Terug naar het overzicht
cover
Various New Seasons
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

New Seasons

0028947948179

Componist Various
Titel New Seasons
Artiest Kremer, Gidon / Kremerata Baltica
Artikel nr. 002894794817
EAN Code 0028947948179
Aantal CD's 1
Label Deutsche Grammophon
Releasedatum 2015-05-29
# Titel & Artiest Tijd
1 Prologue (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 001:38
2 Movement I (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 006:28
3 Song No. 1 (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 004:06
4 Movement II (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 011:13
5 Song No. 2 (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 002:29
6 Movement III (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 006:19
7 Song No. 3 (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 002:50
8 Movement IV (Violin Concerto No.2 - The American Four Seasons) — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 007:05
9 Estonian Lullaby — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 002:11
10 Ex Contrario — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 029:59
11 Yumeji's Theme (From "In The Mood For Love") — Gidon Kremer, Kremerata Baltica 003:25

Vier Jaargetijden volgens Glass & Kremer

Meer dan tien jaar geleden nam Gidon Kremer voor Deutsche Grammophon het Eerste vioolconcert van Philip Glass op. De eigenzinnige vertolking van de beroemde Russische violist sloeg aan en maakte van de cd een groot succes. Nu, ruim tien jaar later, is Kremer terug bij het gele label en heeft hij met zijn Kremerata Baltica het Tweede vioolconcert van Glass, The American Four Seasons, opgenomen. Een prachtig vervolg op de opname van het Eerste vioolconcert en voor de liefhebbers van die cd sowieso een absolute must. Het werk, in 2009 geschreven als een hedendaagse Amerikaanse tegenhanger van Vivaldi’s Vier jaargetijden, laat Glass horen als een fenomenale lyricus. Natuurlijk zijn de bekende repetitieve elementen aanwezig, maar de viool zingt, huilt, lacht en jubelt dat het een lieve lust is. Het perfecte werk voor een violist als Kremer om er zijn eigen creativiteit aan toe te voegen en veertig minuten oneindig te blijven boeien. Ook de werken van Oost-Europese componisten als Pärt en Kantsjeli die deze cd vervolmaken, sluiten naadloos aan bij het werk van Glass. Samen vormen de composities een meesterlijke sfeerplaat die door de immer briljante vertolkingen van Kremerata Baltica verheven wordt tot een stralende diamant in de cd-lade.

(KZ 3-2015)

COLUMN

Een lesje van Gidon Kremer
Ik weet het. Er zijn steeds meer muzikanten die bij een nieuwe release een tekstboekje stoppen dat bijna even interessant is als de uitgevoerde muziek. Jordi Savall is de ongekroonde koning op dit terrein. De boekwerken bij de luxueus vormgegeven cd-boxjes die de laatste jaren van zijn ensemble Hespèrion XXI uitkwamen, zijn gewoon kleine juwelen. Die ook in een bibliotheek niet zouden misstaan. Je vraagt je af hoe hij het voor elkaar krijgt. En hoe hij daar telkens weer sponsors of financiers voor weet te vinden.

De laatste Deutsche Grammophon-cd van Gidon Kremer – New Seasons - is aanzienlijk bescheidener van opzet. Er zit slechts een dun boekje bij met slechts twee pagina’s tekst van de meester zelf, waarin hij iets heeft te vertellen over het nogal ongebruikelijke programma met ‘vioolconcerten’ van Philip Glass en Gia Kantsjeli. Sterker: er wordt een boodschap aan gekoppeld en er wordt ons ook een lesje gelezen. Daar is niets op tegen. Kremer heeft het hart op de juiste plek.

Hij houdt een vurig pleidooi voor een open mind. Met name musici en muziekliefhebbers die zich verzetten tegen hedendaagse (klassieke) muziek zouden zich eens achter de oren moeten krabben. “Als kunstenaar heb ik altijd geprobeerd bij de tijd te blijven”, aldus de Letse violist. “De tijd en de seizoenen zijn in wezen synoniem. Voor mij is het belangrijk niet alleen maar muziek uit te voeren van de grote componisten uit het verleden. De klassieken zullen, uiteraard, altijd een grote bron van inspiratie blijven, maar ik kom pas echt tot leven als ik ook nieuwe muziek kan spelen (om het even of het wel of niet om opdrachten gaat).”

Kremer heeft recht van spreken. De lijst met nieuwe composities en premières die hij de afgelopen decennia onder handen heeft genomen is indrukwekkend. En alles op een niveau uitgevoerd waar je u tegen zegt. Het maakt hem in wezen niet uit in welke stijl en met welke middelen al dat nieuws wordt gecreëerd. Als de ‘noodzaak’ van de noten maar duidelijk wordt. En als een componist maar tot de kern weet door te dringen. Net als Mauricio Kagel en Alfred Schnittke (die hij met instemming citeert) moet ook Kremer niets hebben van werken die niet voor de luisteraar maar voor collega’s lijken te zijn gecomponeerd.

Een fameuze uitspraak van de beeldhouwer Auguste Rodin wordt opgevoerd als de minimal music ter sprake komt: “Ik kies een blok marmer uit en hak eraf wat ik niet nodig heb”. Of het tweede vioolconcert van Glass (The American New Seasons) zo tot stand is gekomen, kun je je afvragen. Het lijkt er meer op dat hij weer eens handig aan het recyclen is geslagen. Boeiende passages voor de soloviool staan soms pal naast banaal maakwerk. Rechtstreeks afkomstig uit zijn componeercomputer.

Het concertante stuk van Gia Kantsjeli (die net als Arvo Pärt dit jaar tachtig wordt) is aanzienlijk intrigerender. Ondanks het extreem minimale karakter van Ex contrario. Het begint in het niets, leidt je langs onverwachte vergezichten (mede door de bezetting met naast strijkers ook een keyboard, een basgitaar en wat een ‘performance CD’ wordt genoemd) en verdwijnt tenslotte ook weer in het niets. Ik heb de noten niet kunnen bekijken, toch wekt deze mysterieuze partituur de indruk dat het om een glashelder betoog gaat.

Zonder het fenomenale spel van Gidon Kremer en zijn twintig jaar geleden opgerichte Kremerata Baltica was het natuurlijk een heel ander verhaal geweest.

Hans Heg (4-2015)

  • Cover 00028947948179 Kremer
  • cover

Terug naar het overzicht