0028947750260
Componist | Beethoven, L. van |
Titel | Pianoconcerten nrs 2 en 3 |
Artiest | Argerich, Martha \ Mahler Chamber Orchestra |
Dirigent | Abbado, Claudio |
Artikel nr. | 002894775026 |
EAN Code | 0028947750260 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Deutsche Grammophon |
Releasedatum | 2004-10-22 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Allegro con brio (Original Version) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 016:11 |
2 | 2. Largo (Kadenz: Ludwig van Beethoven) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 010:22 |
3 | 3. Rondo Allegro (Kadenz: Ludwig van Beethoven) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 009:10 |
4 | 1. Allegro con brio (Cadenza: Ludwig van Beethoven mvt.1) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 013:20 |
5 | 2. Adagio (Cadenza: Ludwig van Beethoven mvt.1) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 008:50 |
6 | 3. Rondo Molto allegro (Cadenza: Ludwig van Beethoven mvt.1) — Martha Argerich, Claudio Abbado | 006:03 |
Het is opmerkelijk dat pianiste Martha Argerich, die een enorme discografie op haar naam heeft staan, nog nooit Beethovens 3e pianoconcert had opgenomen. Daar is nu gelukkig verandering in gekomen. Samen met Claudio Abbado en het Mahler Chamber Orchestra maakte zij een live-registratie vanuit het Teatro Comunale in Ferrara van zowel het 2e áls het 3e pianoconcert. Argerich maakt tegenwoordig alleen nog maar live-opnames en dat geeft een extra dimensie aan haar cd’s doordat passie en energie directer op de luisteraar worden overgebracht. Zo ook hier. Beethovens 3e is daardoor bepaald geen opname geworden als achtergrondmuziek bij een intiem etentje. Onstuimig galoppeert Argerich door dit concert waar de vonken vanaf vliegen. Gelukkig biedt het middendeel ter compensatie voldoende rustpunten waardoor het totaal goed in evenwicht is. In de finale pakt zij tot slot nog eens stevig uit wat uitmondt in een daverend applaus. Het orkest reageert alert op Argerich’ spel en haar jarenlange samenwerking (sinds 1967!) met Abbado is hoorbaar. In het 2e pianoconcert matigt de inmiddels 63 jarige Argentijnse enigszins haar toon, maar zonder een moment te vervlakken. Dit maakt van deze cd een afwisselende opname waarbij de aandacht continu wordt vastgehouden.
Frans Jansen