0608917225327
Componist | Buxtehude, Dieterich |
Titel | Opera Omnia XIV – Vocal Works 5 |
Artiest | Amsterdam Baroque Orchestra \ Koopman, Ton |
Artikel nr. | 0072253CC |
EAN Code | 0608917225327 |
Aantal CD's | 1 |
Label | Challenge Classics |
Releasedatum | 2011-09-13 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Je höher du bist BuxWV 55 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 014:44 |
2 | Herr, wenn ich nur dich habe (II) BuxWV 39 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 010:14 |
3 | Ich bin die Auferstehung und das Leben BuxWV 44 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 005:43 |
4 | Herr, wenn ich nur dich hab (I) BuxWV 38 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 003:13 |
5 | Bedenke Mensch das Ende BuxWV 9 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 010:42 |
6 | Ich bin eine Blume zu Saron BuxWV 45 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 010:06 |
7 | Jesu, komm, mein Trost und Lachen BuxWV 58 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 008:06 |
8 | Jesu, dulcis memoria II - Ciacona - BuxWV 57 — Koopman, Ton / Amsterdam Baroque Orchestra | 008:31 |
Voor de trouwe lezer van deze kolommen is het bekend dat de Nederlandse Bachspecialist Ton Koopman, na een groot deel van het oeuvre van zijn idool op schijfjes te hebben vastgelegd, de blik heeft verlegd naar de complete muziek van Buxtehude, die op zijn beurt een groot voorbeeld was voor de bijna vijftig jaar jongere Johann Sebastian. Als het om de vocale werken van de cantor-organist uit Lübeck gaat, zijn we inmiddels bij het vijfde deel en voor wie de achterstand wil inhalen: www.buxtehude-operaomnia.com. Toen in 1648 de Dertigjarige Oorlog afliep, herleefde ook het culturele leven in de Duitslanden en in het noordelijke Lübeck organiseerden de organisten Tunder en Buxtehude in de Marienkirche de befaamde 'Abendmusiken'. Het 'geistliches konzert', gemodelleerd op de Italiaanse cantate en door Schütz uit het zuiden geïmporteerd, had een centrale plaats tijdens deze concerten. Virtuoze solozang met dito begeleiding was de essentie van dit genre maar ook koorzang vond zijn plaats, en zo werd de weg naar de cantates van Bach geplaveid. Koopman staat als altijd garant voor meer dan goed verzorgde en historisch geïnformeerde uitvoeringen, maar zijn voortdurende loyaliteit aan bas Klaus Mertens kan vanuit artistiek oogpunt bestreden worden, zeker daar waar frisse sopranen in fraaie vogelvlucht de show stelen.
Arjan van Dijk