Terug naar het overzicht
cover
Dvorak, A. Piano Quintets / Bagatelles
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Dvorak, A.

Piano Quintets / Bagatelles

3760014194030

Componist Dvorak, A.
Titel Piano Quintets / Bagatelles
Artiest Busch Trio / Maria Milstein / Miquel da Silva
Artikel nr. 0000403ALPHA
EAN Code 3760014194030
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2018-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro ma non troppo — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 008:05
2 2. Andante sostenuto — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 009:32
3 3. Finale: Allegro con brio — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 008:55
4 Nr. 1 Allegretto scherzando — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 002:47
5 Nr. 2 Tempo di minuetto: Grazioso — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 002:23
6 Nr. 3 Allegretto scherzando — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 002:43
7 Nr. 4 Canon: Andante con moto — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 002:23
8 Nr. 5 Poco allegro — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 004:22
9 1. Allegro ma non tanto — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 013:44
10 2. Dumka: Andante con moto — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 013:57
11 3. Scherzo - Furiant: Molto vivace - Poco tranquillo — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 004:13
12 4. Finale: Allegro — BUSCH TRIO - MARIA MILSTEIN - MIGUEL DA SILVA 007:30

‘Hoe meer we  Dvorák spelen,  hoe meer we  van hem gaan  houden’ 

Het jonge Busch Trio heeft de  afgelopen tijd veel indruk gemaakt  met de eerste twee cd’s in een reeks  van vier met alle kamermuziek van  Dvorák voor strijkers en piano. Ook de  derde cd, met de pianokwintetten en  de bagatellen, is weer een juweel.  Violist Mathieu van Bellen over  Dvorák en het wel en wee van het trio. 

Het moet een combinatie van geluk en  kwaliteit zijn geweest. Drie jaar geleden  zat het Busch Trio, net benoemd tot  artist in residence van de Chapelle  Musicale Reine Elisabeth in het  Belgische Waterloo, te repeteren met  docent en altviolist Miguel da Silva  toen de hoogste baas van  cd-maatschappij Alpha kwam  luisteren. “Hij wilde ons direct  contracteren voor meerdere cd’s”, zegt  Mathieu van Bellen nog steeds niet  zonder verwondering. “Het zou ons  eerste cd-project worden, en we  hebben wel even nagedacht. Spring je  meteen in het diepe met de trio’s van  Brahms en Beethoven, of bewandel je  andere wegen? We waren toen bezig  met Dvorák en we wilden Miguel bij het  geheel betrekken. Alpha was direct  enthousiast over het idee om de  kamermuziek van Dvorák voor strijkers  en piano op te nemen.” 

Het in 2012 in Londen opgerichte trio  met naast de Nederlander Van Bellen  de Israëlische broers Ori en Omri  Epstein op respectievelijk cello en  piano, dook in het oeuvre van de Tsjech  en inmiddels liggen er ook internationaal  goed ontvangen cd’s met het  derde en vierde pianotrio (‘Verschrikkelijk  goed’ aldus de Volkskrant), de pianokwartetten  (de maximale vijf sterren  in NRC) en nu dan de plaat met de  kwintetten. Alleen de cd met de eerste  twee pianotrio’s volgt nog aan het  einde van dit jaar.  “Het mooie was dat we niet alle kamermuziekwerken  van Dvorák voor strijkers  en piano kenden”, zegt Van Bellen.  “Inmiddels zijn we helemaal verslingerd  aan Dvorák. Zijn werk gaat echt  nooit vervelen. Het is muziek recht uit  het hart van een goed mens die de  Europese invloeden vermengt met zijn  eigen Tsjechische handtekening. We  hebben onlangs alle werken ook op  video opgenomen en er is werkelijk  geen stuk dat niet goed is. Hoe meer  we Dvorák spelen, hoe meer we van  hem gaan houden.” 

Opvallend aan het geheel is dat het  Busch Trio zich na de profilerende cd  met het Derde en Vierde pianotrio  direct stortte op de kwartetten en nu  de kwintetten. Toch is Van Bellen niet  bang dat de signatuur van het trio  opgaat in het geheel. “We hebben een  eigen identiteit als trio, en als we zoals  nu met Miguel da Silva en Maria  Milstein  spelen, moeten we onszelf ook  wegcijferen ten dienste van de muziek.  Natuurlijk hebben we Miguel en Maria  gekozen omdat we een overeenkomst  in speelstijl en grondhouding voelen.  Daarnaast hebben we ons ook met de  kwintetten eerst als trio grondig  voorbereid.  Zo blijft onze trioklank  gewaarborgd.”

Inmiddels zit de artist-in-residenceperiode  bij de Chapelle Musicale Reine  Elisabeth er na ruim drie jaar op, staat  het gezelschap op eigen benen en  wordt Amsterdam de nieuwe thuishaven.  “Toen we begonnen waren we een  jong trio, nu hebben we een stabiele  carrière met veel internationale concerten”,  geeft Van Bellen de snelle evolutie  van het drietal weer. “Vanaf onze eerste  ontmoeting hadden we het idee dat we  dit met z’n drieën moesten doen en  hoewel het erg goed gaat, heb ik nog  steeds het gevoel dat we nog maar net  aan het doorbreken zijn.” 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht