Terug naar het overzicht
cover
Mendelssohn, Felix The Cello Sonatas
€ 23,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Mendelssohn, Felix

The Cello Sonatas

0793618323578

Componist Mendelssohn, Felix
Titel The Cello Sonatas
Artiest Hoog, Viola de / Root, Marten / Balyan, Mikayel
Artikel nr. 0000120VIVAT
EAN Code 0793618323578
Aantal CD's 1
Label VIVAT
Releasedatum 2020-10-01
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Allegro assai vivace — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 008:48
2 2. Allegretto scherzando — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 005:52
3 3. Adagio — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 005:37
4 4. Molto allegro e vivace — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 007:35
5 1. Molto allegro agitato — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 009:16
6 2. Andante con moto tranquillo — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 005:56
7 3. Scherzo: Leggiero e vivace — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 003:52
8 4. Finale: Allegro assai appassionato — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 008:12
9 1. Allegro vivace — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 009:19
10 2. Andante — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 005:35
11 3. Allegro assai — VIOLA DE HOOG - MARTEN ROOT - MIKAYEL BALYAN 006:46

Mendelssohns tweede cellosonate is van een hoogromantische intensiteit die we van de meest ‘klassieke’ van de Duitse romantische componisten niet echt gewend zijn. De historische instrumenten waarop Viola de Hoog en Mikayel Balyan spelen – een cello van Guadagnini uit circa 1750 en een Érard uit 1847 – doen daar niets aan af. Integendeel: de slanke maar gespierde cellotoon en de tot in de laagste registers heldere piano dragen vooral in de hoekdelen bij aan een robuuste, bij vlagen hemelbestormende uitvoering. Het Scherzo is wel onmiskenbaar Mendelssohn; tussen de meer cantabile passages door lijken elfjes uit de Midzomernachtsdroom over de cello- en pianosnaren te trippelen en de beide musici spelen met aanstekelijk plezier. Ook de eerste sonate krijgt een elegante doch doorleefde uitvoering, maar het is waarschijnlijk het Eerste pianotrio dat hier de meeste aandacht trekt. We horen het in de bewerking voor piano, fluit en cello die Mendelssohn op aandringen van zijn Engelse uitgever maakte en dit is de eerste opname, met fluitist Marten Root, op historische instrumenten. Het bijna vibratoloze, ietwat onstoffelijke fluittimbre (alleen in de snelste passages van het Scherzo klinkt het wat amechtig) zorgt voor een koeler maar verrassend rijk en sfeervol kleurenpalet.

Jan Kunst (Klassieke Zaken 6-2020)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht