5054197504686
Componist | Campra |
Titel | Messe de Requiem |
Artiest | Le Concert D'astrée / Emanuelle Haïm |
Artikel nr. | 5054197504686 |
EAN Code | 5054197504686 |
Aantal CD's | 2 |
Label | PLG UK Classics |
Releasedatum | 2023-08-25 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Introït: Requiem — HAIM | 006:48 |
2 | Kyrie eleison — HAIM | 003:57 |
3 | Graduel — HAIM | 005:25 |
4 | Offertoire: Domine Jesu Christe — HAIM | 004:39 |
5 | Offertoire: Sed signifier sanctus Michael - Hostias et preces tibi Domine — HAIM | 004:45 |
6 | Sanctus — HAIM | 002:57 |
7 | Agnus Dei — HAIM | 005:06 |
8 | Communion — HAIM | 006:52 |
1 | In convertendo Dominus — HAIM | 003:02 |
2 | Tunc repletum est — HAIM | 002:58 |
3 | Magnificavit Dominus — HAIM | 003:29 |
4 | Converte, Domine — HAIM | 002:02 |
5 | Laudate nomen Dei — HAIM | 004:25 |
6 | Qui seminant — HAIM | 002:11 |
7 | Euntes ibant et flebant — HAIM | 004:53 |
8 | Introduction - — HAIM | 001:09 |
9 | In exitu Israel — HAIM | 001:14 |
10 | Mare vidit — HAIM | 001:10 |
11 | Jordanis conversus est retrorsum — HAIM | 002:22 |
12 | Montes exultaverunt ut arietes — HAIM | 005:51 |
13 | Quid est tibi, mare, quod fugisti? — HAIM | 000:49 |
14 | A facie Domini — HAIM | 004:09 |
15 | Qui timent Dominum — HAIM | 004:28 |
16 | Non mortui laudabunt te, Domine — HAIM | 003:34 |
Op deze twee cd’s komt minder bekende kerkmuziek uit het Ancien Régime tot klinken. In het Requiem van André Campra zullen luisteraars tevergeefs zoeken naar een ‘Dies irae’ of ‘Libera me’, maar kunnen zij hun hart ophalen aan het ontroerende ‘Agnus dei’ om in de gewenste sfeer te komen. Emmanuelle Haïm heeft voor de gelegenheid haar ensemble Le Concert d’Astrée relatief groot bezet met 24 koorzangers en 25 orkestleden. Met opvallend veel nadruk op de lage stemmen geeft zij de dodenmis een donkere gloed. In het grandioos opgezette motet In convertendo dominus van Jean-Philippe Rameau, eveneens ontstaan in de eerste helft van de achttiende eeuw, weerklinkt de vreugde over de bevrijding uit de Babylonische ballingschap. Het brengt het publiek al iets meer in operasferen. Echt spectaculair theatraal is dan wel het motet In exitu Israel, waarin Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville met plastische toonschilderingen uitbeeldt hoe het volk van Israël de Rode Zee oversteekt als de waterspiegel zich op wonderbaarlijke wijze opensplijt. Koor en orkest vormen een homogeen en aantrekkelijk geheel, heel alert in de realisatie van Haïms muzikale retoriek. Onder de vijf zangsolisten excelleert Marie Perbost met haar stralende sopraan.
Eddie Vetter (Klassieke Zaken 3-4-2023)