Terug naar het overzicht
cover
Beethoven Pianosonates, Variaties
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven

Pianosonates, Variaties

GRATIS: Folk

0028947638476

Componist Beethoven
Titel Pianosonates, Variaties
Artiest Jussen, Arthur \ Jussen, Lucas
Artikel nr. 476384700289
EAN Code 0028947638476
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE GRAMMOPHON
Releasedatum 2010-04-23
# Titel & Artiest Tijd
1 Piano Sonata No.5 In C Minor Opus 10 No.1: 1. Allegro Molto E Con Brio — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 006:28
2 Piano Sonata No.5 In C Minor Opus 10 No.1: 2. Adagio Molto — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 007:27
3 Piano Sonata No.5 In C Minor Opus 10 No.1: 3. Finale (Prestissimo) — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 005:08
4 Piano Sonata No.8 In C Minor Opus 13 "Pathetique": 1. Grave - Allegro Di Molto E Con Brio — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 009:16
5 Piano Sonata No.8 In C Minor Opus 13 "Pathetique": 2. Adagio Cantabile — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 004:45
6 Piano Sonata No.8 In C Minor Opus 13 "Pathetique": 3. Rondo (Allegro) — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 005:24
7 Piano Sonata No.13 In E Flat Opus 27 No.1: 1. Andante - Allegro — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 005:05
8 Piano Sonata No.13 In E Flat Opus 27 No.1: 2. Allegro Molto e Vivace — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 002:06
9 Piano Sonata No.13 In E Flat Opus 27 No.1: 3. Adagio Con Espressione — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 002:45
10 Piano Sonata No.13 In E Flat Opus 27 No.1: 4. Allegro Vivace — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 006:08
11 Piano Sonata No. 14 In C Sharp Minor, Op. 27-2 1st Mvt: Adagio Sostenuto — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 006:12
12 Piano Sonata No. 14 In C Sharp Minor, Op. 27-2 2nd Mvt: Allegretto - Trio — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 002:11
13 Piano Sonata No. 14 In C Sharp Minor, Op. 27-2 3rd Mvt: Presto Agitato — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 008:03
14 8 Variations From The Theme "Grafen Von Waldstein" Woo 67 In C For 4 Hands Piano — JUSSEN,LUCAS/JUSSEN,ARTHUR 008:01

Wat moet je doen als je zoveel talent hebt dat je nog vóór je twintigste een contract tekent bij Deutsche Grammophon en de wereld over vliegt om concerten te geven? De pianospelende broers Arthur (13) en Lucas (17) Jussen geven het goede voorbeeld: gewoon rustig door blijven ademen, netjes de middelbare school doorlopen, braaf huiswerk maken, sporten en uitgaan.

door Frederike Berntsen

Het is kenmerkend voor de Hilversumse wonderboys: spontaan en bescheiden vertellen ze over muziek, school en vrienden. Natuurlijk is het spannend als je, als eerste Nederlanders, tussen wereldberoemde collega’s als Lang Lang, Krystian Zimerman en Vladimir Horowitz op het gele label staat. Arthur beaamt dat: ‘De grootste pianisten hebben cd’s uitgebracht bij Deutsche Grammophon. Het voelt onwerkelijk om nu zelf tussen hen te staan, en tegelijk is het zó fantastisch.’ 
Op hun debuut-cd, in Nederland te koop, spelen de broers Beethovens Vijfde pianosonate, de bekende ‘Pathétique’, de Dertiende sonate ‘Quasi una fantasia’ en de ‘Mondschein’. Samen zijn ze te horen in ‘Acht Variationen über ein Thema des Grafen von Waldstein’ van dezelfde componist. Lucas: ‘We hebben deze sonates al een aantal keer in de zaal gespeeld en daar hadden we een goed gevoel bij. Beethoven heeft ze op jonge leeftijd geschreven, en wij zijn ook nog jong. Misschien is dat de reden waarom de stukken ons liggen. We hebben goed nagedacht over de keuze. De sonates houden verband met elkaar: twee ervan behoren tot hetzelfde opusnummer en de twee andere staan allebei in c-klein.’ 
Met zoveel illustere voorgangers in dit repertoire, valt er dan nog wat toe te voegen? Lucas: ‘Het is eng om iets vast te leggen. Maar iedereen speelt anders, net als ik en net als Arthur. Dat heeft te maken met je karakter en je ervaringen. En niet iedere luisteraar vindt hetzelfde mooi. Mijn interpretatie verschilt van die van een ander, en dat alleen al maakt een opname de moeite waard.’ Arthur: ‘We leren van de grote pianisten, maar natuurlijk is onze uitvoering niet identiek. Zodra je begint aan zo’n stuk, zit er al iets van jezelf bij. En hoe beter je wordt in het vak, hoe makkelijker het zal zijn je eigen ideeën te ontwikkelen.’

Arthur en Lucas treden veel op. Diversen keren hebben ze het publiek in het Amsterdamse Concertgebouw verrukt achtergelaten. Ook buitenlandse zalen worden geregeld aangedaan. Hun debuut met het Dallas Symphony Orchestra en Jaap van Zweden hebben ze net achter de rug. 
Maar podiumsterren of niet, ze vinden hun gewone leven net zo belangrijk. Om alles op een dag voor elkaar te krijgen is discipline nodig. De blonde knapen moeten flink werken. Niet treuzelen na school of eerst een uur televisie kijken. Nee, meteen in de boeken, piano studeren en dan later zien of er nog tijd voor andere dingen over is. Arthur: ‘We hebben het wel druk, maar het is goed te doen. Bovendien biedt de school gek genoeg ook afleiding – even geen piano.’ Lucas: ‘We boffen enorm dat we dit allemaal kunnen en mogen doen en genieten volop. Maar het is echt niet zo dat we nooit zonder het instrument kunnen.’ Arthur: ‘Ik heb net een drumstel gekocht en heb plannen om samen met een vriendje dat gitaar speelt iets te gaan doen. Op mijn iPod staat heel weinig klassieke muziek. Stevie Wonder vind ik erg leuk om naar te luisteren. En ken je Earth, Wind & Fire? Heel goed!’ Lucas: ‘Hoewel er niets leuker is dan concerten geven, is afwisseling heel fijn. Als we een week op vakantie zijn, is er geen piano in de buurt en op school ben ik met vrienden en denk ik niet aan de noten. Ik speel elektrische gitaar, maar ik ben een beginner, hoor.’

Muziek hebben de broers niet van vreemden. Vader Paul Jussen is paukenist bij het Radio Filharmonisch Orkest en moeder Christianne van Gelder geeft dwarsfluitles aan de muziekschool. De jongens kregen hun eerste pianolessen van Leny Bettman in Hilversum. Zij introduceerde de talentjes bij meesterpianiste Maria João Pires, onder wier vleugels Arthur en Lucas een jaar in Portugal en Brazilië hebben gestudeerd. Als Pires in Nederland is, logeert ze bij de familie thuis. Lucas: ‘Ze is inmiddels een goede vriendin, van wie we met regelmaat les krijgen. Sinds kort woont ze in Zwitserland, dat scheelt reistijd.’ De reguliere lessen volgen Arthur en Lucas bij pedagoog Jan Wijn, en Ton Hartsuiker is er voor het twintigste-eeuwse en Nederlandse repertoire.

De jongens nemen hun verantwoordelijkheid en zijn buitengewoon serieus. Als er een concert in hun agenda staat, is uitgaan niet aan de orde en zorgen ze ervoor dat ze goed zijn uitgeslapen. Lucas: ‘Je moet eerlijk tegen jezelf kunnen zeggen dat je er alles aan hebt gedaan om de mensen iets moois te geven. De luisteraars hebben een kaartje gekocht en verwachten iets bijzonders.’ 
Zoals op de cd te beluisteren valt, spelen de broers afzonderlijk van elkaar en geven ze ieder een lezing van Beethovens meesterlijke sonates. Toch vindt het publiek het razend interessant als ze samen het podium betreden. Innemend, blond en nog getalenteerd ook, dat spreekt aan. Arthur: ‘We lijken natuurlijk op elkaar. Veel mensen zien ons voornamelijk als broertjes. Dat is prima, maar we zijn ook en vooral solopianisten.’ Lucas: ‘Het is ontzettend leuk om samen te spelen, maar we willen zeker niet al dat prachtige solorepertoire laten liggen.’
Over het uiterlijk gesproken, hun concertkleding mag er ook wezen. De jongens dragen opvallend fraaie pakjes. Met trots noemt Arthur de man die de ontwerpen voor hen maakt: ‘Peter George d’Angelino Tap, klinkt exotisch, hè? Hij woont gewoon in Den Haag. Alleen al om een leuk hemd te vinden moest mamma vroeger alle winkels afgaan, maar dat hoeft nu niet meer. We zijn er superblij mee! Hij gebruikt, speciaal voor musici, aparte stoffen waarin je je makkelijk kunt bewegen.’

De cd ligt er. En nu? Lucas: ‘Nu is het zaak een heel nieuw programma in te studeren, een programma dat net zo’n mooie leidraad heeft. We moeten repertoire opbouwen.’ Arthur: ‘Zo’n cd is leuk, maar we mogen niet stil blijven staan.’

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht