Terug naar het overzicht
cover
Sjostakovitsj, Dmitri Pianoconcerten 1 en 2; Vioolsonate
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sjostakovitsj, Dmitri

Pianoconcerten 1 en 2; Vioolsonate

3149020210420

Componist Sjostakovitsj, Dmitri
Titel Pianoconcerten 1 en 2; Vioolsonate
Artiest Mahler Chamber Orchestra \ Currentzis, Teodor \ Melnikov, Alexander \ Faust, Isabelle
Artikel nr. 202104287405
EAN Code 3149020210420
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2012-02-06
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 007:10
2 2. Andante — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 007:42
3 3. Allegro — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 005:40
4 1. Andante — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 010:32
5 2. Allegretto — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 006:43
6 3. Largo — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 013:59
7 1. Allegro moderato — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 005:56
8 2. Lento — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 008:30
9 3. Moderato — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 001:27
10 4. Allegro con brio — MELNIKOV MAHLER CHAMBER ORCHESTRA 006:25

Wie iets over muziek zegt, zegt iets over zichzelf, de compositie zelf is niet te benaderen. Pianist Alexander Melnikov is niet alleen muzikaal de protagonist van deze cd, hij laat ook tekstueel zijn licht schijnen op Sjostakovitsj. Was die nu communist of dissident? Angsthaas of held? Revolutionair of populistische slijmer? Het tweede deel van het Tweede pianoconcert, schrijft Melnikov, hoor je soms op luchthavens. Als feel good muziek. Zoveel kanten kun je op met DSCH, die weigert zich te laten etiketteren. Melnikov: ‘Sjostakovitsj lacht om onze hulpeloosheid.’ Hij lacht zelf ook, maar dan aan de piano. De luisteraar wordt van de ene stemming in de andere esleurd, onbedaarlijke klankexplosies wisselen af met momenten van ultiem sentiment. Melnikov ironiseert eenvoud en weet complexe passages juist transparant te maken. Die aanminnigheid van het Tweede pianoconcert mijdt hij zoveel mogelijk en hier en daar bouwt hij opzettelijk weerhaakjes in. Zo zet de Rus meesterlijke vertolkingen neer bewijst hij hoeveel interpretatieve speelruimte Sjostakovitsj biedt. Tussen de twee pianoconcerten door klinkt de Vioolsonate, een werk waarin ‘het absolute einde en het begin van het niets’ klinkt, zoals Sjostakovitsj de dood omschreef. IJzingwekkend mooi gespeeld door Isabelle Faust.

Jos van der Zanden

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht