Terug naar het overzicht
cover
Beethoven, Ludwig van Piano concertos 4 & 5
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Beethoven, Ludwig van

Piano concertos 4 & 5

7318599917580

Componist Beethoven, Ludwig van
Titel Piano concertos 4 & 5
Artiest Sudbin, Yevgeny \ Minnesota Orchestra \ Vänskä, Osmo
Artikel nr. 0001758BIS
EAN Code 7318599917580
Aantal CD's 1
Label BIS
Releasedatum 2017-06-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Piano Concerto No. 4 in G major, Op. 58 — SUDBIN, YEVGENY 017:40
2 Piano Concerto No. 4 in G major, Op. 58 — SUDBIN, YEVGENY 005:07
3 Piano Concerto No. 4 in G major, Op. 58 — SUDBIN, YEVGENY 009:42
4 Piano Concerto No. 5 in E flat major, Op. 73, 'Emperor' — SUDBIN, YEVGENY 020:12
5 Piano Concerto No. 5 in E flat major, Op. 73, 'Emperor' — SUDBIN, YEVGENY 007:36
6 Piano Concerto No. 5 in E flat major, Op. 73, 'Emperor' — SUDBIN, YEVGENY 010:10

Met grote verbazing moeten de Weners anno 1808 naar het begin van Beethovens Vierde pianoconcert hebben geluisterd. Eindelijk, na drie pianoconcerten in de geest van Mozart, schudde Beethoven zijn grote voorbeeld van zich af en kwam hij met een hoogst persoonlijk concert. Niet alleen is de piano meteen aan het begin aan zet, hij speelt niet eens een duidelijk thema maar komt met een aarzelende mijmering. Het orkest neemt verbaasd dat motief over, maar dan in een andere toonsoort. De in Engeland wonende Russische pianist Yevgeny Sudbin weet wel raad met Beethovens Vierde pianoconcert. Hij geeft er een mooie interpretatie van, die de kern van dit magnifieke werk treft: een voortdurende schommeling tussen bravoure en ingetogenheid. Subdin heeft een uitermate heldere aanslag, zijn spel is parelend, genuanceerd, nooit overdreven en zonder maniertjes. Hij wordt op deze zeer mooi opgenomen cd uitstekend begeleid door het Minnesota Orchestra onder leiding van Osmo Vänskä. Zij zetten hun samenwerking voort in Beethovens laatste, Vijfde pianoconcert, met de bijnaam ‘Keizerconcert’. Ook hier bij solist, dirigent en orkest geen maniertjes, geen bombast, maar keizerlijke noblesse in het openingsthema en ruim baan voor expressieve lyriek in het Adagio.
Doron Nagan

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht