Terug naar het overzicht
cover
Debussy / Schoenberg Pelleas et Melisande
€ 31,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Debussy / Schoenberg

Pelleas et Melisande

0827949078262

Componist Debussy / Schoenberg
Titel Pelleas et Melisande
Artiest Orch. De la Suisse Romande
Dirigent Jonathan Nott
Artikel nr. 5186782PTC
EAN Code 0827949078262
Aantal CD's 2
Label PENTATONE
Releasedatum 2021-11-01
# Titel & Artiest Tijd
1 A forest — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:36
2 Golaud & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 005:30
3 A forest (Intermezzo) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 004:03
4 Pelléas - A room in the castle — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:32
5 Mélisande, Golaud, Pelléas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:22
6 A well in the garden - Pelléas & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:30
7 Golaud, Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:30
8 Mélisande, Pelléas - One of the castle's towers — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 004:27
9 Golaud appears — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:03
10 A room in the castle - Golaud & Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 005:54
11 A well in the garden - Pelléas, Mélisande — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 002:13
12 Golaud appears; the death of Pelléas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:41
13 A room in the castle — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 002:52
14 Castle's maids appear — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:37
15 The immutability of destiny — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:07
1 Erster Satz in Sonatenform - Introduktion: Die Achtel ein wenig bewegt (A forest - Mélisande - The i — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 004:17
2 Erste Themengruppe, heftig; sehr warm, in breiter Bewegung (Ne me touche pas - Golaud & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 003:29
3 Zweite Themengruppe, lebhaft (Pelléas; Pelléas & Mélisande) (Codetta: Awakening of mutual love; shor — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 004:03
4 Scherzo mit Episoden, sehr rasch (A well in the garden - Pelléas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:01
5 Ring falls into the well, Golaud falls from his horse — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:40
6 Golaud wounded in bed, Golaud's jealousy — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:48
7 Pelléas & Mélisande: Love — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:36
8 Episode I, sehr langsam (One of the castle's towers - Pelléas & Mélisande (Hair scene)) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:26
9 Episode Ib (Golaud appears (Hair-pulling scene)) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:45
10 Episode II, sehr langsam, gedehnt (The castle's vaults - Golaud & Pelléas) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:28
11 Langsamer Satz - Introduktion, ein wenig bewegt (A well in the garden - Pell#eas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:14
12 Liebesthema, langsam (Pelléas & Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:06
13 Im Zeitmaß — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 002:20
14 Entwicklung, ein wenig bewegter — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 002:52
15 Coda (Intervention of Golaud and death of Pelléas) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:57
16 Rekapitulierendes Finale - Rekapitulation der Introduktion, sehr langsam (A room in the castle) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 004:37
17 Rekapitulation des ersten Themas, etwas bewegt (Golaud) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 000:31
18 Rekapitulation des Liebesthemas — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 001:46
19 In gehender Bewegung (Castle maids appear; death of Mélisande) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 002:05
20 Epilog, breit (The remorse of Golaud) — ORCHESTRE DE LA SUISSE ROMANDE - JONATHAN NOTT 005:58

Met zijn even sfeervolle als toverachtige toneelstuk Pelléas et Mélisande uit 1893 wist Maurice Maeterlinck niet alleen internationaal hoge ogen te gooien, hij inspireerde ook vele componisten tot toneelmuziek, een suite of meer. Dat meer werd het meest bij Claude Debussy die in 1902 zijn opera Pelléas et Mélisande in première zag gaan. Een jaar later voltooide Arnold Schönberg zijn reflectie van het toneelstuk van Maeterlinck in een omvangrijk symfonisch gedicht dat enerzijds de avontuurlijke Schönberg al in zich herbergt en anderzijds nog diep verankerd is in de laatromantische Duits-Oostenrijkse traditie. Hoewel het voor de hand ligt de Franse blik van Debussy en de Oostenrijkse invulling van Schönberg naast elkaar te zetten, bleef zo’n project steeds uit. Tot nu toe, want dirigent Jonathan Nott durfde het met zijn Orchestre de la Suisse Romande aan om Debussy en Schönberg op een dubbel-cd met elkaar te confronteren. Nott maakte daartoe zelf een orkestsuite op basis van Debussy’s opera. Hij probeert het hele verhaal te vertellen en bewerkte ook verschillende vocale delen voor orkest. Het resultaat is een mooie instrumentale samenvatting van Debussy’s enige opera, en een zin- en gloedvolle vergelijking met het laatromantische expressionisme van Schönberg, die ook nog eens wonderschoon vastgelegd is.

Paul Janssen (Klassieke Zaken 5/6-2021)

  • 0827949078262
  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht