Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, L. van Piano Concertos nos. 1&2 / Complete Piano Concertos Vol. 2
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, L. van

Piano Concertos nos. 1&2 / Complete Piano Concertos Vol. 2

0608917271225

Componist Beethoven, L. van
Titel Piano Concertos nos. 1&2 / Complete Piano Concertos Vol. 2
Artiest Minnaar, Hannes / Orkest van het Oosten
Dirigent Vriend, Jan Willem de
Artikel nr. 0072712CC
EAN Code 0608917271225
Aantal CD's 1
Label Challenge Classics
Releasedatum 2016-02-03
# Titel & Artiest Tijd
1 Piano Concerto No. 2 in B flat major Op. 19 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 014:23
2 Piano Concerto No. 2 in B flat major Op. 19 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 007:29
3 Piano Concerto No. 2 in B flat major Op. 19 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 006:11
4 Piano Concerto No. 1 in C major Op. 15 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 017:49
5 Piano Concerto No. 1 in C major Op. 15 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 010:13
6 Piano Concerto No. 1 in C major Op. 15 — Minnaar, Hannes / de Vriend, Jan Willem / The Neth 008:50

Minnaar en De Vriend, die Beethovens nummer 4 en 5 al opnamen, zetten hun geslaagde samenwerking voort met eerst het tweede en dan het eerste concert. In die volgorde, want ondanks de opusnummers is het tweede het oudste. Het is iets klassieker nog, Mozart-achtig, maar ook de eigen stijl van de aanstormende Beethoven breekt al door. Vermeldenswaard is dat pianostemmer Gerben Bisschop de moderne Steinway-vleugel in de historische stemming van Johann Philipp Kirnberger heeft gebracht. Hierdoor ontstaan zuiverder akkoorden waarin Minnaars spel prima gedijt. Wat een poëtische pianist is dat toch! De techniek lijkt moeiteloos, de frasering is doordacht en tegelijk spontaan (ja dat kan!) en het resultaat klinkt weldadig. En Jan Willem de Vriend zet natuurlijk zijn typerende stempel op het orkestaandeel: strijkers bijna zonder vibrato en koperblazers zonder ventielen – een quasi-authentiek instrumentarium – maar altijd alert, energiek en met warmte. Dat het Twentse orkest (nu weer Orkest van het Oosten) het de laatste tijd niet makkelijk heeft is nergens aan te horen, integendeel, het spel is levendig en geïnspireerd. Misschien een reden te meer om deze mooie cd te kopen, want dit orkest kan wat morele steun gebruiken!

Gerard Scheltens (2-2016)

INTERVIEW

Hannes Minnaar speelt frisse en virtuoze Beethoven

Na een zeer enthousiast ontvangen opname van het Vierde en Vijfde pianoconcert buigt Hannes Minaar zich nu over Beethovens Tweede en Eerste pianoconcert met het Orkest van het Oosten onder leiding van Jan Willem de Vriend. De pianist aan het woord over zijn Beethoven: "Het is zulke goede muziek, welke pianist wil dat niet spelen?"

Het feit dat Beethoven zo prominent op zijn lessenaar prijkt, berust voor een deel op toeval. “Ik ben juist echt een muzikale alleseter, ik speel alles, van Sweelinck tot hedendaagse muziek, meestal tegelijkertijd en door elkaar! Er stond al wat Beethoven gepland, en toen kwam in 2014 ook nog de uitnodiging van Isabelle van Keulen om met haar de vioolsonates op te nemen. Toen heb ik een hele zomer eigenlijk niets anders gespeeld. Gelukkig kun je prima een halfjaartje alleen Beethoven spelen zonder dat je honger krijgt naar andere muziek. Het is fantastisch om Beethoven te spelen, maar op hetzelfde moment ook erg moeilijk. Hij stelt aan zijn uitvoerders dezelfde hoge eisen die hij aan zichzelf stelt. Het is altijd confronterend om jezelf terug te horen, maar in Beethoven is dat nog erger! Aan de andere kant is het daarom ook superleerzaam. Door de muziek zo intensief te spelen, ga je de componist nog beter begrijpen, ga je dwarsverbanden zien.”

De twee concerten op deze opname zijn relatief vroege werken, beide gepubliceerd in 1801. “Het Tweede pianoconcert schreef hij eigenlijk als eerste, en in die volgorde hebben we ze ook opgenomen. Zo komen de concerten nog beter tot hun recht, vind ik. In de orkestratie voegde Beethoven in het Eerste pianoconcert bijvoorbeeld klarinetten, trompetten en pauken toe. Als je het iets lichtere Tweede pianoconcert dan daarna hoort, zou het voor luisteraars kunnen tegenvallen, en dat verdient het stuk niet. Het zijn allebei geweldig frisse en virtuoze stukken, ik vind dat het echt pianistische speelmuziek is. Beethoven zelf improviseerde waarschijnlijk ook nog eens uitvoerig tijdens het spelen van de concerten voor publiek. Die vrije geest probeer ik er wel in te leggen. Ik zit natuurlijk niet te improviseren, maar ik laat wel het een en ander open, leg niet alles tot in de puntjes vast. Ik houd wel van die spontaniteit.”

Beethoven spelen met Jan Willem de Vriend en het Orkest van het Oosten voelde voor Hannes Minnaar een beetje als thuiskomen. “Zijn benadering is heel direct en heeft pit, maar wordt nooit grof. Jan Willem gaat soms wel ver, maar alleen als de muziek er echt om vraagt. Die directe klank met weinig vibrato is eigenlijk wel mijn ideaalklank in Beethoven. ”Het logische sluitstuk van hun samenwerking, een opname van het Derde pianoconcert, leek even op losse schroeven te staan toen het Orkest van het Oosten in zwaar weer terechtkwam. “Wat er met het orkest is gebeurd, is echt schrijnend. Eigenlijk mogen ze niets meer, alleen in Overijssel spelen. Cd-opnames zijn zowat uitgesloten. Terwijl het echt topmusici zijn! Het is totaal onterecht hoe de beeldvorming over het orkestmanagement afstraalt op de rest van het orkest. Gelukkig lijkt het er nu sterk op dat we de cyclus toch kunnen voltooien. Die opname van het Derde pianoconcert móét er gewoon komen!”

Benjamin Rous (2-2016)


KLASSIEKE KINDERZAKEN

Prinses Christina Concours

Of het nu gaat om een potje Mens erger je niet, gamen, snelpunniken, double double backside flips of om muziek maken: een wedstrijdje is altijd leuk. Behalve natuurlijk als je niet tegen je verlies kunt. Maar daar is iets tegen te doen.
Mail me maar.

Het leuke van meedoen aan een concours (wedstrijd) is om te zien wat je leeftijdsgenoten presteren. Kijken naar elkaar en leren van elkaar. Mijn advies is om je nooit te laten ontmoedigen. Wie muziek maakt, heeft altijd een streepje voor. JIJ bent degene die overal in de wereld iets kan spelen en zingen. De vonk springt over en je hebt contact. Natuurlijk hoef je niet van muziek je beroep te maken.

Voor ‘De Muziekwedstrijd’ van het Prinses Christina Concours (PCC) werden zeshonderd filmpjes ingestuurd. Alle soorten muziek en elk instrument, van 4 t/m 12 jaar. Dat maakt jureren héél lastig. Wát vergelijk je? Moeilijkheid van instrument? Keuze van de muziek? Leeftijd? Talent? En wat is talent?* Soms heeft iemand veel talent. Iedereen roept ‘Oh!’ en ‘Ah!’ en vervolgens wordt er niks met dat talent gedaan. Ja, dan wordt het ook niks. Talent = aanleg + werken. En de omgeving moet meewerken, zoals je ouders, grootouders, juf, meester of muziekdocent. Eén ding is zeker: het plezier van muziek maken moet altijd één stap voor liggen op het oefenen.

Ik was voorzitter van de jury. Als jury moet je eerlijk zijn, want kinderen weten zelf heel goed wie de beste is. Een wedstrijd is een momentopname van wat je op die dag, op die leeftijd presteert. Het kan zijn dat de 362ste inzending jaren later de Wereld Winnaar wordt op de grote podia. Muziek maken is groeien in muziek. Er zijn veel kleine kereltjes en meisjes die bij het PCC begonnen en nu succesvolle profi’s zijn: Vincent van Amsterdam, Liza Ferschtman, Ralph van Raat, Christiaan Kuyvenhoven. Maar ook veel jazzcats die als jazzvogeltje begonnen zijn, zoals Peter Beets, Rik Mol, Sebastiaan van Bavel en Morris Kliphuis. Zoek ze maar eens op.

Twee cd’s van PCC-winnaars:
Saxofonist Floriaan Wempe. Kern bij de jazzmuziek is swing, timing, improvisatie en originaliteit. En de goeie mensen om je heen verzamelen. Hij gaat van up-tempi naar de ballads waar hij het mondstuk van de tenor op zijn ziel legt (#3).
Pianist Hannes Minnaar, met dirigent Jan Willem de Vriend. Wat een mooie combinatie. Jong, gevoelig, poëtisch en parelend – gecombineerd met De Vriends vlieguren. Wat gebeurt daar in #4 op 16’29”? Ik zet deze cd op wanneer ik naar een zonnig humeur wil met af en toe een streep zwart erdoorheen.

Nou dág!
Edwin Rutten (2-2016)

Iedere mailer krijgt de Klassieke Kinderzaken Oorkonde. De 13de mailer stuur ik een cd’tje. Vorige keer waren dat Agnes Germeraad, Hans, Stan, Wout, Milou, Yara en Lente (4 maanden). Jullie krijgen de cd De Koning, de Kat en de Viool.

edwinrutten@edwinrutten.nl

PPS. In de volgende Klassieke Zaken heb ik een speciale oproep aan alle basisscholen in Nederland en Vlaanderen. We gaan wedstrijdjes doen!
PS. *’Aanleg voor talent’ vind ik zo'n leuke kromme kreet. Wat klopt hier niet?
PPS. Christinacouncours.nl / Demuziekwedstrijd.nl / Edwinrutten.nl

 

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht