Terug naar het overzicht
cover
Kodály \ Martin \ Poulenc Missa brevis, Mis voor dubbelkoor, Litanies à la Vierge Noire
€ 24,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Kodály \ Martin \ Poulenc

Missa brevis, Mis voor dubbelkoor, Litanies à la Vierge Noire

4035719005004

Componist Kodály \ Martin \ Poulenc
Titel Missa brevis, Mis voor dubbelkoor, Litanies à la Vierge Noire
Artiest Chor des Bayerischen Rundfunks
Dirigent Dijkstra, Peter
Artikel nr. 0900500
EAN Code 4035719005004
Aantal CD's 1
Label BR-KLASSIK
Releasedatum 2009-07-07
# Titel & Artiest Tijd
1 Kyrie — DIJKSTRA/CHOR DES BR 005:57
2 Gloria — DIJKSTRA/CHOR DES BR 006:21
3 Credo — DIJKSTRA/CHOR DES BR 005:59
4 Sanctus — DIJKSTRA/CHOR DES BR 004:18
5 Agnus Dei — DIJKSTRA/CHOR DES BR 005:33
6 Introitus — DIJKSTRA/CHOR DES BR 002:35
7 Kyrie — DIJKSTRA/CHOR DES BR 002:42
8 Gloria — DIJKSTRA/CHOR DES BR 004:19
9 Credo — DIJKSTRA/CHOR DES BR 006:35
10 Sanctus — DIJKSTRA/CHOR DES BR 002:35
11 Benedictus — DIJKSTRA/CHOR DES BR 003:43
12 Agnus — DIJKSTRA/CHOR DES BR 005:55
13 Ite, missa est — DIJKSTRA/CHOR DES BR 002:56
14 Litanies à la Vierge Noire (Notre Dame de Rocamadur) FP 82 — DIJKSTRA/CHOR DES BR 007:43

De rollende Beierse ‘r’ heeft Peter Dijkstra al te pakken. Hij is gehuwd met een Beierse, woont met vrouw en kinderen in Ingolstadt en pendelt als ‘fliegende Holländer’ heen en weer tussen München en Stockholm. Daar heeft hij momenteel de meest uitgelezen omroepkoren van Europa onder zijn hoede. Tweeëndertig is hij nog maar, een bliksemcarrière. Maar ja, hij begon ook al op zijn twaalfde met invalbeurten voor van zijn vader Bouwe, die ook dirigeert.

door Jos van der Zanden

Hoe kwam Peter Dijkstra, van oorsprong Drent, in Beieren terecht? ‘Het was liefde op het eerste gezicht, van twee kanten geloof ik. Na een eerste gastoptreden werd meteen een volgende gelegenheid afgesproken. En kort daarna al kreeg ik de aanstelling. Zo snel is het gegaan. Een heerlijk koor om mee te werken. Technisch zit alles goed en daardoor kun je je bij repetities van alles veroorloven. Spelen met gestiek, overleggen, nieuwe dingen proberen.
De zachte inzet bijvoorbeeld, een klank die nog kan groeien, die heeft een zinnelijkheid die het publiek bijzonder waardeert. Alleen al daaraan herken ik mijn koor blind, maar ook aan bijvoorbeeld de ronde vocalen. Mijn Zweedse koor klinkt weer heel anders: scherper, helderder. Dat komt door de taal.’
Die zinnelijkheid is ook te horen op de twee recente cd’s die het thuislabel BR Klassik nu heeft uitgebracht, met daarop het oratorium Israel in Egypt van Händel, de Missa brevis van Kodály, de Litanies à la Vierge Noire van Frank Martin en de Mis voor dubbelkoor van Poulenc, repertoire dat tweeënhalve eeuw omsluit. Over veelzijdigheid gesproken. Zich specialiseren wil Dijkstra niet: ‘Ik wil een allrounder zijn.’ Aan alles op deze cd’s hoor je dat het klikt tussen koor en dirigent. Individuele koorzangers beamen dat. Hij is zelf lang actief geweest als bariton, zeggen ze dan, hij kan desgevraagd dingen voordoen, begrijpt technische problemen van zangers. Peter Dijkstra weet te inspireren, hij is open, collegiaal en bezit een natuurlijk autoriteit.
Speelt het een rol dat hij Nederlander is daar in Beieren? ‘Ja, ik ben gewend aan discussies, aan meningen uitwisselen. Hier in Duitsland heerst meer een mentaliteit van: wat de chef wil, gebeurt. Dat betekent dat je een heldere lijn moet uitzetten. Doe je dat niet, dan ontstaat onrust. Maar ik merk dat men het waardeert dat ik uitnodig om met initiatieven te komen. Typisch Nederlands: direct zijn, interactie, niemand heeft de wijsheid in pacht. Wat dat aangaat zijn we op de goede weg.’
A-cappellarepertoire is van oudsher de corebusiness van Peter Dijkstra, maar er gloort een bredere horizon. In Händels oratorium dirigeert hij tevens Concerto Köln, met een ongecompliceerdheid, bescheidenheid en jeugdige energie die duidelijk afstralen op het orkest. Dijkstra: ‘De gelegenheden om orkesten te dirigeren worden frequenter. Wat stiekem mijn droom is? Opera’s dirigeren, dat machtige genre waarin alles samenkomt.’ Let op, het gaat er zeker van komen.

  • cover
Terug naar het overzicht