Terug naar het overzicht
cover
Rossini, Gioachino Petite messe Solennelle
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Rossini, Gioachino

Petite messe Solennelle

5099941674222

Componist Rossini, Gioachino
Titel Petite messe Solennelle
Artiest Rebeka, Marina \ Mingardo, Sara \ Orchestra dell'A
Artikel nr. 5099941674222
EAN Code 5099941674222
Aantal CD's 2
Label PLG UK Classics
Releasedatum 2013-04-15
# Titel & Artiest Tijd
1 Petite Messe Solonnelle, Kyrie: Kyrie eleison (Chorus) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 003:01
2 Petite Messe Solonnelle, Kyrie: Christe eleison - Kyrie eleison (Chorus) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 004:25
3 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Gloria in excelsis Deo - Et in terra pax (Chorus/Quartet) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 002:30
4 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Gratias agimus tibi (Contralto/Tenor/Bass) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 004:19
5 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Domine Deus (Tenor) — Pappano, Antonio 005:30
6 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Qui tollis peccata mundi (Soprano/Contralto) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 007:28
7 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Quoniam tu solus sanctus (Bass) — Pappano, Antonio 007:06
8 Petite Messe Solonnelle, Gloria: Cum Sancto Spiritu (Chorus) — Pappano, Antonio 005:47
9 Petite Messe Solonnelle, Credo: Credo in unum Deum (Chorus/Quartet) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 004:17
10 Petite Messe Solonnelle, Credo: Crucifixus (Soprano) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 003:17
11 Petite Messe Solonnelle, Credo: Et resurrexit (Chorus/Quartet) — Pappano, Antonio 004:46
12 Petite Messe Solonnelle, Credo: Et vitam ventur saeculi (Chorus) — Pappano, Antonio 003:55
1 Petite Messe Solonnelle, Sanctus: Prélude Religieux pendant l'Offertoire; Ritournelle — Pappano, Antonio 009:10
2 Petite Messe Solonnelle, Sanctus: Sanctus - Benedictus (Chorus/Quartet) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 003:52
3 Petite Messe Solonnelle, Sanctus: O Salutaris (Soprano) — Pappano, Antonio 005:22
4 Petite Messe Solonnelle, Agnus Dei: Agnus Dei (Contralto/Chorus) — Antonio Pappano/Orchestra dell' Accademia Nazionale di Santa Cecilia, Roma/Coro dell'Accademia Nazio 008:27

Rossini uit Rome met Antonio Pappano

Rossini is waarschijnlijk de fortuinlijkste componist uit de westerse klassieke muziek, in ieder geval uit de operageschiedenis. Voor zijn veertigste kon hij het zich permitteren zijn beroep vaarwel te zeggen, maar gelukkig werd de ganzenveer niet helemaal opgeborgen. Een buitengewoon fraaie uitvoering van de georkestreerde Petite Messe Solennelle getuigt daarvan.

Wie onlangs bij De Nederlandse Opera zijn laatste opera Guillaume Tell heeft gezien, weet waartoe het Italiaanse genie uit de generatie voor Verdi en Wagner in staat was. Gioachino Rossini (1792-1868) had het allemaal: hij kon goed in het gehoor liggende, komische of juist zeer verheven melodieën bedenken, en de rijke orkestratie voor romantisch operaorkest begon zeker niet pas bij Wagner. Het wachten is op de dvd van deze productie uit Amsterdam; ondertussen komt vanuit het hypermoderne Auditorium Parco della Musica in Rome een baanbrekende uitvoering op de markt van Rossini's Petite Messe Solennelle onder de baton van Sir Antonio Pappano. Vrijwel elke koorliefhebber kent het werk met de markante opening van het Kyrie eleison, ooit handig in een tv-reclame voor de Volkskrant verwerkt. Net als Brahms' Ein deutches Requiem in de versie voor twee piano's is Rossini's 'kleine gewijde mis' een zegen voor elk koorbestuur: naast solisten hoeven alleen maar een piano, een harmonium en de bijbehorende spelers te worden ingehuurd. Ondergetekende biecht eerlijk op juist vanwege die malle originele instrumentatie het werk maar weinig soeps te vinden...

Toch even naar het origineel van de Petite Messe Solennelle, want komischer heeft een mis het licht niet gezien. Rossini stopte ondanks zijn successen al in 1829 met opera's componeren en na omzwervingen vestigde hij zich in 1855 in Parijs met zijn tweede vrouw, het fraaie model Olympe Pélissier. Hij verkeerde voor zijn plezier in artistieke kringen en liet er de gastronomie de Tournedos Rossini na. Voor uitvoering in de privékapel vna het grafelijk echtpaar Pillet-Will in Passy - tegenwoordig het zestiende arrondissement - was Rossini toch niet te beroerd nog even een misje af te leveren. Boven het manuscript noteerde hij: 'Twaalf zangers van de drie sekses, mannen, vrouwen en castraten, zijn voldoende voor uitvoering: dat is acht voor het koor, vier voor de soli, bij elkaar de twaalf cherubijnen.' Bij het slot staat: 'Lieve heer, [...] is dit geestelijke of blasfemische muziek? Ik werd geboren voor komische opera, zoals U weet. Niet veel techniek, een beetje gevoel, dat is alles. Gezegend zijt Gij, en laat mij in het Paradijs.'

Vanwege de weinige vocalisten bij de première in 1863 beperkte Rossini de begeleiding tot twee piano's en harmonium (de Vader, de Zoon en de Heilige Geest?). Rossini zelf heeft kort voor zijn dood nog een orkestratie nagelaten; Deo gratias. Wat een verademing om van de onder de psalmenpomp alsnog een absoluut meesterwerk te verwelkomen - en wat een solisten heeft Pappano voor ons bijeengehaald!

De fenomenale Letse sopraan Marina Rebeka in het opgewerkte Crucifixus (hoe anders dan in Bachs Hohe Messe), de Italiaanse superalt Sara Mingardo in het Agnus Dei dat uit Verdi's Requiem lijkt te komen, haar landgenoten, de tenor Francesco Meli in het Domine Deus en bas-bariton Alex Esposito in Quoniam tu solus: ze lijken allemaal wel van God gegeven. Als het om toporkesten gaat, wil men zich traditioneel nog weleens beperken tot Wenen-Berlijn-Amsterdam-Londen-New York. Met een weergaloze operamaestro als Pappano op de bok kan het Orchestra dell'Accademia Nazionale di Santa Cecilia uit Rome probleemloos plaatsnemen in dat rijtje. Overtuig uzelf en verbreed uw Rossini-horizon met weldadige orkestrale klanken. Salute!

Meer opnames met Antonio Pappano zijn in aantocht: EMI brengt dit jaar nog een Verdi-uitgave en het War Requiem van Britten op de markt.

Arjan van Dijk (2-2013)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht