4009350832114
Componist | Bach, J.S. |
Titel | Missa tota (Hohe Messe), BWV 232 |
Artiest | Bach \ Taylor \ Ullmann \ Nolte \ Barockorchester en Kammerchor Stuttgart |
Dirigent | Bernius, Frieder |
Artikel nr. | 0083211CAR |
EAN Code | 4009350832114 |
Aantal CD's | 2 |
Label | CARUS |
Releasedatum | 2006-11-01 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | 1. Kyrie eleison I — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
2 | 2. Christe eleison — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
3 | 3. Kyrie eleison II — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
4 | 1. Gloria in excelsis Deo — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
5 | 2. Et in terra pax — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
6 | 3. Laudamus te — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
7 | 4. Gratias agimus tibi — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
8 | 5. Domine Deus — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
9 | 6. Qui tollis — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
10 | 7. Qui sedes — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
11 | 8. Quoniam tu solus Sanctus — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
12 | 9. Cum Sancto Spiritu — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
1 | 1. Credo in unum Deum — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
2 | 2. Patrem omnipotentem — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
3 | 3. Et in unum Dominum — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
4 | 4. Et incarnatus est — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
5 | 5. Crucifixus — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
6 | 6. Et resurrexit — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
7 | 7. Et in Spiritum Sanctum — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
8 | 8. Confiteor — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
9 | 9. Et exspecto — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
10 | 1. Sanctus — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
11 | 2. Osanna — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
12 | 3. Benedictus — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
13 | 4. Osanna — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
14 | 1. Agnus Dei — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT | |
15 | 2. Dona nobis pacem — BERNIUS/BACH/TAYLOR/ULLMANN/NOLTE/KAMMERCHOR STUTT |
Het is een van de meest curieuze gelgenheidswerken uit de muziekgeschiedenis, Bachs Missa tota in b-klein, vooral bekend onder de naam Hohe Messe. Oneerbiedig uitgedrukt is het een samenraapsel, een verzameling deels niet-liturgische stukken uit diverse perioden uit het leven van Bach, die door de meester zodanig gekneed en bewerkt werden dat er een complete ordinariumtekst onder paste. Zo ontstond een katholieke mis van de lutherse meester – ook al zo’n curieuze tegenstrijdigheid. Deze uitvoering door het Barockorchester en Kammerchor Stuttgart valt in de categorie ‘kamermuzikale aanpak’: een relatief klein ensemble, niet te veel akoestiek (ofschoon wel in een kerk opgenomen), pittige tempi en een haast machinale, motorische ritmiek zonder rubato’s. Het kleine koor is zodanig close opgenomen dat de koperblazers akoestisch op gepaste afstand blijven en het contrapuntische stemmenweefsel niet verstoren. De enige vrijheid die dirigent Frieder Bernius zich veroorlooft, ligt op het gebied van de dynamiek. Opmerkelijk zijn namelijk zijn brutale crescendi, het geleidelijk aanzwellen van het klankvolume naar het einde van secties toe, ten behoeve van climaxen en orgelpunten. De vocale solisten laten geen enkel steekje vallen en vormen met hun op elkaar afgestemde vibrato en ingehouden pathos een perfecte cast.
Jos van der Zanden