0885470000619
Componist | Bach, Johann Sebastian |
Titel | Orkestsuites (BWV 1066-1069) |
Artiest | Concerto Köln |
Artikel nr. | 0300061BC |
EAN Code | 0885470000619 |
Aantal CD's | 2 |
Label | BERLIN CLASSICS |
Releasedatum | 2010-10-29 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Ouvertüre — CONCERTO KOLN | 009:52 |
2 | 2. Air — CONCERTO KOLN | 004:55 |
3 | 3. Gavotte 1 - Gavotte 2 — CONCERTO KOLN | 003:13 |
4 | 4. Bourrée — CONCERTO KOLN | 001:10 |
5 | 5. Gigue — CONCERTO KOLN | 002:21 |
6 | 1. Ouvertüre — CONCERTO KOLN | 010:21 |
7 | 2. Rondeau — CONCERTO KOLN | 001:40 |
8 | 3. Sarabande — CONCERTO KOLN | 002:54 |
9 | 4. Bourrée 1 - Bourrée 2 — CONCERTO KOLN | 001:35 |
10 | 5. Polonaise - Double — CONCERTO KOLN | 003:05 |
11 | 6. Menuet — CONCERTO KOLN | 001:05 |
12 | 7. Badinerie — CONCERTO KOLN | 001:22 |
1 | 1. Ouvertüre — CONCERTO KOLN | 009:06 |
2 | 2. Courante — CONCERTO KOLN | 002:13 |
3 | 3. Gavotte 1 - Gavotte 2 — CONCERTO KOLN | 002:30 |
4 | 4. Forlane — CONCERTO KOLN | 001:07 |
5 | 5. Menuett 1 - Menuett 2 — CONCERTO KOLN | 002:30 |
6 | 6. Bourrée 1 - Bourrée 2 — CONCERTO KOLN | 002:03 |
7 | 7. Passepied 1 - Passepied 2 — CONCERTO KOLN | 002:17 |
8 | 1. Ouvertüre — CONCERTO KOLN | 011:01 |
9 | 2. Bourrée 1 - Bourrée 2 — CONCERTO KOLN | 002:27 |
10 | 3. Gavotte — CONCERTO KOLN | 001:37 |
11 | 4. Menuett 1 - Menuett 2 — CONCERTO KOLN | 002:57 |
12 | 5. Réjouissance — CONCERTO KOLN | 002:27 |
Het in 1985 opgerichte Concerto Köln kwam in 2010 bij het 25-jarig bestaan met een opmerkelijke registratie van Bachs orkestsuites. Het immer levendige gezelschap ging uit van de dans en het feit dat Bach in zijn jonge jaren les had gehad in Franse dansen van een docent die nog bij Lully had gestudeerd. Het resultaat was een opname van deze beroemde werken met een enorme drive en ritmische stuwing die anno 2021 nog steeds boeit en nieuwe details belicht.
Aangenaam Klassiek 2021
======================================================================================================
Als gymnasiast in Lüneburg had Bach de buitenkans om regelmatig ‘naar het toen beroemde ensemble van de hertog van Celle te luisteren, dat grotendeels uit Fransen bestond; zo verwierf hij een grondige kennis van de Franse smaak, die in deze streken destijds iets geheel nieuws was’. Die praktijkervaring kon hij goed gebruiken aan de hoven in Weimar en Köthen, waar het imiteren van de Franse hofcultuur ook hoog op de agenda stond. Met een score van zegge en schrijve vier orkestsuites in Franse stijl lijkt Bach slechts mondjesmaat aan dit genre te hebben bijgedragen. Waarschijnlijk heeft hij bij zijn vertrek naar Leipzig schoon schip gemaakt en, zuinig op zijn muziek, de mooiste stukken in zijn cantates ondergebracht, om er tenslotte voor zijn Collegium Musicum nog eens een definitieve vorm voor te bedenken. Het is dus maar goed dat zijn vlijtige leerlingen daar afschriften van hebben gemaakt, anders waren de vier Orkestsuites van de aardbodem verdwenen en had Concerto Köln zijn zilveren jubileum niet met deze spectaculaire feestmuziek kunnen vieren. Dat het zo ongewoon relaxed en verend klinkt, komt door de lage Franse stemtoon, (a’=392Hz), zeggen ze in Keulen trots.
Marijke Schouten