5028421959061
Componist | Loevendi |
Titel | Nachklang, Reflex, Dance, Improvisations |
Artiest | Bosgraaf, Erik / Loevendi, Theo / Holland Baroque |
Artikel nr. | 0095906 |
EAN Code | 5028421959061 |
Aantal CD's | 1 |
Label | BRILLIANT CLASSICS |
Releasedatum | 2018-11-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Maestoso - Allegro - Maestoso — ERIK BOSGRAAF | 006:40 |
2 | 2. Lento — ERIK BOSGRAAF | 003:52 |
3 | 3. Presto — ERIK BOSGRAAF | 007:04 |
4 | Improvisation I "2/17" (über ein Passacaglia-Thema von Theo Loevendie) — ERIK BOSGRAAF | 005:18 |
5 | Reflex (für Blockflöte solo) (2017) — ERIK BOSGRAAF | 004:04 |
6 | Improvisation II "3/17" (über ein Passacaglia-Thema von Theo Loevendie) — ERIK BOSGRAAF | 005:09 |
7 | Dance for Three (für Violine, Klarinette in A und Blockflöte) (2018) — ERIK BOSGRAAF | 004:24 |
8 | Improvisation III "Passa" (über das Passacaglia-Thema aus J.S. Bachs BWV 582) — ERIK BOSGRAAF | 007:02 |
9 | Prins Robberts Masco (Fassung ohne Orchester) — ERIK BOSGRAAF | 001:46 |
10 | Improvisation IV (über ein Motiv von Oene van Geel) — ERIK BOSGRAAF | 004:40 |
De weerslag van een even mooie als ongebruikelijke muzikale vriendschap, Dat is deze cd met recent werk van Theo Loevendie en blokfluitist Erik Bosgraaf in de hoofdrol. Loevendie en Bosgraaf ontmoetten elkaar ten tijde van het ontstaan van Loevendies opera The Rise of Spinoza, waarin Bosgraaf als de fluitende Jacob van Eyck een belangrijk aandeel had. De precies vijftig jaar jongere Bosgraaf lijkt in vele opzichten een geestgenoot van Loevendie: hij omhelst de tradities (Bosgraaf is onder meer een geweldige Van Eyckspecialist), maar zet ze graag in perspectief met vreemde accenten, ‘verkeerde noten’ en schijnbaar wezensvreemde invalshoeken. Dat is ongeveer hoe Nachklang, het fluitconcert dat Loevendie kort na de opera voor Bosgraaf schreef, overkomt. Het is een concerto in ‘traditionele’ zin voor blokfluit en barokorkest, gemodelleerd naar Bachs Derde Brandenburgs concert (vol vuur vormgegeven door Holland Baroque). Daar stopt ook meteen de traditie. Het is bijna-barokmuziek door de blender gehaald, met toevoeging van scheve jazz en dwars dartelende quasi-improvisaties. En zo is de hele plaat, met verder onder andere Reflex voor blokfluit solo en verbindende improvisaties met Loevendie op de piano en Oene van Geel op altviool, een vrolijk stemmend Bac(c)hanaal.
Paul Janssen (6-2018)