Terug naar het overzicht
cover
Scarlatti, Alessandro Passio Secundum Johannem
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Scarlatti, Alessandro

Passio Secundum Johannem

5400439003781

Componist Scarlatti, Alessandro
Titel Passio Secundum Johannem
Artiest Bredelli, Giuseppina / Millenium / Choeur de Chambre de Namur
Dirigent Alarcón, Leonardo García
Artikel nr. 0000378RIC
EAN Code 5400439003781
Aantal CD's 1
Label RICERCAR
Releasedatum 2017-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Plange quasi virgo — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 002:48
2 Passio domini nostri Jesu Christi — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 002:16
3 Plange quasi virgo — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 001:39
4 In illo tempore egressus est — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 006:02
5 Ecce vidimus eum — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 004:19
6 Sequebatur autem Jesum Simon Petrus — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 005:36
7 Omnes amici mei — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 001:57
8 Adduncunt ergo Jesum a Caipha — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 015:28
9 Vinea mea electa — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 002:09
10 Hunc ergo titulum multi Judaeorum — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 007:55
11 O vos omnes — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 002:21
12 Judaei ergo, quoniam parasceve erat — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 004:15
13 Aestimatus sum — GIUSEPPINA BRIDELLI / MILLENIUM / CHOEUR DE CHAMBR 002:13

Alessandro Scarlatti heeft zijn Johannes-passie waarschijnlijk in 1685 voor Napels gecomponeerd. Net als Bach bijna veertig jaar later zou doen, volgt hij de hoofdstukken 18 en 19 van Johannes’ evangelie op de voet, maar dan in het Kerklatijn van de Vulgaat. In hoog tempo vertelt de ‘testo’ (evangelist) over de arrestatie van Jezus, de verloochening door Petrus, de confrontatie met Pilatus, de geseling en de kruisiging. Alleen de graflegging aan het slot ontbreekt. Het gebeurt meestal in de declamatorische stijl van het recitatief, waarbij in de directe rede af en toe Christus, Pilatus en andere protagonisten aan het woord komen. Geen aria’s en (uiteraard) geen koralen. Om een dreigende eentonigheid te vermijden en het aandeel van het koor te vergroten voegt de Argentijnse dirigent Leonardo García Alarcón responsories toe die Scarlatti heeft gecomponeerd voor de Goede Week. De amper veertig minuten van de passie zijn hierdoor uitgebreid tot een klein uur. Het is wel even wennen, een mezzosopraan als evangelist, maar Giuseppina Bridelli sleept de luisteraars mee met een vurige vertolking van het lijdensverhaal. De responsories vormen meditatieve en expressieve intermezzo’s onder de bevlogen leiding van Alarcón.

Eddie Vetter (3-2017)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht