Terug naar het overzicht
cover
Bach, J.S. Mis in b, ‘Hohe Messe’, BWV 232
€ 35,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Bach, J.S.

Mis in b, ‘Hohe Messe’, BWV 232

7318591701026

Componist Bach, J.S.
Titel Mis in b, ‘Hohe Messe’, BWV 232
Artiest Bach Collegium Japan \ Sampson, C. e.v.a.
Dirigent Suzuki, Masaaki
Artikel nr. 0001701BIS
EAN Code 7318591701026
Aantal CD's 2
Label BIS
Releasedatum 2007-09-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Mass In B Minor, BWV 232: Kyrie: Kyrie Eleison (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 010:39
2 Mass In B Minor, BWV 232: Kyrie: Christe Eleison (Soprano I and II) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:49
3 Mass In B Minor, BWV 232: Kyrie: Kyrie Eleison (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:13
4 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Gloria In Excelsis Deo (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 001:42
5 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Et In Terra Pax (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:56
6 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Laudamus Te (Soprano II) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:04
7 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Gratias Agimus Tibi (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:16
8 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Domine Deus, Rex Coelestis (Soprano I and Tenor) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 005:09
9 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Qui Tollis Peccata Mundi (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:06
10 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Qui Sedes Ad Dextram Patris (Alto) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:24
11 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Quoniam Tu Solus Sanctus (Bass) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:19
12 Mass In B Minor, BWV 232: Gloria: Cum Sancto Spiritu (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:20
1 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Credo In Unum Deum (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 001:48
2 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Patrem Omnipotentem (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 001:57
3 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Et In Unum Dominum Jesum Christum (Soprano I and Alto) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:21
4 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Et Incarnatus Est (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:37
5 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Crucifixus Etiam Pro Nobis (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:17
6 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Et Resurrexit Tertia Die (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:54
7 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Et In Spiritum Sanctum (Bass) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:50
8 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Confiteor Unum Baptisma (Chorus a Cappella) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 003:55
9 Mass In B Minor, BWV 232: Credo: Et Exspecto Resurrectionem Mortuorum (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 002:06
10 Mass In B Minor, BWV 232: Sanctus: Sanctus Dominus Deus Sabaoth (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 005:53
11 Mass In B Minor, BWV 232: Osanna: Osanna In Excelsis (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 002:37
12 Mass In B Minor, BWV 232: Benedictus: Benedictus Qui Venit (Tenor) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:05
13 Mass In B Minor, BWV 232: Benedictus: Osanna In Excelsis (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 002:40
14 Mass In B Minor, BWV 232: Agnus Dei: Agnus Dei (Alto) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 005:19
15 Mass In B Minor, BWV 232: Agnus Dei: Dona Nobis Pacem (Chorus) — BACH COLLEGIUM JAPAN / SUZUKI, MASA 004:12

Al enkele jaren is Masaaki Suzuki bezig alle cantates van Johann Sebastian Bach op te nemen. Bij wijze van intermezzi bracht hij van Bach cd’s uit met enkele klavecimbelwerken, de twee grote passies en, meest recentelijk, de Hohe Messe. De musici zijn voor de helft Japanners en voor de helft westerlingen en de uitvoering is door en door protestants. Alle toeters en bellen zijn vermeden en het theatrale element in de muziek is bij Suzuki afwezig. Hij is een man van de lange adem, de ingehouden expressie, de rustige en bescheiden intensiteit en de welluidende samenklanken, zonder hedonistisch te worden. Vandaar ook dat Suzuki’s Bach nooit swingt en zwiert maar altijd statig en verheven blijft. De constante ernst wint het van uitbundigheid. Hoe complex en groots het werk soms is, de uitvoering blijft altijd rustig en intiem. Men hoort hoezeer de laatste dertig jaar een consensus is gegroeid inzake de interpretatie van de oude muziek. De beheersing van het instrumenten is enorm en de keuze van de zangers verraadt dat er inmiddels vele manieren zijn om oude muziek te zingen: Carolyn Sampson staat dichter bij de opera, terwijl Peter Kooij veel gekuister te werk gaat. Dat dit verschil de eenheid niet verstoort, duidt op de uniformerende kracht van de dirigent.

Emanuel Overbeeke

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht