Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. Musical Offering BWV 1079
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

Musical Offering BWV 1079

5425004840004

Componist Bach, J.S.
Titel Musical Offering BWV 1079
Artiest il Gardellino
Artikel nr. 0001000PAS
EAN Code 5425004840004
Aantal CD's 1
Label PASSACAILLE
Releasedatum 2015-01-02
# Titel & Artiest Tijd
1 Thema Regium — IL GARDELLINO 000:22
2 Ricercar a 3 voci — IL GARDELLINO 006:00
3 Canon perpetuus super thema regium — IL GARDELLINO 001:08
4 Canon a 2 cacrizans — IL GARDELLINO 001:02
5 Canon a 2 violini in unisono — IL GARDELLINO 000:51
6 Canon a 2 per motum contrarium — IL GARDELLINO 001:15
7 Canon a 2 per augmentationem, contrario motu — IL GARDELLINO 002:01
8 Canon a 2 per tonos — IL GARDELLINO 002:59
9 Fuga canonica in epidiapente — IL GARDELLINO 002:13
10 Ricercar a 6 voci — IL GARDELLINO 007:12
11 Canon a 2 (Quarendo invenietis) — IL GARDELLINO 002:12
12 Canon a 4 — IL GARDELLINO 002:28
13 1. Largo — IL GARDELLINO 005:54
14 2. Allegro — IL GARDELLINO 006:03
15 3. Andante — IL GARDELLINO 003:18
16 4. Allegro — IL GARDELLINO 002:57
17 Canon perpetuus — IL GARDELLINO 003:21
18 Canone all'ottava — IL GARDELLINO 001:35
19 Canone alla quinta — IL GARDELLINO 001:36
20 Canto fermo in canone — IL GARDELLINO 003:27
21 Canone alla settima — IL GARDELLINO 003:03
22 Canon per augmentationem — IL GARDELLINO 003:17

Verzon Frederik de Grote het thema zelf? Moest Bach er bij zijn bezoek aan Postdam onverwacht en ter plekke een fuga op improviseren? Nam hij die in Das Musikalische Opfer op? Waarom voegde hij daar een tienal canons en een triosonate aan toe? Voor welke instrumenten? Welke volgorde van de delen is correct? Allemaal vragen waarop het antwoord wel nooit gevonden zal worden. De wonderlijke zeventien delen die we nu kennen als BWV 1079 worden daardoor misschien wel extra interessant. De Belgische musici die er zich hier over ontfermen, wisselen speels af tussen strijkinstrumenten, blokfluit, klavecimbel en – helaas, moeten we zeggen – een kopie van een Silbermann-fortepiano uit 1749. Deze laatste heeft een nogal rauwe klank met veel hinderlijke bijgeluiden, zeker ten opzichte van het juist heel zuiver gestemde klavecimbel dat veel stijleigener klinkt. Maar de afwissling in klankkleuren doet het goed en daarmee wordt het gevaar van eentonigheid opgevangen – je hoort immers steeds maar dat pregnante thema van Frederik. Het spel is goed, al zijn er oneffenheidjes. Als toetje fungeert een orgelwerk, Variaties op Vom Himmel hoch die Lorenzo Ghielmi speelt op een tweemanualig instrument in de San Simpliciano-basiliek in Milaan.

Jos van der Zanden (2-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht