0827949078262
Componist | Debussy / Schoenberg |
Titel | Pelleas et Melisande |
Artiest | Orch. De la Suisse Romande |
Dirigent | Jonathan Nott |
Artikel nr. | 5186782PTC |
EAN Code | 0827949078262 |
Aantal CD's | 2 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2021-11-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | A forest — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:36 |
2 | Golaud & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 005:30 |
3 | A forest (Intermezzo) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 004:03 |
4 | Pelléas - A room in the castle — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:32 |
5 | Mélisande, Golaud, Pelléas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:22 |
6 | A well in the garden - Pelléas & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:30 |
7 | Golaud, Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:30 |
8 | Mélisande, Pelléas - One of the castle's towers — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 004:27 |
9 | Golaud appears — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:03 |
10 | A room in the castle - Golaud & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 005:54 |
11 | A well in the garden - Pelléas, Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 002:13 |
12 | Golaud appears; the death of Pelléas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:41 |
13 | A room in the castle — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 002:52 |
14 | Castle's maids appear — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:37 |
15 | The immutability of destiny — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:07 |
1 | Erster Satz in Sonatenform - Introduktion: Die Achtel ein wenig bewegt (A forest - Mélisande - The i — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 004:17 |
2 | Erste Themengruppe, heftig; sehr warm, in breiter Bewegung (Ne me touche pas - Golaud & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 003:29 |
3 | Zweite Themengruppe, lebhaft (Pelléas; Pelléas & Mélisande) (Codetta: Awakening of mutual love; shor — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 004:03 |
4 | Scherzo mit Episoden, sehr rasch (A well in the garden - Pelléas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:01 |
5 | Ring falls into the well, Golaud falls from his horse — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:40 |
6 | Golaud wounded in bed, Golaud's jealousy — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:48 |
7 | Pelléas & Mélisande: Love — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:36 |
8 | Episode I, sehr langsam (One of the castle's towers - Pelléas & Mélisande (Hair scene)) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:26 |
9 | Episode Ib (Golaud appears (Hair-pulling scene)) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:45 |
10 | Episode II, sehr langsam, gedehnt (The castle's vaults - Golaud & Pelléas) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:28 |
11 | Langsamer Satz - Introduktion, ein wenig bewegt (A well in the garden - Pell#eas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:14 |
12 | Liebesthema, langsam (Pelléas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:06 |
13 | Im Zeitmaß — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 002:20 |
14 | Entwicklung, ein wenig bewegter — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 002:52 |
15 | Coda (Intervention of Golaud and death of Pelléas) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:57 |
16 | Rekapitulierendes Finale - Rekapitulation der Introduktion, sehr langsam (A room in the castle) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 004:37 |
17 | Rekapitulation des ersten Themas, etwas bewegt (Golaud) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 000:31 |
18 | Rekapitulation des Liebesthemas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 001:46 |
19 | In gehender Bewegung (Castle maids appear; death of Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 002:05 |
20 | Epilog, breit (The remorse of Golaud) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT | 005:58 |
Met zijn even sfeervolle als toverachtige toneelstuk Pelléas et Mélisande uit 1893 wist Maurice Maeterlinck niet alleen internationaal hoge ogen te gooien, hij inspireerde ook vele componisten tot toneelmuziek, een suite of meer. Dat meer werd het meest bij Claude Debussy die in 1902 zijn opera Pelléas et Mélisande in première zag gaan. Een jaar later voltooide Arnold Schönberg zijn reflectie van het toneelstuk van Maeterlinck in een omvangrijk symfonisch gedicht dat enerzijds de avontuurlijke Schönberg al in zich herbergt en anderzijds nog diep verankerd is in de laatromantische Duits-Oostenrijkse traditie. Hoewel het voor de hand ligt de Franse blik van Debussy en de Oostenrijkse invulling van Schönberg naast elkaar te zetten, bleef zo’n project steeds uit. Tot nu toe, want dirigent Jonathan Nott durfde het met zijn Orchestre de la Suisse Romande aan om Debussy en Schönberg op een dubbel-cd met elkaar te confronteren. Nott maakte daartoe zelf een orkestsuite op basis van Debussy’s opera. Hij probeert het hele verhaal te vertellen en bewerkte ook verschillende vocale delen voor orkest. Het resultaat is een mooie instrumentale samenvatting van Debussy’s enige opera, en een zin- en gloedvolle vergelijking met het laatromantische expressionisme van Schönberg, die ook nog eens wonderschoon vastgelegd is.
Paul Janssen (Klassieke Zaken 5/6-2021)