0827949080562
Componist | Gluck, Christoph Willibald |
Titel | Orfeo ed Euridice |
Artiest | Davies, Iestyn / Bevan, Sophie / Bottone, Rebecca / La Nouva Musica / Bates, David |
Artikel nr. | 5186805PTC |
EAN Code | 0827949080562 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PENTATONE |
Releasedatum | 2019-10-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Ouvertüre — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 003:10 |
2 | Ah! Se intorno a quest'urna funesta (1. Akt) — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:29 |
3 | Basta, basta, o compagni — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:49 |
4 | Tanz: Larghetto — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:11 |
5 | Ah! Se intorno a quest'urna funesta — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:53 |
6 | Chiamo il mio ben cosí — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:12 |
7 | Euridice! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:10 |
8 | Cerco il mio ben cosí — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:13 |
9 | Euridice! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:11 |
10 | Cerco il mio ben cosí — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:08 |
11 | Numi! Barbari numi! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:52 |
12 | T'assiste amore — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:49 |
13 | Gli sguardi trattieni — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:42 |
14 | Che disse! Che ascoltai! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:46 |
15 | Presto — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:38 |
16 | Tanz (2. Akt) — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:15 |
17 | Chi mai dell'Erebo — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:26 |
18 | Tanz — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:45 |
19 | Chi mai del'Erebo — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:01 |
20 | Tanz — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:12 |
21 | Deh! Placatevi con me — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:19 |
22 | Misero giovane! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:56 |
23 | Mille pene — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:47 |
24 | Ah, quale incognito affetto flebile — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:42 |
25 | Men tiranne, ah! Voi sareste — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:39 |
26 | Ah, quale incognito affetto flebile — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:20 |
27 | Tanz — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:59 |
28 | Tanz — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 003:43 |
29 | Che puro ciel — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 004:59 |
30 | Vieni a'regni del riposo — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:16 |
31 | Tanz — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:27 |
32 | Anime avventurose — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 000:41 |
33 | Torna, o bella, al tuo consorte — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:16 |
34 | Vieni: Segui i miei passi (3. Akt) — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 006:00 |
35 | Vieni: Appaga il tuo consorte — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:56 |
36 | Qual vita è questa mai — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:02 |
37 | Che fiero momento! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:55 |
38 | Ecco unnuovo tormento! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 002:28 |
39 | Ahimè! Dove trascorsi! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:11 |
40 | Che farò senza Euridice! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 003:42 |
41 | Ma finisca, e per sempre, co' la vita il dolor! — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:11 |
42 | Orfeo, che fai? — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 001:52 |
43 | Tanz - Trionfi amore — LA NUOVA MUSICA - DAVID BATES | 011:59 |
Op plaat en cd heeft Glucks Orpheus zijn leed al vaak uit mogen zingen. La Nuova Musica onder leiding van David Bates zorgt ervoor dat we toch nog een keer gaan luisteren: deze nieuwe liveopname van Glucks Weense versie uit 1762 van Orfeo ed Euridice geeft een echte theatersfeer en het weldadige gevoel van groepswerk. Het hele werk past op een welgevulde cd: de opera ontrolt zich als in een enkele adem, met spanning, tederheid en menselijkheid. Countertenor Iestyn Davies zingt ongelooflijk mooi als Orfeo en is niet overdreven klagelijk: hij behoudt te allen tijde zijn betovering. Sophie Bevan en Rebecca Bottone zijn, in de recente traditie van de Britse zangschool, fraai afgewerkte stemmen met iets te weinig persoonlijke kleur, maar ze dragen als Euridice en Amore op alerte wijze bij aan het drama. Dat laatste is van groot belang. Dirigent Bates en zangeres Bottone lijken zich gelukkig te realiseren dat Amore de verpersoonlijking van Orfeo’s liefde is en geen huppelend cupidootje. Een ander slim effect: het langzaam wegvallen van de weerstand van de onderwereldgeesten tijdens Orfeo’s zang. Dit is een waardevolle nieuwe opname.
Hein van Eekert (Klassieke Zaken 6-2019)