Terug naar het overzicht
cover
Poulenc, Fauré e.a. Mon Ami, Mon amour
€ 21,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Poulenc, Fauré e.a.

Mon Ami, Mon amour

0827949081668

Componist Poulenc, Fauré e.a.
Titel Mon Ami, Mon amour
Artiest Haimovitz, Matt / Kodama, Mari
Artikel nr. 0086816PTC
EAN Code 0827949081668
Aantal CD's 1
Label PENTATONE
Releasedatum 2020-11-06
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro - Tempo di marcia — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 005:56
2 2. Cavatine — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 006:24
3 3. Ballabile — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 003:24
4 4. Finale — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 006:44
5 Papillon A-Dur op. 77 — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 003:03
6 Élégie — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 004:19
7 Nr. 1 Nocturne — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 002:58
8 Nr. 2 Cortège — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 001:41
9 Nr. 1 Moderato — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 002:37
10 Nr. 2 Sans vitesse et à l'aise — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 001:30
11 Nr. 3 Vite et nerveusement rythmé — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 002:37
12 Kaddish (bearb. für Violoncello und Klavier von M. Haimovitz) — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 005:48
13 1. Prolog: Lent, sostenuto e molto risoluto — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 004:29
14 2. Sérénade: Modérément animé — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 003:35
15 3. Finale: Animé, léger et nerveux — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 003:47
16 Nr. 1 Après un rêve — HAIMOVITZ, MATT & MARI KODAMA 003:05

Een bloedstollend verhaal: toen Matt Haimovitz met een student Poulencs Cellosonate doornam en even wilde gaan staan, viel hij boven op zijn Goffriller-cello uit 1710. Krak! Het kostte vijftien maanden voordat het onfortuinlijke instrument gerepareerd was en voor deze opname kon worden ingezet... met Poulenc! Dat werd natuurlijk het pièce de résistance van deze cd, die geheel gevuld is met Franse muziek voor cello en piano. Enkele stukken zijn bewerkt voor deze bezetting, zoals de bekende Deux pièces van de eeuwig veelbelovend gebleven Lili Boulanger. De Trois pièces van haar zus Nadia, die haar eigen compositietalent na Lili’s dood wegcijferde en in dienst stelde van talloze anderen, zijn beslist niet minder van kwaliteit. Nadat met Papillon van Fauré, Ravels Kaddish en Élégie van Milhaud alle mogelijkheden van cello en piano zijn geëxploreerd klinkt de sonate van Debussy geïnspireerd en opwindend. Als toegift en als motto fungeert dan nog Fauré’s Après un rêve. Haimovitz verkondigt te willen aantonen dat Franse muziek een heel andere sfeer en eigen identiteit heeft dan de Duitse. O ja? Dat wisten we natuurlijk al, maar het helemaal aan elkaar gewaagde en op elkaar ingespeelde duo Haimovitz-Kodama levert het absolute bewijs.

Gerard Scheltens (Klassieke Zaken 6-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht