Terug naar het overzicht
cover
Biber & Piazolla Mystyerio
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Biber & Piazolla

Mystyerio

0889853440825

Componist Biber & Piazolla
Titel Mystyerio
Artiest Lautten Compagney / Katschner / Schroder / Miribung / Amelung
Artikel nr. 034408288985
EAN Code 0889853440825
Aantal CD's 1
Label DEUTSCHE HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2018-03-22
# Titel & Artiest Tijd
1 Rosary Sonata No. 1, C. 90, 'The Annunciation' — Lautten Compagney 005:32
2 Histoire du Tango: II. Cafe 1930 — Lautten Compagney 007:24
3 Rosary Sonata No. 2, C. 91, 'Mary's Visit to Elizabeth' — Lautten Compagney 004:44
4 Oblivion — Lautten Compagney 004:30
5 Rosary Sonata No. 3, C. 92, 'The Nativity' — Lautten Compagney 006:11
6 Fuga y Misterio — Lautten Compagney 005:26
7 Rosary Sonata No. 9, C. 98, 'Carrying the Cross' — Lautten Compagney 006:32
8 Jeanne y Paul — Lautten Compagney 004:46
9 Rosary Sonata No. 10, C. 99, 'The Crucifixion' — Lautten Compagney 009:22
10 Harmonia Artificioso Ariosa, Partia V in G Minor, C. 66: Passacaglia — Lautten Compagney 004:20
11 La Muerte del Angel — Lautten Compagney 003:58
12 Rosary Sonata No. 14, C. 103, 'The Assumption of Mary' — Lautten Compagney 007:58

Wat hebben Heinrich Ignaz Franz Biber en Astor Piazzolla met elkaar te maken? Eigenlijk niets en ze zijn zelfs tegenpolen. Bibers prachtige barokke Rozenkranz-sonates zijn geschreven vanuit een christelijke invalshoek en Piazzolla’s twintigste-eeuwse tango komt voort uit de salons en bordelen van Buenos Aires. Barokvioliste Julia Schröder laat zich er niet door weerhouden en vindt met de Lautten Compagney een vergelijkbare vorm van spiritualiteit en mysterie in beide componisten. Het zij zo, en het beste is om de muziek zelf uitsluitsel te laten geven. En dan blijkt het erg goed te werken en wordt er zonder moeite ruim twee en een halve eeuw overbrugd. Schröder speelt Biber met de kleurrijke steun van de Lautten Compagney overtuigend en Piazzolla klinkt na enkele momenten van wennen verrassend goed op een barokviool. Biber krijgt iets dansants mee, terwijl Piazzolla’s werk juist omvat wordt door een aura van religiositeit. De prachtige sound van de barokinstrumenten geeft een werk als Oblivión of La Muerte del Ángel inderdaad iets mysterieus en meeslepends. Het zal voor zowel barokpuristen als verstokte Piazzolla-adepten ongetwijfeld een zeventig minuten durende vorm van heiligschennis zijn, maar voor de omnivore muziekliefhebber is dit in veel opzichten een verrassende cd.

Paul Janssen (3-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht