5425004840004
Componist | Bach, J.S. |
Titel | Musical Offering BWV 1079 |
Artiest | il Gardellino |
Artikel nr. | 0001000PAS |
EAN Code | 5425004840004 |
Aantal CD's | 1 |
Label | PASSACAILLE |
Releasedatum | 2020-02-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Thema Regium — IL GARDELLINO | 000:22 |
2 | Ricercar a 3 voci — IL GARDELLINO | 006:00 |
3 | Canon perpetuus super thema regium — IL GARDELLINO | 001:08 |
4 | Canon a 2 cacrizans — IL GARDELLINO | 001:02 |
5 | Canon a 2 violini in unisono — IL GARDELLINO | 000:51 |
6 | Canon a 2 per motum contrarium — IL GARDELLINO | 001:15 |
7 | Canon a 2 per augmentationem, contrario motu — IL GARDELLINO | 002:01 |
8 | Canon a 2 per tonos — IL GARDELLINO | 002:59 |
9 | Fuga canonica in epidiapente — IL GARDELLINO | 002:13 |
10 | Ricercar a 6 voci — IL GARDELLINO | 007:12 |
11 | Canon a 2 (Quarendo invenietis) — IL GARDELLINO | 002:12 |
12 | Canon a 4 — IL GARDELLINO | 002:28 |
13 | 1. Largo — IL GARDELLINO | 005:54 |
14 | 2. Allegro — IL GARDELLINO | 006:03 |
15 | 3. Andante — IL GARDELLINO | 003:18 |
16 | 4. Allegro — IL GARDELLINO | 002:57 |
17 | Canon perpetuus — IL GARDELLINO | 003:21 |
18 | Canone all'ottava — IL GARDELLINO | 001:35 |
19 | Canone alla quinta — IL GARDELLINO | 001:36 |
20 | Canto fermo in canone — IL GARDELLINO | 003:27 |
21 | Canone alla settima — IL GARDELLINO | 003:03 |
22 | Canon per augmentationem — IL GARDELLINO | 003:17 |
Verzon Frederik de Grote het thema zelf? Moest Bach er bij zijn bezoek aan Postdam onverwacht en ter plekke een fuga op improviseren? Nam hij die in Das Musikalische Opfer op? Waarom voegde hij daar een tienal canons en een triosonate aan toe? Voor welke instrumenten? Welke volgorde van de delen is correct? Allemaal vragen waarop het antwoord wel nooit gevonden zal worden. De wonderlijke zeventien delen die we nu kennen als BWV 1079 worden daardoor misschien wel extra interessant. De Belgische musici die er zich hier over ontfermen, wisselen speels af tussen strijkinstrumenten, blokfluit, klavecimbel en – helaas, moeten we zeggen – een kopie van een Silbermann-fortepiano uit 1749. Deze laatste heeft een nogal rauwe klank met veel hinderlijke bijgeluiden, zeker ten opzichte van het juist heel zuiver gestemde klavecimbel dat veel stijleigener klinkt. Maar de afwissling in klankkleuren doet het goed en daarmee wordt het gevaar van eentonigheid opgevangen – je hoort immers steeds maar dat pregnante thema van Frederik. Het spel is goed, al zijn er oneffenheidjes. Als toetje fungeert een orgelwerk, Variaties op Vom Himmel hoch die Lorenzo Ghielmi speelt op een tweemanualig instrument in de San Simpliciano-basiliek in Milaan.
Jos van der Zanden (2-2015)