelenkind — Beving, Joep 003:41
11 432 — Beving, Joep 004:16
12 Hanging D — Beving, Joep 005:32
13 A Heartfelt Silence 2 — Beving, Joep 002:35
14 An Amalgamation Waltz 1839 — Beving, Joep 004:07
15 Every Ending Is A New Beginning — Beving, Joep 004:27

SPECIAL

Uiterste eenvoud
Hij is er zelf beduusd van, Joep Beving. Zoveel aandacht ineens. Wat bescheiden begon, thuis tijdens nachtelijke uren achter een oude geërfde piano, blijkt een succesverhaal. Dromerige, bedachtzame stukken worden op Spotify volop gestreamd. Bij toeval kwam de muziek terecht bij bonzen van Deutsche Grammophon. Resultaat: op 7 april de lancering van Prehension.

DG is een klassiek label, althans vanorigine. Wat betekent klassieke muziek voor jou?
“Al op vrij jonge leeftijd ging ik thuis achter de piano zitten, maar klassiek sprak me toen nog niet zo aan. Als puber ben ik daarin pas wegwijs gemaakt. In die periode heb ik veel beluisterd. Daarna een lange tijd minder, ik speelde toen jazz in bandjes en dan ben je daar niet zo mee bezig. Heeft misschien ook met leeftijd te maken. Klassiek betekende veel bij mijn zoektocht naar een eigen geluid. Daar staat dan weer tegenover dat ik me niet te veel wilde laten beïnvloeden. Pas na mijn eerste plaat ben ik weer gericht naar klassiek gaan luisteren.”

Zeggen de vakken harmonieleer en contrapunt je iets?
Uitbundige lach: “Ja, daar ben ik kortstondig aan blootgesteld. Tijdens een jaar op het conservatorium. Maar al die theorie, die regels, analyse en zo – nee, het gevolg was dat mijn focus toch echt op het muziek maken kwam te liggen, niet op de systematiek. Bij contrapunt bijvoorbeeld haakte ik al snel af. Al die regels die gelden voor de klassieke harmonieleer, daar hou ik helemaal geen rekening mee. Mij gaat het om de klank, om wat vanzelf bij me opkomt. Er is ook niet zoiets als controle achteraf.”

Eenvoud en transparantie – dat zijn begrippen die op jouw stukken van toepassing zijn. Hoe heb je die stijl ontdekt?
“Bij mijn eerste plaat heb ik me het meest laten leiden door melodie. Die draagt eigenlijk haar begeleiding, als vanzelf. Inderdaad: uiterste eenvoud. Steeds weer schrappen wat niet noodzakelijk is. Ik ben net zo lang doorgegaan tot ik het punt bereikte dat ik me niet hoefde te generen voor kinderlijke, naakte eenvoud. Voor de tweede plaat ben ik wel iets meer gaan nadenken, misschien. Maar ook die... Ach, het is wat het is.”

De titels van je cd’s staan als een huis: Solipsism en Prehension. Ontleend aan de filosofie?
“Solipsism betekent zoiets als: we zijn alleen zeker van onszelf, niet van de buitenwereld. Ik had lang achter de piano gezeten, bezig met mezelf, mijn eigen houding, naar de essentie zoekend. De tweede plaat is eigenlijk weer een volgende stap. Prehension betekent zoiets als: de realiteit proberen te grijpen, contact maken. Eigenlijk is het dus het tegenovergestelde van solipsism. Met deze muziek zoek ik naar een nieuwe manier om naar buiten te treden, uit je eigen hoofd te komen, relaties aan te gaan. Klinkt misschien wat hoogdravend voor de doorsnee luisteraar, maar zo voel ik het. Filosofisch onderlegd ben ik niet.”

En dan Deutsche Grammophon. Zelf de stoute schoenen aangetrokken?
“Nee, omgekeerd. Het is gaan rollen toen een Duitse vriendin mijn eerste album had meegenomen naar haar stamkroeg in Berlijn. Toevallig zat daar die avond een labelmanager van DG, die bij het horen van de muziek interesse had. Een hele tijd zijn we in gesprek geweest, veel overleg en zo. Tja, geweldig natuurlijk, het gaat allemaal zo snel dat ik best wel huiverig ben. Vanuit de klassieke hoek wordt waarschijnlijk vreemd aangekeken tegen dat simpele. Daar denk ik maar niet te veel over na. Mensen houden ervan, daar gaat het om.”

Jos van der Zanden (2-2017)

  • cover
Terug naar het overzicht