Terug naar het overzicht
cover
Mozart, W.A. Messe en ut mineur
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mozart, W.A.

Messe en ut mineur

0822186050439

Componist Mozart, W.A.
Titel Messe en ut mineur
Artiest Piau, Sandrine / Sollied, Anne-Lise / Agnew, Paul e.a.
Dirigent Krivine, Emmanue
Artikel nr. 860504393641
EAN Code 0822186050439
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O NAIVE CLASSIC
Releasedatum 2012-01-02
# Titel & Artiest Tijd
1 Kyrie: Andante moderato — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 006:55
2 Gloria: Allegro vivace — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 002:09
3 Laudamus te: Allegro aperto — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 004:29
4 Gratias: Adagio — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 001:02
5 Domine: Allegro moderato — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 002:44
6 Qui tollis: Largo — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 005:33
7 Quoniam: Allegro — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 003:48
8 Jesu Christe: Adagio — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 000:34
9 Cum sanctu spiritu — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 003:36
10 Credo: Allegro maestoso — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 003:23
11 Et incarnatus est — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 007:55
12 Sanctus: Largo — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 003:36
13 Benedictus: Allegro comodo — ACCENTUS LA CHAMBRE PHILHARMONIQUE 005:30

Als Mozarts Mis in c KV 427 de muzikale weerslag is van zijn onstuimige leven tijdens het ontstaan van dit werk, zouden we ons op het nodige moeten voorbereiden. Zijn breuk met aartsbisschop Hieronymus Colloredo, die niet was gediend van Mozarts uitbundige stijl; zijn huwelijk met Constanze Weber, waaraan vader Leopold pas in een later stadium zijn goedkeuring gaf; zijn betrekkingen met Bach-liefhebber Gottfried baron van Swieten, door wie hij meer over J.S. en C.Ph.E. Bach te weten kwam dan via anderen... Colloredo zou ook met déze mis beslist niet blij zijn geweest, niet alleen vanwege Mozarts bekentenis dat hij het werk evenzeer opdroeg aan zijn kersverse vrouw als aan God, maar ook omdat zij enerzijds de lichtheid van het Italiaanse contrapunt in zich draagt en anderzijds het monumentale van vader Bach. Krivine en zijn gezelschap lijken zich bewust van deze complexiteiten: niet voor niets geven ze de voorkeur aan een doorzichtig lijnenspel, waarbinnen genoeg ruimte overblijft voor het delicaat uitwerken van versieringen. Het vibrato van de eerste sopraan doet wellicht iets van deze transparantie teniet, maar ondanks dat blijft de evenwichtige aanpak van Krivine interessant, zeker voor diegenen die niet zo van het flamboyante gebeuren houden.

Andrew van Parijs

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht