0723385772323
Componist | Rachmaninoff |
Titel | Pianoconcertos & other works |
Artiest | Anna Federova / Sinfonieorch. St. Gallen/Modestas Pitrenas |
Artikel nr. | 0007723CCSBOX |
EAN Code | 0723385772323 |
Aantal CD's | 3 |
Label | CHANNEL CLASSICS |
Releasedatum | 2023-10-06 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | I. Vivace - Moderato — Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas; Anna Fedorova | 014:15 |
2 | II. Andante — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 007:33 |
3 | III. Allegro vivace — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 008:31 |
4 | I. Moderato — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 011:30 |
5 | II. Adagio sostenuto — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 012:24 |
6 | III. Allegro scherzando — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 012:15 |
1 | I. Allegro ma non tanto — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 019:35 |
2 | II. Intermezzo: Adagio — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 012:10 |
3 | III. Finale: Alla breve — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 015:50 |
4 | I. Allegro vivace — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 010:54 |
5 | II. Largo — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 007:19 |
6 | III. Allegro vivace — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 009:57 |
1 | Introduction. Allegro vivace - Var. I. Precedente - Tema. L'istesso tempo - Var. II. L'istesso tempo — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 003:53 |
2 | Var. VII. Meno mosso, a tempo moderato - Var. VIII. Tempo primo - Var. IX. L'istesso tempo - Var. X. — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 003:21 |
3 | Var. XI. Moderato — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 001:41 |
4 | Var. XII. Tempo di minuetto - Var. XIII. Allegro - Var. XIV. L'istesso tempo - Var. XV. Più vivo sch — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 003:57 |
5 | Var. XVI. Allegretto - Var. XVII. Allegretto — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 003:50 |
6 | Var. XVIII. Andante cantabile — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 002:51 |
7 | Var. XIX. A tempo vivace - Var. XX. Un poco più vivo - Var. XXI. Un poco più vivo - Var. XXII. Un po — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 005:27 |
8 | I. Largo in F-Sharp Minor — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 003:39 |
9 | XII. Allegro in G-Sharp Minor — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 002:33 |
10 | V. Moderato in G Major — ANNA FEDOROVA - SINFONIEORCHESTER ST. GALLEN - MOD | 003:15 |
11 | II. Maestoso in B-Flat Major — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 003:28 |
12 | Symphony in D Minor "Youth Symphony" — Anna Fedorova; Sinfonieorchester St. Gallen; Modestas Pitrenas | 011:57 |
Uniek document
‘Onverslaanbaar’, zo noemde OpusKlassiek de cd met het Tweede en Vierde pianoconcert van Rachmaninov door de Oekraïense pianiste Anna Fedorova en het Sinfonieorchester St. Gallen. Haar uitvoering bleef daarmee in lijn met haar beroemde YouTube-registratie van Rachmaninovs Tweede pianoconcert in het Concertgebouw, een video die inmiddels bijna veertig miljoen keer bekeken is. Ook de andere concerten, opgenomen met het orkest van St. Gallen, kregen jubelende kritieken. Omdat het dit jaar de honderdvijftigste geboortedag is van de Russische componist zijn alle vier de pianoconcerten en de Rapsodie op een thema van Paganini nu verenigd in een drie-cd-box. ‘We hebben Rachmaninov aan onze zijde nodig om te vechten voor de menselijkheid en al het goede in de wereld’, schrijft de pianiste gepassioneerd in het cd-boekje. En zo is het. Vooral als zijn werk zo ‘onverslaanbaar’ is vastgelegd als door deze combinatie. Een uniek Rachmaninovdocument.
(Klassieke Zaken 3-4-2023)
IN GESPREK MET
Muzikaal nest
Pianist en componist Jeroen van Veen is vooral bekend dankzij zijn succesvolle vertolkingen van Ten Holts Canto Ostinato en als bedenker van de populaire ligconcerten. Hij heeft inmiddels wel 250 albums opgenomen bij Brilliant Classics. Waar komt zijn enthousiasme vandaan en hoe weet hij zijn publiek steeds weer te betoveren?
“Ik kom uit een muzikaal nest. Mijn vader was koordirigent en zong in een kamerkoor en mijn moeder geeft op haar zesentachtigste nog altijd pianoles”, vertelt Jeroen van Veen enthousiast. “In haar familie zitten allemaal organisten en dirigenten en mijn twee jongere broers zaten óók op pianoles. Tot mijn zestiende deed ik nog een heleboel andere dingen. Ik stond voor een kinderkoor als dirigent, ik speelde orgel in de kerk en ik zat in een band. Pas toen ik een prijs won tijdens het Steinway Pianoconcours realiseerde ik me dat ik pianist wilde worden: optreden in een volle zaal voor enthousiast publiek vond ik geweldig. Vanaf dat moment heb ik alle andere activiteiten stopgezet om me volledig op de piano te storten.”
Als grootste inspirator noemt de in Utrecht opgeleide Van Veen de Nederlandse componist Simeon ten Holt, maar hij herinnert zich ook een fenomenaal optreden van Maurizio Pollini. “Als kind luisterde ik altijd veel naar Radio 4, maar pas nadat ik Pollini een keer live in het Concertgebouw alle etudes van Chopin hoorde spelen, droomde ik ervan zelf ook een keer in die mooie zaal te mogen spelen. Geweldig toch, dat dat inderdaad is gelukt? Aanstaande januari zal het de tiende keer zijn dat ik in een uitverkocht Concertgebouw optreedt. Samen met mijn duo-partner Sandra en twee andere pianisten spelen we Canto Ostinato van Simeon ten Holt. Ik heb dat stuk inmiddels wel vierhonderd keer uitgevoerd. Omdat er veel ruimte is voor improvisatie klinkt het iedere keer weer anders, het blijft inspireren en het publiek is er dol op. Onlangs heb ik een cd-box uitgebracht met het volledige pianowerk van mijn vriend en inspirator Ten Holt. Zijn minimal music raakt kennelijk aan iets universeels, het spreekt zoveel verschillende mensen aan!”
“Ik zie het als mijn missie om ervoor te zorgen dat klassieke muziek niet uitsterft en daarom bedenk ik steeds weer iets nieuws. Dat ik met mijn ligconcerten vooral veel jonge luisteraars trek, vind ik geweldig. Of je nu liggend op een matje of zittend in een stoel naar mijn composities luistert, het gaat om de beleving. Met mijn nieuwe album Merry Christmas Pianomania - een eerbetoon aan Jeroen van Riel, voormalig directeur van Brilliant Classics - hoop ik ook een breed publiek te bereiken. En ik zie nu al uit naar nieuwe avonturen met Gijs Scholten van Aschat en Maria Kraakman en naar een lang gewenste samenwerking met theatermaker Fred Delfgaauw.”
Noortje Zanen (Klassieke Zaken 5-6-2023)