Terug naar het overzicht
cover
Ketting, Otto Orchestral Works 2: Symfonieën nrs. 3 & 4, Printemps
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Ketting, Otto

Orchestral Works 2: Symfonieën nrs. 3 & 4, Printemps

8711801102115

Componist Ketting, Otto
Titel Orchestral Works 2: Symfonieën nrs. 3 & 4, Printemps
Artiest Radio Filharmonisch Orkest \ Ketting, Otto \ Zweden, Jaap van \ Fischer, Thierry
Artikel nr. 0001373KTC
EAN Code 8711801102115
Aantal CD's 1
Label ETCETERA / DUTCH COMPOSERS
Releasedatum 2008-10-03
# Titel & Artiest Tijd
1 Sinfonie / Sinfonien: Nr. 4 ((2007)) — Zweden, Jaap van / Niederländ. Radio-Philh. 024:07
2 Printemps (2003) (für Orchester) — Fischer, Thierry / Niederländ. Radio-Philh. 015:15
3 I — Ketting, Otto / Niederländ. Radio-Philh. 017:40
4 II — Ketting, Otto / Niederländ. Radio-Philh. 009:56
5 III — Ketting, Otto / Niederländ. Radio-Philh. 006:05

‘Berg meets Stravinsky.’ Zulks geschiedde in het echt nooit, en je vraagt je ook af wat er voor vreselijks was gebeurd als die twee grote ego’s elkaar tegen het lijf waren gelopen. Afgezien daarvan: ze waren als componist totaal verschillend. Het grote gebaar versus korzelige kernachtigheid, laatromantiek versus het nieuwste van het nieuwste, Weense decadentie versus Russisch- Amerikaans heldendom. En dan toch: de twee troffen elkaar, veel later en zonder hun medeweten in de stijl van de Nederlander Otto Ketting. De onverwachte samenwerking blijkt vruchtbaar! Kettings recente Vierde symfonie (een plaatpremière) heeft Bergs grote gebaar en melodieuze inslag én Stravinsky’s stugheid en ritme. Voor een modern werk is het daarmee behoorlijk toegankelijke muziek. Ontroerend schoon is het middengedeelte, dat contemplatief en schrijnend doorzichtig herinnert aan Bergs Vioolconcert. Ook het grote effect, vrij in het begin, van een reinblanke lang aangehouden unisonoklank binnen een context van hardvochtigheid mag er zijn. Kettings Derde symfonie, zeventien jaar oud alweer, is heel anders. Levendiger, kleurrijker, en Berg wordt soms ‘vereenvoudigd’ tot Mahler met welluidende, bijna aperte Mahlercitaten in het langzame deel die als een lapje mals vlees worden dichtgeschroeid met bitse lage gestopte koperklank. Beide symfonieën zijn zeker ook op het vlak van de orkestratie vol schoonheid en tonen duidelijk de signatuur van een van Nederlands grootste componisten.

Stephen Westra

  • cover
Terug naar het overzicht