Terug naar het overzicht
cover
Mozart, W.A. Piano Concertos Nos. 19 & 27, Rondo K. 386
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart, W.A.

Piano Concertos Nos. 19 & 27, Rondo K. 386

0691062062220

Componist Mozart, W.A.
Titel Piano Concertos Nos. 19 & 27, Rondo K. 386
Artiest Piemontesi, Francesco / Scottish Chamber Orchestra
Dirigent Manze, Andrew
Artikel nr. 0000622CKD
EAN Code 0691062062220
Aantal CD's 1
Label LINN RECORDS
Releasedatum 2020-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 I. Allegro — Francesco Piemontesi; Andrew Manze; Scottish Chamber Orchestra 012:22
2 II. Allegretto — ANDREW MANZE - FRANCESCO PIEMONTESI - SCOTTISH CHA 007:17
3 III. Allegro assai — ANDREW MANZE - FRANCESCO PIEMONTESI - SCOTTISH CHA 007:49
4 Rondo in A Major, K. 386 — Francesco Piemontesi; Andrew Manze; Scottish Chamber Orchestra 008:57
5 I. Allegro — Francesco Piemontesi; Andrew Manze; Scottish Chamber Orchestra 014:12
6 II. Larghetto — ANDREW MANZE - FRANCESCO PIEMONTESI - SCOTTISH CHA 006:42
7 III. Allegro — ANDREW MANZE - FRANCESCO PIEMONTESI - SCOTTISH CHA 009:27

Na een cd met de nummers 25 en 26 hebben Francesco Piemontesi en het Scottish Chamber Orchestra onder leiding van Andrew Manze opnieuw de handen ineengeslagen voor pianoconcerten van Mozart, nu voor de nummers 19 en 27, aangevuld met het Rondo KV 386. Pianist, dirigent en orkest zijn aan elkaar gewaagd en na vele jaren van intensieve samenwerking door en door met elkaar vertrouwd. Dat is wel een eerste vereiste bij het spannende spel van geven en nemen tussen volwaardige partners dat nr. 19 (KV 459) tot zo’n belevenis maakt. Piemontesi laat horen hoe ‘authentiek’ een moderne vleugel kan klinken. Hij speelt verfijnd en sensitief, helder en zangerig, maar kan ook een navrante toon aanslaan als een donkere wolk de schijnbaar zonnige stemming bedreigt. Nr. 27 (KV 595) markeert Mozarts waarschijnlijk laatste optreden als pianosolist, minder dan een jaar voor zijn vroegtijdige dood. Sommige experts horen een zekere levensmoeheid in de muziek, maar in deze opwindende interpretatie lijkt vooral de finale te bruisen van levenslust. De piano klinkt overigens veel meer op de voorgrond dan in een gewone concertzaal, maar bij een musicus als Francesco Piemontesi is dat geen straf.

Eddie Vetter (Klassieke Zaken 5-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht