5400439002661
Componist | Sayve, Lambert de |
Titel | Messe pour le Sacre de l’empereur Matthias (1612) |
Artiest | Choeur de Chambre de Namur \ Fenice \ Tubéry, Jean |
Artikel nr. | 0000266RIC |
EAN Code | 5400439002661 |
Aantal CD's | 1 |
Label | RICERCAR |
Releasedatum | 2008-04-30 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Intrada — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 001:16 |
2 | Introitus: Regna triumphalem — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:35 |
3 | Sinfonia: Da pacem Domine sustinentibus — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:28 |
4 | Dominus regnavit exultet — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:28 |
5 | Kyrie — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:51 |
6 | Gloria in excelsis Deo — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 004:43 |
7 | Graduale: Rogate aque ad pacem sunt Jerusalem — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:33 |
8 | Alleluia: Venite exultemus — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 004:15 |
9 | Da pacem — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:18 |
10 | Credo in unum Deum — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 007:18 |
11 | Offertorio: Laudate Dominum quia benignus est — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 001:35 |
12 | Jubilate Deo — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 003:35 |
13 | Prefacio: Per omnia secula saeculorum — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:30 |
14 | Sanctus - Elevatio: Sonata piano e grave per l'elevatione — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 003:58 |
15 | Agnus Dei — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:00 |
16 | Sinfonia: Princeps gloriosissime — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:13 |
17 | Communio: Pacem meam do vobis — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 001:26 |
18 | Deo Gratias: Plaudat nunc organis — CHOEUR DE CHAMBRE DE NAMUR, LA FENICE | 002:18 |
Lambert de Sayve was afkomstig uit Luik, maar werkte aan verschillende hoven in Europa. Voor de keizerskroning van aartshertog Matthias van Oostenrijk componeerde hij een vierkorige mis op ‘Dominus regnavit’ en een aantal eveneens grootbezette motetten. De meerkorige stijl bloeide niet alleen in Venetië, maar werd ook in andere Europese muziekcentra gepraktiseerd. Wat we hier horen, is een muzikale reconstructie van de kroningsplechtigheid. Het kamerkoor uit Namen en La Fenice hebben voor Ricercar meer cd’s met dit soort repertoire opgenomen en het verbaast telkens weer dat Jean Tubéry erin slaagt de klankmassa’s helder te houden zodat de muziek steeds goed te volgen blijft. Ook de opnametechnici verdienen hier lof, want bij dergelijke muziek, die het vooral moet hebben van de massaliteit, is een goede registratie van cruciaal belang. Bij Ricercar is dat altijd dik in orde. Tubéry krijgt volledig de vrije hand in de repertoirekeuze. De serie L’Héritage de Monteverdi is langzamerhand uitgegroeid tot een ware schatkamer van de vroege barok. Van
mij mag het zo nog jaren doorgaan.
Marcel Bijlo