Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, L. van Pianosonates op. 109, 110, 111
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, L. van

Pianosonates op. 109, 110, 111

0028947569350

Componist Beethoven, L. van
Titel Pianosonates op. 109, 110, 111
Artiest Uchida, Mitsuko
Artikel nr. 002894756935
EAN Code 0028947569350
Aantal CD's 1
Label Philips
Releasedatum 2006-02-03
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Vivace, ma non troppo - Adagio espressivo - Tempo I — Mitsuko Uchida 003:50
2 2. Prestissimo — Mitsuko Uchida 002:11
3 3. Gesangvoll, mit innigster Empfindung Andante molto cantabile ed espressivo — Mitsuko Uchida 011:50
4 1. Moderato cantabile molto espressivo (Original Version) — Mitsuko Uchida 006:40
5 2. Allegro molto (Original Version) — Mitsuko Uchida 002:10
6 3. Adagio ma non troppo (Original Version) — Mitsuko Uchida 003:55
7 4. Fuga Allegro ma non troppo (Original Version) — Mitsuko Uchida 008:00
8 1. Maestoso - Allegro con brio ed appassionato — Mitsuko Uchida 009:21
9 2. Arietta Adagio molto semplice e cantabile — Mitsuko Uchida 018:35

Ze is dol op Weense muziek. Van Mozart en Schubert tot Brahms, Schönberg en Berg. En wie Uchida wil horen in werken van deze en andere componisten die in Wenen woonden en werkten, kan dit seizoen naar het Concertgebouw in Amsterdam. Daar heeft de Japanse pianiste Carte Blanche gekregen om haar eigen programma’s samen te stellen. Op 15 februari geeft Mitsuko Uchida in de Grote Zaal een solorecital geheel gewijd aan Beethovens late pianosonates op.109, 110 en 111, werken die zij onlangs ook op cd heeft gezet. En dat laatste is opmerkelijk, want tot nu toe heeft ze alleen Beethovens pianoconcerten vastgelegd. Mozart daarentegen heeft zij veel grondiger aangepakt: Uchida nam diens complete pianoconcerten en -sonates op, wat haar de titel ‘Grootpriesteres van Mozart’ heeft opgeleverd. Uchida kwam in 1961 met haar ouders naar Wenen, waar haar vader een post als ambassadeur aanvaardde. Die verhuizing is bepalend geweest voor haar (muzikale) leven. In Wenen kreeg de 13-jarige Mitsuko haar eerste professionele pianolessen. Zij maakte al meteen kennis met de muziek van Haydn, Mozart, Beethoven en Schubert, en kort daarna, op haar 14de, ook met het werk van Schönberg. Haar verblijf toen, in deze met muziek doordrenkte keizerlijke stad, heeft ertoe geleid dat zij er altijd met een soort navelstreng aan verbonden bleef. Haar werk is haar lust en haar leven. En je voelt dat ze voor de muziek leeft. ‘Ik heb geen auto. Ik heb geen groot huis met tuin nodig, of een landhuis. Ik heb mijn eigen huis, mijn studio, mijn piano’s, maar er zijn zoveel dingen die ik níet nodig heb. Ik houd van vroeg Worcester porselein, en ik drink daar elke dag mijn thee uit. Verder is de enige luxe in mijn leven rode wijn.’ De drie culturen - de Japanse, Oostenrijkse en Engelse met bijbehorende talen - hebben haar gevormd. ‘Mijn drang om iets tot op de bodem uit te zoeken en recht op mijn doel af te gaan, komt door mijn Japanse achtergrond’, zei Uchida eens. ‘Toch voel ik me behoorlijk vervreemd van mijn land. In Japan regeert de wet van de meerderheid, je mag er niet bovenuit steken, iedereen is hetzelfde, het is één grote massa.’ Het is deze Japanse drang om alles ‘tot op de bodem’ uit te zoeken die haar interpretaties kenmerkt. Zij bestudeert de werken grondig, eerst door ze ‘droog’ minutieus te analyseren. Dan speelt zij de stukken maanden lang. Stukje bij beetje verwerkt zij in haar interpretatie zowel haar intuïtieve als haar analytische bevindingen. Ook leest zij de biografieën van de betreffende componisten, om via hun levensgeschiedenis beter begrip voor hun muziek te krijgen. Uchida is niet alleen muzikaal optimaal voorbereid op een concert. Vooraf bezoekt zij de zaal waar zij gaat optreden, om de akoestiek optimaal te leren kennen. ‘De mensen denken dat je uitsluitend piano speelt, maar je bespeelt natuurlijk ook de zaal. Je hebt eigenlijk twee instrumenten tot je beschikking, die elk ongeveer een even groot aandeel hebben in het uiteindelijke resultaat. Hoe specifieker de akoestiek van een zaal is, hoe meer tijd het kost je daar op in te stellen. Het Amsterdamse Concertgebouw is zéér specifiek!’ zei ze een keer in Het Parool. Uit alles wat zij doet, spreekt een enorme toewijding. Zij is musicienne - niet van beroep, zegt ze, maar uit roeping. Ontroeren en ontroerd worden is daarbij het hoogste doel. Aldus sprak de Japanse pianiste die zich met oosterse vastberadenheid het hoogste goed van de westerse cultuur heeft eigengemaakt.

Doron Nagan

  • cover
Terug naar het overzicht