Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, L. van Pianosonates op. 101 en 106 ‘Hammerklavier’
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, L. van

Pianosonates op. 101 en 106 ‘Hammerklavier’

0028947586623

Componist Beethoven, L. van
Titel Pianosonates op. 101 en 106 ‘Hammerklavier’
Artiest Uchida, Mitsuko
Artikel nr. 002894758662
EAN Code 0028947586623
Aantal CD's 1
Label Philips
Releasedatum 2007-09-21
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Etwas lebhaft und mit der innigsten Empfindung Allegretto ma non troppo (Original Version) — Mitsuko Uchida 005:00
2 2. Lebhaft, marschmäßig Vivace alla marcia (Original Version) — Mitsuko Uchida 006:32
3 3. Langsam und sehnsuchtsvoll Adagio ma non troppo, con affetto (Original Version) — Mitsuko Uchida 010:52
4 1. Allegro — Mitsuko Uchida 011:24
5 2. Scherzo Assai vivace - Presto - Prestissimo - Tempo I — Mitsuko Uchida 002:42
6 3. Adagio sostenuto — Mitsuko Uchida 019:48
7 4. Largo - Allegro risoluto — Mitsuko Uchida 012:24

Geen sonate heeft op componisten van de Romantiek zo’n grote invloed gehad als opus 101 van Beethoven. Wagner hoorde in de opening een prefiguratie van zijn eigen ‘oneindige melodieën’. De pianiste Mitsuko Uchida laat op haar nieuwe cd zich niet verleiden tot een te vrije, te romantische interpretatie van Beethovens werk. Zij geeft een intens geconcentreerde, warme, analytische uitvoering waardoor het stuk hier en daar wel geïmproviseerd  lijkt maar toch strak in de vorm blijft. Erg mooi is ook het tempocontrast tussen het dromerig verstilde eerste deel en het militaire vivace alla marcia dat daarop volgt. Het ontbreekt Uchida nergens aan spierkracht en die heeft ze in op. 106 ook hard nodig. Deze allergrootste sonate van Beethoven duurt drie kwartier en is in alle opzichten een tour de force. Uchida is opgewassen tegen de eisen die het werk stelt. De energie van het eerste deel is vol vaart en detail. Het scherzo dat daarop volgt, een miniatuurparodie op het eerste deel, is grillig en humoristisch. Het adagio sostenuto is betoverend van toucher en erg rijk aan kleur. In de finale, een driestemmige fuga, wordt nog eens duidelijk dat de pianiste over een begerenswaardig intellect beschikt. De ingewikkelde polyfone vorm is volkomen helder zonder dat je als luisteraar emotioneel te kort komt. Absolute topklasse!

Willem Veldhuizen

  • cover
Terug naar het overzicht