0691062070829
Componist | J.S. Bach |
Titel | Phantasm |
Artiest | The Well-Tempered Consort – III |
Artikel nr. | 0000708CKD |
EAN Code | 0691062070829 |
Aantal CD's | 1 |
Label | LINN RECORDS |
Releasedatum | 2023-02-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Inventions and Sinfonias: Sinfonia No. 1 in C Major, BWV 787 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:17 |
2 | Clavier-Übung III: Christ, unser Herr, zum Jordan kam, BWV 684 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 003:41 |
3 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 3 in C Sharp Major, BWV 872 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 002:14 |
4 | Clavier-Übung III: Christe, aller Welt Trost, BWV 673 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:38 |
5 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 24 in B Minor, BWV 893 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:53 |
6 | Clavier-Übung III: Wir glauben all' an einen Gott, BWV 680 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 002:24 |
7 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 15 in G Major, BWV 884 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:29 |
8 | The Well-Tempered Clavier Book 1: Prelude No. 18 in G Sharp Minor, BWV 863 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:45 |
9 | The Well-Tempered Clavier Book 1: Fugue No. 18 in G Sharp Minor, BWV 863 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:58 |
10 | Clavier-Übung III: Fughetta super: Dies sind die heil'gen zehn Gebot, BWV 679 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:52 |
11 | The Well-Tempered Clavier Book 1: Fugue No. 2 in C Minor, BWV 847 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:44 |
12 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Prelude No. 12 in F Minor, BWV 881 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 004:14 |
13 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 12 in F Minor, BWV 881 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 002:08 |
14 | Inventions and Sinfonias: Sinfonia No. 8 in F Major, BWV 794 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:21 |
15 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 23 in B Major, BWV 892 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 003:44 |
16 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 11 in F Major, BWV 880 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:59 |
17 | Clavier-Übung III: Fuga super: Jesus Christus, unser Heiland, BWV 689 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 004:26 |
18 | The Well-Tempered Clavier Book 1: Fugue No. 21 in B Flat Major, BWV 866 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:52 |
19 | Clavier-Übung III: Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, BWV 669 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 003:08 |
20 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 18 in G Sharp Minor, BWV 887 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 004:30 |
21 | Clavier-Übung III: Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, alio modo, BWV 672 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:22 |
22 | Clavier-Übung III: Kyrie, Gott heiliger Geist, BWV 674 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:10 |
23 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 20 in A Minor, BWV 889 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 002:07 |
24 | Clavier-Übung III: Fughetta super: Allein Gott in der Höh' sei Ehr, BWV 677 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:09 |
25 | The Well-Tempered Clavier Book 2: Fugue No. 8 in D Sharp Minor, BWV 877 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 002:21 |
26 | The Well-Tempered Clavier Book 1: Fugue No. 5 in D Major, BWV 850 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 001:58 |
27 | Fantasia in G Major "Pièce d'orgue", BWV 572 — Phantasm; Laurence Dreyfus | 005:45 |
Laurence Dreyfus heeft met Phantasm niet alleen een van de beste gambaconsorts van dit moment in huis maar hij is ook een belangrijke Bachonderzoeker. Dat blijkt wel uit het feit dat hij in de fameuze Bachbiografie van Sir John Eliot Gardiner een van de vaakst geciteerde auteurs is. Dreyfus weet als geen ander dat Bach nóóit voor een ensemble met louter gamba’s heeft gecomponeerd, eenvoudig omdat die bezetting in Bachs tijd al lang niet meer gebruikt werd. Van de gambafamilie was alleen de bas nog courant als solo-instrument. De basgamba bloeide in Duitsland zelfs nog volop. Toch is dit al het derde album waarop Dreyfus en zijn medegambisten Bachs klaviermuziek afgrazen op zoek naar stukken die bij hun bezetting passen. En het lukt altijd wonderwel! Op deze cd horen we naast een aantal stukken uit Das Wohltemperierte Klavier ook delen uit Bachs Clavier-Übung III voor orgel. Het klinkt allemaal heel natuurlijk en in de noten hoeft nauwelijks ingegrepen te worden. De klank van Phantasm is warm en weldadig en soms inderdaad een beetje orgelachtig. De musici ademen echt als één instrument, waardoor er veel rust van deze uitvoeringen uitgaat. Andermaal een heel bijzondere Bach-cd van Phantasm.
Marcel Bijlo (Klassieke Zaken 1-2023)