Terug naar het overzicht
cover
Sjostakovitsj, D. Piano Concertos
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Sjostakovitsj, D.

Piano Concertos

3760014192036

Componist Sjostakovitsj, D.
Titel Piano Concertos
Artiest Vinnitskaja, Anna e.a. / Kremerata Baltica / Staatskapelle Dresden
Dirigent Vinnitskaja, Anna
Artikel nr. 0000203ALPHA
EAN Code 3760014192036
Aantal CD's 1
Label ALPHA
Releasedatum 2015-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegretto — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 006:00
2 2. Lento — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 007:38
3 3. Moderato — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 001:30
4 4. Allegro con brio — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 006:19
5 1. Allegro — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 006:47
6 2. Andante — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 005:38
7 3. Allegro — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 005:23
8 Concertino a-moll op. 94 (für 2 Klaviere) — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 008:49
9 Tarantella für 2 Klaviere — VINNITSKAYA,ANNA/KREMERATA BALTICA 001:19

De pianoconcerten van Dmitri Sjostakovitsj zijn meer dan eens opgenomen en de onderlinge verschillen in uitvoering zijn vaak groot. Ook de Russische pianiste Anna Vinnitskaja voegt weer een nieuwe laag toe aan al het bestaande. Ze speelt de noten van de componist ingetogen, romantisch bijna, ook waar Sjostakovitsj zich uitleeft in bittere ironie of sarcasme. En het moet gezegd: het werkt. Samen met Kremerata Baltica, die ze zelf in het Concert voor piano trompet en strijkers vanachter de piano dirigeert, en de blazers van de Staatskapelle Dresden, die zorgen voor extra pit in het Pianoconcert op. 102, zet ze een mooie, veelkleurige Sjostakovitsj neer – hij klinkt nu eens niet als die narrige ironische Rus, maar gewoon als een mens van vlees en bloed die zijn diepste zielenroerselen aan de piano schenkt. Ook de koppeling met het Concertino voor twee piano’s en de stormachtige Tarantella voor twee piano’s werkt in dit licht erg goed. In het Concertino, in 1953 geschreven voor zijn zoon Maxim, en in de Tarantella, een bewerking van muziek voor de film The Gadfly, laat Vinnitskaja samen met medepianist Ivan Roedin ten overvloede horen dat Sjostakovitsj een subliem gevoel had voor de piano en weinig nodig had om zijn emoties voor het voetlicht te brengen. Mooi.

Paul Janssen (5-2015)

Anna Vinnitskaja: eén en al passie

Profiel
Wereldwijd gevraagd is ze inmiddels. De naam Anna Vinnitskaja is een begrip geworden. Voor het label Alpha heeft ze zich ontfermd over de twee pianoconcerten van Sjostakovitsj, waar ze samen met Kremerata Baltica zinderende klankfonteinen van maakt.
De adembenemende, betoverende en verrukkelijke Russische Anna Vinnitskaja! Niet alleen een genot om te horen maar ook om te zien! Eén en al passie! Eén al spontane en natuurlijke schoonheid! Een waterval, intelligent, warm, enthousiast, stralend, krachtig en expressief, teder. Speelt met grote contrasten, zowel extravert als poëtisch...’

Dat de Vlaamse muziekliefhebber die deze zinnen op het internet plaatste zo wegloopt met de charmante klavierleeuwin die zo onweerstaanbaar het concertpodium verovert, is niet vreemd. In Brussel beleefde de jonge Russin immers haar grootste triomf door in 2007 het Koningin Elisabeth Concours te winnen. Sindsdien heeft de wereld haar ontdekt, maar schenkt ze haar gunsten nog steeds opvallend vaak aan de Lage Landen.

En inmiddels is ook haar discografie gegroeid. Na een solo-cd in 2008 kwam twee jaar later een echte klapper met pianoconcerten van Ravel en Prokofjev; die werd de hemel in geprezen. Een cd met solowerk van Ravel leverde haar in 2011 zelfs een Echo Klassik op. Nu heeft Vinnitskaja zich voor het label Alpha ontfermd over de twee pianoconcerten van Sjostakovitsj, waar ze samen met Kremerata Baltica zinderende klankfonteinen van maakt. Als geen ander beseft ze wat achter de façade schuilgaat die de componist noodgedwongen optrok. Zelden klonk de ironie van Sjostakovitsj zo spontaan en ongeremd.

Power – dat is vooral wat opvalt. Met een machtige, diabolische, gewelddadige aanslag durft Vinnitskaja het klavier te lijf te gaan! Ze doet hemel en aarde schudden. Voor die f ysieke k racht neemt ze middeltjes te baat. ‘Geen fitnesstraining of zo, maar wel oefeningen om mijn vingerspieren zo krachtig mogelijk te maken’, zegt ze, ‘dat hoort bij wat wel de Russische school wordt genoemd, de piano kunnen hanteren als slagwerk. Van jongs af aan is me dat geleerd: een piano moet kunnen zingen, maar je moet er ook ritmisch op kunnen meppen.’ En dat is precies wat Sjostakovitsj vraagt, met name in zijn brutale Tweede pianoconcert, waarmee Anna al sinds haar zevende vertrouwd is. Dit wonderlijke amalgaan van romantiek, jazz, improvisatie en dans is voor haar jeugdsentiment: ‘Mijn vader speelde jazz en hij wilde ook mij die richting op krijgen. Dat is hem maar ten dele gelukt.’

Anna Vinnitskaja zou geen discipel uit de school van Jevgenji Koroljov zijn als ze niet ook over een ragfijn legato beschikt en het klavier weet te laten zingen. Aan de Musikhochschule in Hamburg, waar ze op haar achttiende terechtkwam en waar ze tegenwoordig zelf doceert, legde ze onder leiding van Koroljov de basis van haar pianistenloopbaan. ‘De eerste twee jaren in een vreemd land waar ik alleen ja en nee en dank u wel verstond waren de moeilijkste van mijn leven. Koroljov sleepte me erdoorheen. Van hem leerde ik vooral hoe je je optimaal kunt concentreren, dat je met je spel voortdurend communiceert met je publiek. Techniek staat niet op zichzelf, die moet dienstbaar zijn aan wat je wilt zeggen.’

Jos van der Zanden (5-2015)

  • cover
  • cover

Deze cd was op 1 januari 2017 'CD van de week' bij de Concertzender. Luister de aflevering hier terug: http://www.concertzender.nl/programma/cd-van-de-week-63-2/

 

Terug naar het overzicht