Terug naar het overzicht
cover
Diverse componisten Portraits - The Clarinet Album
€ 8,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse componisten

Portraits - The Clarinet Album

0028948101313

Componist Diverse componisten
Titel Portraits - The Clarinet Album
Artiest Ottensamer, Andreas \ Rotterdams Philharmonisch Or
Dirigent Nézet-Séguin, Yannick
Artikel nr. 481013100289
EAN Code 0028948101313
Aantal CD's 1
Label MERCURY
Releasedatum 2013-05-31
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro ben ritmato e deciso (Stephan Koncz for Clarinet & Orchestra) — OTTENSAMER,ANDREAS 001:50
2 1. Slowly and expressively (Clarinet Concerto) — OTTENSAMER,ANDREAS 008:47
3 2. Rather Fast (Clarinet Concerto) — OTTENSAMER,ANDREAS 008:14
4 7. La fille aux cheveux de lin (Arr. for Clarinet & Orchestra by Stephan Koncz) — OTTENSAMER,ANDREAS 002:56
5 1. Introduzione - attacca: (Arr. Arthur Benjamin) — OTTENSAMER,ANDREAS 003:03
6 2. Allegro (Arr. Arthur Benjamin) — OTTENSAMER,ANDREAS 002:36
7 3. Siciliana (Arr. Arthur Benjamin) — OTTENSAMER,ANDREAS 002:46
8 4. Allegro giusto (Arr. Arthur Benjamin) — OTTENSAMER,ANDREAS 002:27
9 2. Berceuse (Arr. for Clarinet & Orchestra by Stephan Koncz) — OTTENSAMER,ANDREAS 003:12
10 1. Adagio - Allegro (Original Version) — OTTENSAMER,ANDREAS 010:58
11 2. Adagio (Original Version) — OTTENSAMER,ANDREAS 003:38
12 3. Rondo Vivace (Original Version) — OTTENSAMER,ANDREAS 006:55

Waar moet het heen met de klassieke muziek? Het is de vraag waarvoor menig label zich gesteld ziet. Bij Deutsche Grammophon hebben ze daar echter niet zo’n moeite mee. Andreas Ottensamer schijnt met zijn debuut-cd Portraits - The clarinet album licht in de duisternis en toont aan dat klassieke muziek tegelijkertijd creatief, innovatief en kwalitatief hoogstaand kan zijn. Aan de hand van klarinetconcerten van Copland, Cimarosa en Spohr portretteert de jonge Oostenrijker wonderschoon de veelzijdigheid van zijn instrument. Dit doet hij in combinatie met speciale arrangementen voor klarinet en orkest van de bekende Eerste prelude van Gershwin, een berceuse van Amy Beach en La fille aux cheveux de lin van Debussy. De vlasblonde haren deinen bij Ottensamer als in een zachte bries op een nazomermiddag. In de verscheidenheid aan genres creëert hij een eenheid van een zeldzame schoonheid. De pas 24-jarige klarinettist is volledig een met zijn instrument en versmelt naadloos met het weergaloze spel van het Rotterdams Philharmonisch Orkest onder leiding van Yannick Nézet-Séguin. Ottensamers klank is nu eens uiterst subtiel, dan weer vol overgave, maar altijd warm, lyrisch en met de grootst mogelijke expressiviteit zonder dominant of overdreven sentimenteel te worden. Hier moet het heen met de klassieke muziek.

Jeroen Stoffels (4-2013)


De 23-jarige klarinettist Andreas Ottensamer tekende een exclusief contract bij Deutsche Grammophon. Op zijn debuut-cd, Portraits - The Clarinet Album, speelt hij met het Rotterdams Philharmonisch Orkest muziek van Cimarosa tot Amy Beach.

Het heeft hem geen windeieren gelegd, de oprichting in 2005 van The Clarinotts, samen met zijn vader en zijn broer. In huize Ottensamer in Oostenrijk moet het vroeger een waar gekkenhuis zijn geweest. Drie leden van één gezin beroepsmatig én hartstochtelijk verslingerd aan de klarinet. Allen met zoveel talent dat ze het tot de Wiener en de Berliner Philharmoniker hebben gebracht. Met zoiets ludieks als The Clarinotts (drie klarinetten en piano) haal je natuurlijk ook de schijnwerpers van de wat minder serieuze pers. Slim, want met al die aandacht kan het dan ineens snel gaan met een carrière.

Zo snel dat Andreas Ottensamer nu een exclusief contract heeft bij Deutsche Grammophon. Nota bene als de eerste soloklarinettist ooit. Achteraf gezien heeft hij de publiciteit van The Clarinotts helemaal niet nodig. Sinds zijn ‘liberal arts’-studie in Harvard (VS) is hij gepokt en gemazeld in het vak. Hij is nog maar 23 en soleerde al met onder meer het Deutsches Symphonie- Orchester Berlin en de Berliner Philharmoniker. Grote orkesten, solisten van naam, een keur aan kamermuziekensembles - met vele kanjers uit het muziekleven en op vele plaatsen heeft de charismatische Ottensamer zijn talenten al rondgestrooid.

Vorig jaar ook in ons land, toen hij van de partij was op het Gergiev Festival. Mischa Spel schreef toen in de NRC dat Ottensamer ‘versmolt met zijn klarinet’. Coplands Klarinetconcert klonk zo zuiver en virtuoos dat Ottensamers indrukwekkende podiumoptreden een vele minuten durend applaus genereerde.

Aan Nederland zal hij later vast goede herinneringen bewaren, want zijn debuut-cd bij DG, Portraits - The Clarinet Album, werd gemaakt samen met het Rotterdams Philharmonisch Orkest en dirigent Yannick Nézet-Séguin. Het klikte vanaf het eerste begin.

DG liet Ottensamer geheel vrij in de samenstelling van het repertoire voor zijn cd. Gekozen werd voor stevige contrasten. Met als zwaartepunt de klarinetconcerten van Louis Spohr en Aaron Copland, aangevuld met arrangementen van muziek van Debussy, Gershwin, Cimarosa en Amy Beach. Al met al een ruiker waarmee je voor de dag kunt komen, want wie dit uiteenlopende palet aan stijlen en technieken beheerst mag zich met recht een allrounder noemen.

Wie de cd hoort, zal zich meteen kunnen vinden in dat ‘versmelten met het instrument’. Moeiteloos klinkt het allemaal, vanzelfsprekend. Terwijl zo’n Spohr toch echt wel wat verraderlijke noten in zijn Klarinetconcert heeft verwerkt. Mooie, lange fraseringen bij Ottensamer, overal natuurlijke golf bewegingen, soepele loopjes - één en al elegantie. En niet alleen bij Spohr. Door middel van fluistertonen en spannende ritmische vrijheden weet Ottensamer een werkelijk betoverende sfeertekening neer te zetten van Debussy’s La fille aux cheveux de lin, terwijl hij van Gershwins opgewonden Prelude (eigenlijk voor piano geschreven) juist één en al dartelheid maakt.

De klank van Ottensamers klarinet, van Weense makelij, is ongewoon rond, donker en warm, zelfs in de hoge registers. De speciale boring van het instrument schijnt daarmee te maken te hebben. 

DG geeft met deze productie dus weer eens blijk een fijne neus te hebben voor toptalent. Of liever, voor talent in de dop, want feitelijk vormt de cd nog maar de aftrap van een ongetwijfeld grootse carrière.

Jos van der Zanden (3-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht