Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, Ludwig van Pianoconcerten nr. 4 & opus 61
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, Ludwig van

Pianoconcerten nr. 4 & opus 61

7318599916934

Componist Beethoven, Ludwig van
Titel Pianoconcerten nr. 4 & opus 61
Artiest Brautigam, Ronald \ Norrköping Symphony Orchestra \ Parrott, Andrew
Artikel nr. 0001693BIS
EAN Code 7318599916934
Aantal CD's 1
Label BIS
Releasedatum 2017-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Piano Concerto No. 4 In G Major, Op. 58: I. Allegro Moderato — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 017:20
2 Piano Concerto No. 4 In G Major, Op. 58: II. Andante Con Moto — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 004:16
3 Piano Concerto No. 4 In G Major, Op. 58: III. Rondo: Vivace — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 009:27
4 Piano Concerto In D Major, Op. 61a: I. Allegro, Ma Non Troppo — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 020:58
5 Piano Concerto In D Major, Op. 61a: II. Larghetto — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 007:35
6 Piano Concerto In D Major, Op. 61a: III. Rondo — Ronald Brautigam, piano; Norrköping Symphony Orchestra/ Andrew Parrott 009:58

Ronald Brautigam heeft aan het Zweedse Norrköping Symphony Orchestra de ideale partner om Beethovens pianoconcerten integraal uit te voeren. Zijn Weense fortepiano bleef voor dit project thuis, want hij heeft daarop zo vloeiend ‘Beethovens’ leren spreken dat hij dit accent ook op een grote Steinway niet meer kwijtraakt. Brautigam communiceert zijn betoverend transparante spel met de individuele orkestmusici. Zij hebben onder leiding van de Engelse oudemuziekdirigent Andrew Parrott overtollige vibratopondjes weggewerkt en hun streektechnieken opgefrist. Helemaal het artistieke klimaat waarin Brautigam zich als een vis in het water voelt: zo wordt het mogelijk kamermuziek te maken van deze pianoconcerten. Verstokte liefhebbers van een authentieke Beethoven-sound op historische instrumenten zullen het misschien een slap compromis vinden, maar wie dit experiment juist boeiend vindt, zal moeten toegeven dat hier zeer levendig gemusiceerd wordt. Bovendien heeft Beethoven zelf nog wel gekkere dingen gedaan, zoals blijkt uit zijn eigen pianoversie van het Vioolconcert. De uitgever-pianist Clementi had hem erom gevraagd, want die wilde het werk zo breed mogelijk in de markt zetten en Beethoven had daar natuurlijk niets op tegen. Viool of piano: voor hem waren dat twee kanten van dezelfde medaille.

 

Marijke Schouten

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht