Various

Motetten

0028947852421

Componist Various
Titel Motetten
Artiest Lezhneva, Julia \ Il Giardino Armonico \ Antonini,
Artikel nr. 478524200289
EAN Code 0028947852421
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2013-03-08
# Titel & Artiest Tijd
1 1. In furore iustissimae irae (Critical Edition Paul Everett) — LEZHNEVA,JULIA 004:15
2 Recit: Miserationum Pater (Critical Edition Paul Everett) — LEZHNEVA,JULIA 000:38
3 2. Tunc meus fletus (Critical Edition Paul Everett) — LEZHNEVA,JULIA 007:40
4 3. Alleluia (Critical Edition Paul Everett) — LEZHNEVA,JULIA 001:34
5 1. Saeviat tellus inter rigores (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 005:42
6 Recit: Carmelitarum ut confirmet ordinem (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 000:59
7 2. O nox dulcis, quies serena (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 006:13
8 3. Stellae fidae vobis sit cura (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 003:07
9 Recit: Sub tantae Virginis tutela (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 000:22
10 4. Alleluia (Edited Graham Dixon) — LEZHNEVA,JULIA 001:54
11 In Caelo Stele Clare Fulgescant — LEZHNEVA,JULIA 005:18
12 Exulta, exulta o cor! (In Caelo Stele Clare Fulgescant) — LEZHNEVA,JULIA 001:20
13 Care Deus cordis amantis (In Caelo Stele Clare Fulgescant) — LEZHNEVA,JULIA 006:21
14 Alleluia (In Caelo Stele Clare Fulgescant) — LEZHNEVA,JULIA 001:08
15 1. Exsultate, jubilate (Original Version) — LEZHNEVA,JULIA 004:21
16 2. Fulget amica dies (Original Version) — LEZHNEVA,JULIA 000:52
17 3. Tu virginum corona (Original Version) — LEZHNEVA,JULIA 006:24
18 4. Alleluia (Original Version) — LEZHNEVA,JULIA 002:36

Julia Lezhneva weet wat ze zingt en waarom

Ze bracht haar Amsterdamse ochtend door in het Rijksmuseum. Ze weet wat ze zingt en waarom. Ze praat graag over haar persoonlijke visie op intellectuele en artistieke ontwikkeling. Julia Lezhneva heeft haar debuut-cd uit bij Decca, waarop ze ons het motet laat herontdekken.

De fonkelnieuwe, fraaie cd is de aanleiding voor onze ontmoeting, maar we dwalen steeds af. Er is ook zoveel te bespreken. "Kijk!" Julia Lezhneva wijst naar buiten. "Hij gaat alleen maar naar boven!" Door het raam van haar Amsterdamse hotelkamer zien we een regenboog, die uit de Stadsschouwburg lijkt op te bloeien om als een veelkleurige zuil het grijze wolkendek te torsen. Nergens maakt de boog een gang naar beneden. Het lijkt haar carrière wel. Lezhneva is pas drieëntwintig en nam al drie complete opera's op, de laatste voor Decca, de grote maatschappij waarbij ze een exclusief contract tekende.

Julia Lezhneva heeft een kinderlijk warme glimlach die een solide ijsberg in een oogwenk in smeltwater om zou kunnen zetten: een leuk jong meisjeshoofd voor op het boekje bij een solo-cd? Praat enkele minuten met haar en een heel andere indruk dringt zich op: dit is geen meisje, maar een zeer intelligente jonge vrouw met een duidelijk plan.

"Ik heb altijd bij mezelf gevoeld wanneer ik toe was aan een nieuwe stap", legt Lezhneva uit. Haar vocale geluid vormde zich vroeg: "Als ik zong, voelde ik het tintelen in mijn gezicht! Hier!" Ze beweegt haar handen voor haar neus en haar ogen. "Zo ontdekte ik waar mijn stem was." Omdat ze zicht op het conservatorium naast zang bleef toeleggen op pianospelen, is haar muzikale ondergrond zeer solide en breed.

Ze vond goede leraren: "Een goede docent forceert zijn persoonlijkheid niet op zijn leerling, maar zoekt de unieke kwaliteiten." Het is een stukje gespreksstof, waarin we ons even helemaal verliezen: Lezhneva zit vol goede adviezen voor beginnende zangers. De woorden 'eigen' en 'uniek' komen vaak terug in haar conservatie: "Je moet op zoek naar wat je eigen stem is: een zanger met een minder goede stem of techniek kan nog altijd boeien door zijn unieke karakter." Elena Obraztsova, de formidabele Russische mezzo met het hoogdramatische geluid ontdekte de kwaliteiten van Lezhneva tijdens een concours: "Je zou het niet geloven, maar die vrouw met haar heel andere repertoire kon mij leren om barok te zingen. Ze heeft me ook geleerd om mijn techniek uit mijn gedachten te zetten voordat ik begin te zingen."

Decca stelde een Mozartalbum voor, omdat het bekende motet Exsultate jubilate op Lezhneva's repertoire staat. De zangeres besliste anders. Met dirigent Giovanni Antonini en partner Michael Ontonenko stelde ze een kleine geschiedenis samen van het motet, het religieuze minidrama: Vivaldi, Händel, Mozart en om het gat tussen de laatste twee te overbruggen een stuk van Porpora. Bijna geëxalteerd vertelt Julia Lezhneva fascinerende details over de jonge non die dat stuk rond 1744 in première bracht: "Mensen in de kerk konden haar niet zien, ze hoorden alleen haar prachtige stem door de ruimte zweven."

We hebben niet op de tijd gelet: een klop op de deur kondigt het einde van het interview aan en het begin van alweer een volgend. "Oh nee," roept Lezhneva uit, "kan die volgende niet nog even buiten blijven?" Het kan natuurlijk niet, want Julia Lezhneva is een ster. Een ster die gewoon nog lang niet uitgepraat is. En dat is goed.

Hein van Eekert (2-2013)

  • cover
Terug naar het overzicht