Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, Ludwig van Pianoconcerten 1 en 3
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, Ludwig van

Pianoconcerten 1 en 3

7318599916927

Componist Beethoven, Ludwig van
Titel Pianoconcerten 1 en 3
Artiest Brautigam, Ronald \ Norrköping Symphony Orchestra
Dirigent Parrott, Andrew
Artikel nr. 0001692BIS
EAN Code 7318599916927
Aantal CD's 1
Label BIS
Releasedatum 2017-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro con brio — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 016:52
2 2. Largo — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 009:30
3 3. Rondo: Allegro — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 008:07
4 1. Allegro con brio — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 015:03
5 2. Largo — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 008:33
6 3. Rondo: Allegro — RONALD BRAUTIGAM, PIANO; NORRKOPING SYMPHONY ORCH 009:08

Al jarenlang staan Ronald Brautigam en Ludwig van Beethoven op goede voet met elkaar. Zowat alle pianomuziek van de Weense reus heeft Brautigam vertolkt, zowel op historische als op moderne instrumenten. Tijdens een meerjarig project maakt hij nu een complete opname van alle pianowerken, inclusief Beethovens eigen pianoversie van ‘Wellingtons Sieg’ voor piano en twee kanonnen.

door Katja Reichenfeld

In de Zweedse stad Norrköping is Ronald Brautigam geheel verdiept in Beethoven. Waarom in Norrköping? Omdat daar een uitstekend orkest gevestigd is dat volledig aan Brautigams wensen tegemoet komt. ‘Een droomcombinatie,’ vindt de pianist zelf. Onder leiding van de Engelse oudemuziekexpert Andrew Parrott zijn de musici van dit ensemble namelijk in staat op hun moderne instrumenten de doorzichtigheid van klank van het historische instrumentarium na te bootsen. Tegelijkertijd is de klank groter dan die van de ‘historische’ orkesten, en past die bij de Steinway waarop Brautigam hier speelt. Uitgaande van zijn ervaring met fortepiano’s bespeelt hij het instrument met een korte en directe aanslag, een heldere articulatie en een binnen de perken gehouden dynamiek. Het resultaat is verfrissend en meeslepend. Brautigam is nooit streng geweest in welke leer dan ook, want, zo vindt hij, ‘een instrument is altijd alleen maar een middel om muziek te maken, nooit een doel. Waar je ook op speelt, uiteindelijk gaat het om je interpretatie.’
Andrew Parrott was de verbindende schakel tussen de Nederlandse pianist, het Zweedse orkest en het label BIS. Hij nodigde Brautigam jaren geleden uit om in Norrköping te komen spelen en sindsdien is daar in het Noorden een mooie relatie opgebloeid. ‘Het is heerlijk muziek maken met deze mensen. Zij reageren op mij en ik op hen, precies zoals dat in de kamermuziek gaat. Daarbij moet je elkaar niet alleen goed kunnen horen, maar ook zíen. Daarom hebben we de klep van de vleugel verwijderd en het instrument midden in het orkest geplaatst. Nu is de communicatie optimaal.’
De opname van het Eerste en Derde pianoconcert vormt het begin van een reeks van vier cd’s met de complete pianoconcerten. Dat zijn er méér dan het bekende vijftal, want ook Beethovens eigen pianoversie van het Vioolconcert wordt opgenomen, evenals wat losse brokstukken en delen van onvoltooide pianoconcerten. ‘En dan is er nog het concert in Es-groot,’ vertelt Brautigam, ‘een jeugdwerk dat Beethoven schreef op dertienjarige leeftijd. Het orkestmateriaal is verloren gegaan, alleen de pianopartij bleef bewaard. Er bestaat een reconstructie, rond 1930 gemaakt door de Zwitserse musicoloog Willy Hess, maar zijn noten hebben weinig ‘Schwung’. Er was behoefte aan een nieuwe versie en die ben ik toen maar zelf gaan maken. Dat was een erg leuke onderneming, waarbij ik me heb ingeleefd in de persoon van de heel jonge Beethoven uit de tijd dat hij zelf nog niet ‘Beethovens’ sprak.’
Brautigam zelf voelt zich steeds beter thuis in Beethovens taal. Die vertrouwdheid is goed te horen in de nieuwe opname van het Eerste en het Derde pianoconcert, onlangs uitgebracht door het label BIS met het Symfonieorkest van Norrköping en de dirigent Andrew Parrott. Beethovens eigen pianoversie van zijn orkestwerk ‘Wellingtons Sieg’, mét twee kanonnen, laat nog even op zich wachten.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht