0825646961207
Componist | Haydn, Joseph |
Titel | Missen, Sieben letzte Worte, Salve Regina, Te Deum 1 en 2 |
Artiest | Concentus Musicus Wien \ Arnold Schoenberg Chor |
Dirigent | Harnoncourt, Nikolaus |
Artikel nr. | 0825646961207 |
EAN Code | 0825646961207 |
Aantal CD's | 6 |
Label | Warner Classics International |
Releasedatum | 2008-11-21 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Kyrie — HAYDN EDITION | 005:46 |
2 | Gloria — HAYDN EDITION | 010:36 |
3 | Credo — HAYDN EDITION | 009:50 |
4 | Sanctus — HAYDN EDITION | 002:16 |
5 | Benedictus — HAYDN EDITION | 006:00 |
6 | Agnus Dei — HAYDN EDITION | 005:31 |
7 | Salve regina — HAYDN EDITION | 008:00 |
8 | Eja ergo, advocata nostra — HAYDN EDITION | 003:50 |
9 | Et Jesum — HAYDN EDITION | 005:52 |
1 | Kyrie — HAYDN EDITION | 005:07 |
2 | Gloria — HAYDN EDITION | 012:00 |
3 | Credo — HAYDN EDITION | 010:28 |
4 | Sanctus — HAYDN EDITION | 002:20 |
5 | Benedictus — HAYDN EDITION | 005:49 |
6 | Agnus Dei — HAYDN EDITION | 005:57 |
7 | Te Deum C-Dur Hob. XXIIIc:2 (für Maria Theresia) — HAYDN EDITION | 009:35 |
1 | Kyrie - Gloria — HAYDN EDITION | 007:49 |
2 | Gloria in excelsis Deo — HAYDN EDITION | 002:15 |
3 | Gratias agimus tibi — HAYDN EDITION | 004:57 |
4 | Quoniam tu solus - Credo — HAYDN EDITION | 003:11 |
5 | Credo in unum Deum — HAYDN EDITION | 003:06 |
6 | Et incarnatus est — HAYDN EDITION | 003:18 |
7 | Et resurrexit tertia die — HAYDN EDITION | 004:54 |
8 | Sanctus — HAYDN EDITION | 003:08 |
9 | Benedictus - Agnus dei — HAYDN EDITION | 004:08 |
10 | Agnus Dei — HAYDN EDITION | 003:22 |
11 | Dona nobis pacem — HAYDN EDITION | 003:03 |
12 | Recitativo accompagnato: Qual dubbio ormai — HAYDN EDITION | 001:53 |
13 | Aria: Se ogni giorno Prence invitto — HAYDN EDITION | 008:49 |
14 | Rezitativ: Saggio il pensier — HAYDN EDITION | 000:20 |
15 | Coro: Scenda propizio un raggio — HAYDN EDITION | 004:01 |
16 | Te Deum Laudamus — HAYDN EDITION | 003:06 |
17 | Te ergo quaesumus — HAYDN EDITION | 000:47 |
18 | Aeterna fac cum sanctis tuis — HAYDN EDITION | 003:39 |
1 | Stabat Mater dolorosa — HAYDN EDITION | 006:49 |
2 | O quam tristis et afflicta — HAYDN EDITION | 006:33 |
3 | Quis est homo — HAYDN EDITION | 001:52 |
4 | Quis non posset — HAYDN EDITION | 005:17 |
5 | Pro peccatis suae gentis — HAYDN EDITION | 002:44 |
6 | Vidit suum dulcem Natum — HAYDN EDITION | 004:53 |
7 | Eja Mater, fons amoris — HAYDN EDITION | 003:05 |
8 | Sancta Mater, istud agas — HAYDN EDITION | 006:29 |
9 | Fac me vere tecum flere — HAYDN EDITION | 005:16 |
10 | Virgo virginum praeclara — HAYDN EDITION | 006:11 |
11 | Flammis orci ne succendar — HAYDN EDITION | 001:47 |
12 | Fac me cruce custodiri — HAYDN EDITION | 002:32 |
13 | Quando corpus morietur — HAYDN EDITION | 001:58 |
14 | Paradisi gloria — HAYDN EDITION | 003:04 |
1 | Introduzione — HAYDN EDITION | 005:29 |
2 | Nr. 1: Vater, vergib ihnen — HAYDN EDITION | 007:41 |
3 | Nr. 2: Fürwahr, ich sag' es dir — HAYDN EDITION | 007:02 |
4 | Nr. 3: Frau, hier siehe deinen Sohn — HAYDN EDITION | 008:10 |
5 | Nr. 4: Mein Gott, mein Got — HAYDN EDITION | 006:32 |
6 | Introduzione — HAYDN EDITION | 004:07 |
7 | Nr. 5: Jesus rufet — HAYDN EDITION | 007:57 |
8 | Nr. 6: Es ist vollbracht — HAYDN EDITION | 007:11 |
9 | Nr. 7: Vater, in deine Hände — HAYDN EDITION | 006:37 |
10 | Il Terremoto - Er ist nicht mehr — HAYDN EDITION | 001:50 |
1 | Adagio (Kyrie) — HAYDN EDITION | 001:54 |
2 | Allegro moderato — HAYDN EDITION | 004:05 |
3 | Gloria (Gloria) — HAYDN EDITION | 007:24 |
4 | Quoniam — HAYDN EDITION | 003:11 |
5 | Credo (Credo) — HAYDN EDITION | 002:18 |
6 | Et incarnatus — HAYDN EDITION | 003:00 |
7 | Et resurrexit — HAYDN EDITION | 004:41 |
8 | Sanctus (Sanctus) — HAYDN EDITION | 003:07 |
9 | Benedictus (Benedictus) — HAYDN EDITION | 005:53 |
10 | Agnus Dei (Agnus Dei) — HAYDN EDITION | 003:26 |
11 | Dona nobis pacem — HAYDN EDITION | 003:05 |
Kardinaal Simonis liet zich ooit kritisch uit over de kerkmuziek van Haydn en Mozart omdat
hij deze eerder concertant dan kerkelijk vond. Wat Simonis en vele anderen bezwaart, is voor Nikolaus Harnoncourt een groot pre. Haydn veranderde gewijde kerkmuziek in concertante religieuze muziek en Harnoncourt maakt die revolutie hoorbaar. Deze cd-box met alle kerkmuziek van Haydn voor zover Harnoncourt die opnam, bevat als hoofdmoot vier van de zes late grote concertante missen (en geen van de kleine vroege, die eerder kerkelijk zijn): de Nelson-, Schöpfungs-, Pauken- en Harmoniemesse. In het vroege Stabat Mater, dat lijkt op dat van Pergolesi, en de late Sieben letzte Worte, hier in de versie voor koor, orkest en solisten, benadrukt Harnoncourt de vooruitwijzingen naar romantische dramatiek. Daarentegen geeft hij drie vroege korte religieuze stukken de vereiste relatieve lichtheid. De opnamen, gemaakt tussen 1992 en 2000, bewijzen dat Harnoncourt de verworvenheden van de historische uitvoeringspraktijk ondergeschikt heeft gemaakt aan een beheersing van de lange lijn en een opera-achtige dramatiek die de religieuze hoofdwerken van Haydn een ongekende expressieve kracht geeft. De kardinaal zal hij hiermee niet kunnen bekeren, maar wie zich ervan wil laten overtuigen dat Haydn ook in zijn vocale religieuze muziek de dramatiek te lijf gaat met goede zin, heeft hier een superieure collectie.
Emanuel Overbeeke