Terug naar het overzicht
cover
Steffani, Agostino Mission Cecilia Bartoli
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Steffani, Agostino

Mission Cecilia Bartoli

0028947847328

Componist Steffani, Agostino
Titel Mission Cecilia Bartoli
Artiest Bartoli, Cecilia \ I Barocchisti \ Fasoles, Diego
Artikel nr. 002894784732
EAN Code 0028947847328
Aantal CD's 1
Label Decca
Releasedatum 2012-09-21
# Titel & Artiest Tijd
1 "Schiere invitte, non tardate" (Alarico) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:14
2 "Ogni core può sperar" (Servio Tullio) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 004:23
3 "Ove son? Chi m'aita? In mezzo all'ombre...Dal mio petto" (Niobe, regina di Tebe) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 005:17
4 "Più non v'ascondo" (Tassilone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:19
5 "Amami, e vederai" (Niobe, regina di Tebe) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 006:41
6 "T'abbraccio, mia Diva...Ti stringo, mio Nume" (Niobe, regina di Tebe) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:42
7 "Mie fide schiere, all'armi!" (I Trionfi del fato") — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 003:25
8 "Sposa, mancar mi sento...Deh non far colle tue lagrime" (Tassilone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 005:42
9 "Non prendo consiglio" (La Superbia d'Alessandro) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 001:17
10 "Si, si, riposa, o caro...Palpitanti sfere belle" (Alarico) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 003:12
11 "Notte amica al cieco Dio" (La libertà contenta) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 003:48
12 "Combatton quest'alma" (I Trionfi del fato") — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:08
13 "A facile vittoria" (Tassilone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:57
14 "Tra le guerre e le vittorie" (La Superbia d'Alessandro) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 001:27
15 "Foschi crepuscoli" (La libertà contenta) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:05
16 "Dell'alma stanca a raddolcir le tempre...Sfere amiche, or date al labbro" (Niobe, regina di Tebe) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 006:16
17 "La cerasta più terribile" (La lotta d'Hercole con Acheloo) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:38
18 "Serena, o mio bel sole...Mia fiamma...Mio adore" (Niobe, regina di Tebe) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:21
19 "Dal tuo labbro amor m'invita" (Tassilone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:39
20 "Deh stancati, o sorte" (La libertà contenta) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 003:03
21 "Svenati, struggiti, combatti, suda" (La libertà contenta) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 003:11
22 "Padre, s'e colpa in lui" (Tassilone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 005:08
23 "Timori, ruine" (Le rivali concordi) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 001:35
24 "Morirò fra strazi e scempi" (Henrico Leone) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 002:40
25 "Non si parli che di fede" (Marco Aurelio) — Cecilia Bartoli, Philippe Jaroussky, Coro della Ra 001:19

Ceclila Bartoli's Mission

De presentaties van haar eerdere cd's waren ook al echte happenings. Herinneren we ons Opera Probita, met juweeltjes barokmuziek, en een paar jaar geleden Sacrificium, een terugblik op het Castratendom. Wel, het is opnieuw raak met Cecilia Bartoli. De succesvolste baroksopraan ter wereld verrast dit keer met muziek van Agostino Steffani.

Met Mission wordt ingezoomd op Agostino Steffani’s vele sensationele opera’s, waaruit een aantrekkelijke ruiker werd samengesteld. Het is tegelijk een verwijzing naar het veelbewogen leven van de componist, want Steffani was omstreeks 1700 diplomaat, intrigant en spion. Als katholiek trachtte hij met weldoordachte kuiperijen het protestantisme in Duitsland uit te hollen door vorstenhoven zijn invloed op te dringen. Later bekleedde hij ook allerlei geestelijke ambten en bracht hij het zelfs tot bisschop. Een veelzijdige persoonlijkheid, met een tomeloze machtshonger -  maar toch de muzen toegedaan.
Het liep niet altijd goed af. In sommige Duitse steden werd hij ontmaskerd en verstoten. Maar steeds was daar dan de troost van de muziek. Steffani maakte vooral naam met kamerduetten, dialogen over de liefde met een sopraan (castraat) in de hoofdrol. Zijn muziek werd gedrukt in Amsterdam. Aanvankelijk wist Cecilia Bartoli niet meer over Steffani dan de gemiddelde muzieklief hebber. Dat veranderde toen iemand op het idee kwam een roman te schrijven over zijn avontuurlijke leven en wist door te dringen tot de Vaticaanse archieven. Uit dikke mappen correspondentie kwamen fascinerende gegevens naar voren, een speelfilm waardig (dat gebeurt vast nog eens). Speculaties te over, daarna: was hij een castraat? Was hij homoseksueel? Wat had hij met Händel?
Bartoli smulde. Al dat geheimzinnige was voor haar aanleiding om Steffani’s muziek onder het vergrootglas te leggen. In zijn vele vergeten opera’s ontdekte ze naar eigen zeggen “de ene schoonheid na de andere”. Met onstuitbaar enthousiasme zette ze haar wil door om het publiek daarvan getuige te laten worden. De samenwerking met I Barocchisti en dirigent Diego Fasoles was snel georganiseerd, en het resultaat ligt er nu: Mission. Een cd die tegelijk verschijnt met de Steffani-roman The Juwels of Paradise van Donna Leon.
Daardoor is het eigenlijk meer een project dan een cd-uitgave. Decca verpakt de world premiere recordings in een grootse audio-video-boek-internetpresentatie, met Cecilia Bartoli in de schijnwerpers, maar met daarnaast nog een overvloed aan historisch-biografische informatie. Steffani wordt zogezegd ‘geplugd’. Nu al lees je hier en daar over ‘de belangrijkste Italiaanse componist tussen Monteverdi en Vivaldi.’
Overdreven? Wie de vijftien aangrijpende operanummers hoort, spreekt de naam Steffani misschien toch met wat meer eerbied uit. De man die met koningen en keizers verkeerde laat graag helden uit de klassieke oudheid aan het woord zoals Alcibiades, Niobe, Sabina en Arminius - de emoties spatten ervan af. Sommige nummers zijn trouwens duetten, waarbij Cecilia haar stem laat versmelten met die van Philippe Jaroussky, dat andere barokfenomeen. Het zijn de topstukken in deze collectie.
Bij een cd blijft het trouwens niet, ‘The Mission’ gaat ook op tournee. Vanaf 19 oktober gunt Bartoli een reeks gerenommeerde Europese concerthuizen de persoonlijke kennismaking met Agostino Steffani. Op 25 november valt ook het Amsterdamse Concertgebouw die eer te beurt. Zou Steffani’s muziek daar ooit eerder zo prominent hebben geklonken?

Jos van der zanden (Mag. 5-2012)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht