Terug naar het overzicht
cover
Pēteris Vasks Musica dolorosa - Musica serena - Musica Appassionata - Klātbūtne
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Pēteris Vasks

Musica dolorosa - Musica serena - Musica Appassionata - Klātbūtne

4035719003369

Componist Pēteris Vasks
Titel Musica dolorosa - Musica serena - Musica Appassionata - Klātbūtne
Artiest Uladzimir Sinkevich / Anna-Maria Palii / Muenchner Rundfunkorchester
Dirigent Ivan Repusic
Artikel nr. 0900336
EAN Code 4035719003369
Aantal CD's 1
Label BR-KLASSIK
Releasedatum 2021-04-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Musica serena — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 010:03
2 Musica dolorosa (1983) — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 012:49
3 Musica appassionata — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 018:25
4 1. Kadenz 1 - Adagio — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 004:15
5 2. Andante cantabile — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 005:18
6 3. Allegro marcato — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 005:44
7 4. Kadenz 2 - Andante — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 007:57
8 5. Adagio — ULADZIMIR SINKEVICH - ANNA-MARIA PALII - MUENCHNER 012:17

Met zijn evocatieve en soms explosieve werken werd componist Pēteris Vasks de stem van het Letse volk dat langzaam onder het juk van de Sovjet-Unie uit groeide. Inmiddels belichaamt Vasks wereldwijd, net als Arvo Pärt en Erkki-Sven Tüür, de muziek van de Baltische staten. Ter viering van Vasks vijfenzeventigste verjaardag nam het Münchner Rundfunkorchester in april 2021 naast driestemmige meditatieve werken voor strijkorkest het Tweede celloconcert, Klatbutne (Aanwezigheid), op. In dit stuk uit 2012 vervult de eerste cellist van het orkest, Ivan Repusic´, de hoofdrol. Werken als Musica serena uit 2015 en Musica dolorosa uit 1983 vormen een perfecte representatie van de stijl van Vasks, en worden hier intens en vol overtuiging gespeeld. Ook het Tweede celloconcert, toch wel het hoogtepunt van de plaat, trekt grotendeels voorbij in de hypnotische rust die de taal van Vasks behelst. En dat beklijft, vooral in het laatste deel dat klinken moet ‘alsof de ziel opstijgt in de kosmos’ en waar de cello ‘zo expressief mogelijk’ dient te spelen. En als dan tenslotte de sopraanstem van Anna-Maria Palii een uitroepteken zet in de vorm van een woordeloos volksmuziekachtig wiegeliedje, gaat zelfs de meest emotieloze geest voor de bijl.

Paul Janssen (Klassieke Zaken 2-2021)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht