Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. Missa a 4 voci BWV 234, Praeludium in organo pleno BWV 544, Tombeau de Sa Majesté la Reine de Pologne BWV 198 en andere werken
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

Missa a 4 voci BWV 234, Praeludium in organo pleno BWV 544, Tombeau de Sa Majesté la Reine de Pologne BWV 198 en andere werken

3760127220305

Componist Bach, J.S.
Titel Missa a 4 voci BWV 234, Praeludium in organo pleno BWV 544, Tombeau de Sa Majesté la Reine de Pologne BWV 198 en andere werken
Artiest Fuge, K. \ Mena, C. \ Kobow, J. \ MacLeod, S. \ Ricercar Consort
Dirigent Pierlot, Philippe
Artikel nr. 272203085335
EAN Code 3760127220305
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O MIRARE
Releasedatum 2007-05-07
# Titel & Artiest Tijd
1 Kyrie — RICERCAR CONSORT 002:43
2 Christe: Lente e piano — RICERCAR CONSORT 001:44
3 Kyrie: Vivace — RICERCAR CONSORT 001:24
4 Gloria: Vivace - Adagio e piano - Vivace e forte - Adagio e piano - Vivace e forte - Adagio e piano — RICERCAR CONSORT 005:28
5 Domine Deus: Andante — RICERCAR CONSORT 005:51
6 Qui tollis — RICERCAR CONSORT 006:15
7 Quoniam — RICERCAR CONSORT 003:41
8 Cum Sancto Spiritu: Grave - Vivace — RICERCAR CONSORT 003:06
9 Präludium h-moll BWV 544 — RICERCAR CONSORT 006:51
10 Chor: Laß, Fürstin, laß noch einen Strahl — RICERCAR CONSORT 005:28
11 Rezitativ: Dein Sachsen, dein bestürztes Meißen — RICERCAR CONSORT 001:17
12 Arie: Verstummt, verstummt, ihr holden Saiten! — RICERCAR CONSORT 003:19
13 Rezitativ: Der Glocken bebendes Getön — RICERCAR CONSORT 000:58
14 Arie: Wie starb die Heldin so vergnügt! — RICERCAR CONSORT 006:56
15 Rezitativ: Ihr Leben ließ die Kunst zu sterben — RICERCAR CONSORT 001:01
16 Chor: An dir, du Fürbild großer Frauen — RICERCAR CONSORT 001:58
17 Herzlich tut mich verlangen BWV 727 — RICERCAR CONSORT 002:33
18 Arie: Der Ewigkeit saphirnes Haus — RICERCAR CONSORT 003:56
19 Rezitativ: Was Wunder ist's? Du bist es wert — RICERCAR CONSORT 002:31
20 Chorus ultimus: Doch Königin du stirbest nicht — RICERCAR CONSORT 005:01
21 Fuge h-moll BWV 544 — RICERCAR CONSORT 006:05

Het Ricercar Consort legt zijn verrichtingen tegenwoordig vast op het kleine, ambitieuze label Mirare. Met zijn nieuwste opname van Bachs Trauerode BWV 198, de Missa Brevis in A en een aantal van Bachs orgelwerken doordrenkt het ensemble zijn luisteraars met huiveringwekkende emoties.

 

door Marcel Bijlo

 

Op 17 oktober 1727 vond in de Paulinerkirche in Leipzig een bijzondere rouwdienst plaats. De geliefde koningin Christiane Eberhardine van Polen en Saksen was overleden. Om de muziekminnende vorstin te eren vonden in diverse Duitse steden rouwplechtigheden plaats waarbij, geheel in de geest van de overledene, de muziek een belangrijke rol speelde. Bach kreeg de opdracht een grote treurcantate te schrijven. Deze cantate, op tekst van een van Bachs vaste tekstschrijvers Johann Christoph Gottsched, gaat niet alleen over de dood van de koningin maar ook over dood en sterfelijkheid in bredere zin. Bach haalt werkelijk alles uit de kast om de toehoorders van het besef van hun eigen sterfelijkheid te doordringen.

 

De manier waarop hij het gelui van doodsklokken uitbeeldt in het recitatief ‘Der Glocken bebendes Getön’ is gewoon huiveringwekkend. Wat men in Leipzig niet wist, was dat Bach veel van de muziek uit deze treurcantate, die bekend staat als de Trauerode BWV 198, al eens eerder had gebruikt, namelijk bij een soortgelijke gelegenheid in zijn vorige functie in Cöthen. Dat maakte ook niet uit, want geen van de aanwezigen in Leipzig had de muziek ooit gehoord. Bach gebruikte de muziek van de Trauerode wellicht ook nog in zijn verloren gegane Markus Passion, maar daarover zijn de meningen verdeeld. Het Ricercar Consort combineert het stuk op zijn nieuwste cd met de Missa Brevis in A en enkele orgelwerken van Bach die eveneens hebben geklonken tijdens de bewuste rouwdienst. Mirare bracht onder de noemer Actus Tragicus al eerder een cd uit van het Ricercar Consort uit met vroege cantates van Bach. Het vocale aandeel werd verzorgd door de sopraan Katherine Fuge, de countertenor Carlos Mena, de tenor Jan Kobow en de bas Stephan McLeod. Onder het motto never change a winning team treden dezelfde vier excellente zangers ook hier aan. Dat betekent dat we geen koor te horen krijgen op plaatsen waar andere uitvoerenden dat wel inzetten.

 

Het al of niet gebruik van een koor is op dit moment, met dank aan Jos van Veldhoven van de Nederlandse Bachvereniging, weer een hot item in de discussie over uitvoeringspraktijk. Hoeveel zangers Bach indertijd zelf ter beschikking had blijft gissen, maar de enkelvoudige bezetting werkt hier uitstekend. Ook het orkest is klein bezet maar dat betekent hier vooral minder strijkers per partij. De door Bach in de Trauerode voorgeschreven fluiten, hobo’s, gamba’s en twee luiten horen we uiteraard wel. Het Ricercar Consort zet met deze uitgave de lijn voort die het ensemble al meer dan twintig jaar volgt, namelijk het op bijzondere wijze vastleggen van vocale barokmuziek. De transfer van Ricercar naar Mirare, waarbij het ensemble zijn naam kon handhaven, heeft hieraan een nieuwe impuls gegeven. Mirare is een klein maar ambitieus label dat zowel wat muzikale kwaliteit als wat presentatie betreft prachtige cd’s aflevert. Van het Ricercar Consort verschenen naast de vroege Bachcantates en de recente opname van de Trauerode ook nog het Stabat Mater van Pergolesi, cantates van Bach en Händel en de gambafantasieën van Purcell.

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht