Terug naar het overzicht
cover
Monteverdi, Claudio Monteverdi: Madrigali & Selva Morale / Altri Canti
€ 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Monteverdi, Claudio

Monteverdi: Madrigali & Selva Morale / Altri Canti

3149020877241

Componist Monteverdi, Claudio
Titel Monteverdi: Madrigali & Selva Morale / Altri Canti
Artiest Les Arts Florissants
Dirigent Christie, William
Artikel nr. 2087724109575
EAN Code 3149020877241
Aantal CD's 4
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2017-03-03
# Titel & Artiest Tijd
1 Altri canti di Marte — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 008:07
2 Perchè t'en fuggi o Fillide — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:05
3 Chiome d'Oro — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:06
4 Hor ch'el Ciel e la Terra — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 008:01
5 Lamento della Ninfa (Non havea Febo ancora) — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:54
6 Gira il nemico — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:58
7 Amor che deggio far — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 004:04
8 Ballo: Tirsi e Clori — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 008:09
1 Ouvertüre — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 001:40
2 De l'implacabil Dio — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 001:33
3 Sinfonia — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 000:35
4 Udite, Donne, udite — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:34
5 Bella madre d'Amor — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 011:13
6 Ecco ver noi — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:20
7 Ballo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 004:49
8 Dal tenebroso orror — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 007:33
9 Ballo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:32
10 Ahi troppo è duro — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 004:36
11 Incenerite spoglie — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:34
12 Ditelo voi — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 001:56
13 Darà la notte il sol — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:30
14 Ma te racoglie — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:59
15 O chiome d'or — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:32
16 Dunque amata reliquie — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:29
1 Gloria — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 012:27
2 Chi vol che m'innamori — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 007:54
3 O ciechi ciechi — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:55
4 Adoramus — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:47
5 Confitebor terzo alla francese — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 006:39
6 Confitebor tibi Domine — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 013:06
7 Laudate Dominum — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:50
8 E questa vita un lampo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:38
9 Beatus vir — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 007:23
1 Madrigali Libro 8 A (Madrigalbuch 8 A): Il Combattimento di Tancredi e Clorinda — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 018:16
2 Mentre vaga Angioletta — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 009:08
3 Con che soavità — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:09
4 Eri già tutta mia — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:36
5 Quel sguardo sgednosetto — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:24
6 Tu dormi, ah crudo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 002:49
7 Presso un fiume tranquillo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:03
8 Zefiro torna — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 005:37
9 O come sei gentile — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 004:04
10 Ardo, avvampo — LES ARTS FLORISSANTS & CHRISTIE 003:37

PORTRET

Monteverdi's tijdloze meesterwerken
Monteverdi heeft teksten zo op muziek gezet dat luisteraars nog steeds als het ware in de huid van de protagonisten kunnen kruipen, en hun vreugde en verdriet, angsten en verlangens kunnen meebeleven.

Wie naar muziek van Monteverdi luistert, kan zich amper voorstellen dat deze is gemaakt door een componist die 450 jaar geleden werd geboren. Er lijken geen eeuwen te liggen tussen nu en de uitdrukkingskracht van Orfeo die naar de onderwereld gaat om zijn Euridice terug te halen of het immense verdriet van Tancredi als blijkt dat hij in het gevecht zijn eigen geliefde Clorinda heeft gedood. De ziel van de luisteraars beroeren met het wel en wee van echte mensen, daar was het Monteverdi om te doen.

Als hem wordt gevraagd muziek te componeren op een libretto waarin winden de hoofdrollen spelen, verzucht hij in een brief: ‘Hoe, beste heer, kan ik het spreken van de winden imiteren als ze niet spreken? En hoe kan ik daarmee de ziel beroeren? Ariadne ontroert omdat zij een vrouw is, en Orpheus omdat hij een man is en geen wind.’ In al zijn composities gaat Monteverdi uit van de menselijke spraak, het ‘parlar cantando’ (zingend spreken), dat destijds in Italië in de mode was gekomen. Daarbij intensiveert hij de natuurlijke zinsmelodie met subtiele retorische effecten.

Claudio Monteverdi (1567-1643) was de oudste zoon van een apotheker. Al op vijftienjarige leeftijd publiceerde hij zijn eerste werken en niet lang daarna kreeg hij een aanstelling aan het hof van Mantua. Hij zou er 22 jaar verblijven, maar voelde zich in toenemende mate ondergewaardeerd door de hertogelijke familie. Na een korte maar avontuurlijke reis (met een beroving onderweg!) bereikte hij Venetië, waar hij als kapelmeester van de San Marco was aangesteld. Dertig jaar later stierf hij er als een gevierd componist.

Gezien zijn preoccupatie met menselijke emoties is het geen wonder dat Monteverdi excelleerde in opera’s. Helaas zijn er slechts drie min of meer volledig bewaard gebleven: L’Orfeo (1607) uit de tijd in Mantua, Il ritorno d’Ulisse in patria (1640) en L’incoronazione di Poppea (1643) toen hij zich op zijn oude dag nog in de Venetiaanse operatheaters waagde. Stuk voor stuk zijn het tijdloze meesterwerken.

Als kapelmeester van de San Marco heeft hij uiteraard veel kerkmuziek gemaakt. De Mariavespers zijn nog in Mantua ontstaan, maar wel in Venetië gedrukt. In de Selva morale e spirituale is allerlei latere liturgische en andere geestelijke muziek gebundeld. Geheel naar de geest van de tijd is het theater in de kerk binnengedrongen. Dramatiek speelt ook in toenemende mate een rol in de boeken met madrigalen die hij heeft nagelaten. De vroege werken zijn nog gemodelleerd naar de grote voorbeelden uit de renaissance, maar in zijn handen vallen onder dit genre geleidelijk ook aangrijpende miniopera’s. Een hoogtepunt is wel Il combattimento di Tancredi e Clorinda, uit het achtste boek met madrigalen. Bij de eerste opvoering in het Venetiaanse Palazzo Mocenigo was het publiek in tranen. Bijna vier eeuwen later blijkt het effect van Monteverdi’s muziek onverminderd sterk te zijn.

Eddie Vetter (4-2017)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht