Terug naar het overzicht
cover
Beethoven Pianoconcert nr. 1 / Symf. nr. 1
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven

Pianoconcert nr. 1 / Symf. nr. 1

0028948325665

Componist Beethoven
Titel Pianoconcert nr. 1 / Symf. nr. 1
Artiest Argerich, Martha /Mito Chamber Orchestra
Dirigent Ozawa, Seiji
Artikel nr. 002894832566
EAN Code 0028948325665
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2018-02-02
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Adagio molto - Allegro con brio (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 009:48
2 2. Andante cantabile con moto (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 007:47
3 3. Menuetto Allegro molto e vivace (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 003:36
4 4. Finale Adagio - Allegro molto e vivace (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 006:01
5 I. Allegro con brio (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 013:56
6 II. Largo (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 010:33
7 3. Rondo Allegro scherzando (Original Version) — Martha Argerich, Mito Chamber Orchestra, Seiji Oza 008:58

82 jaar is Seiji Ozawa, en de Japans-Amerikaanse dirigent heeft de afgelopen jaren wat gezondheidsproblemen gehad. Gelukkig zijn die weer over, want er is niets van te merken bij deze twee vitale eerstelingen van Beethoven. Al meteen in de Eerste symfonie hoor je de energie door de aderen stromen. Het Mito Chamber Orchestra, samengesteld uit Japanse keurtroepen en sinds 2013 onder Ozawa’s leiding, heeft een aantrekkelijke drive. Ook dirigenten van de oudere generatie streven naar een bescheiden bezetting, een felle attaque en een doorzichtig, intiem geluid. Dat is iets anders dan de monumentale aanpak waarin ze zich in het begin van hun carrière uitleefden. Solistische bijdragen van de blazers worden mooi uitgelicht en Beethoven laat zich horen als eersteklas sturm-und-dranger. Dat is veterane Martha Argerich altijd al toevertrouwd geweest. In het Eerste pianoconcert gaat ze er eigenwijs vandoor. De wilde haren van de pianiste zijn grijzer dan vroeger (bij Ozawa trouwens ook), maar haar spel is bruisend en verrassend als altijd. De wisselwerking met orkest en dirigent is spannend, omdat Ozawa haar alle vrijheid geeft en toch de boel bij elkaar houdt. Geliefd en vertrouwd repertoire, maar altijd weer als nieuw: een geweldige Beethoven.

Gerard Scheltens (KZ2-2018)

  • cover
Terug naar het overzicht