Terug naar het overzicht
cover
Diverse Componisten Mariss Jansons Live - The Radio Recordings 1990-2014
€ 125,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Diverse Componisten

Mariss Jansons Live - The Radio Recordings 1990-2014

0814337019143

Componist Diverse Componisten
Titel Mariss Jansons Live - The Radio Recordings 1990-2014
Artiest Koninklijk Concertgebouworkest
Dirigent Jansons, Mariss
Artikel nr. 0015002RCO
EAN Code 0814337019143
Aantal CD's 14
Label RCO LIVE
Releasedatum 2015-04-15
# Titel & Artiest Tijd
1 1. Rêveries - Passions — JANSONS, MARISS 014:29
2 2. Un bal — JANSONS, MARISS 006:49
3 3. Scène aux champs — JANSONS, MARISS 016:07
4 4. Marche au supplice — JANSONS, MARISS 005:01
5 5. Songe d'une nuit du Sabbat — JANSONS, MARISS 010:44
6 La Valse (Tanzdichtung) — JANSONS, MARISS 012:49
1 1. Intrada: Allegro — JANSONS, MARISS 007:00
2 2. Capriccio, notturno ed arioso: Vivace — JANSONS, MARISS 006:00
3 3. Passacaglia: Andante con moto - Toccata: Allegro giusto - Corale: Poco calmando — JANSONS, MARISS 016:46
4 1. Adagio - Allegro non troppo — JANSONS, MARISS 018:29
5 2. Allegro con grazia — JANSONS, MARISS 008:16
6 3. Allegro molto vivace — JANSONS, MARISS 009:03
7 4. Finale: Adagio lamentoso - Andante — JANSONS, MARISS 010:32
1 1. Introduzione: Andante non troppo - Allegro vivace — JANSONS, MARISS 010:09
2 2. Presentando le coppie: Allegro scherzando — JANSONS, MARISS 006:39
3 3. Elegia: Andante non troppo — JANSONS, MARISS 007:22
4 4. Intermezzo interrotto: Allegretto — JANSONS, MARISS 004:20
5 5. Finale: Presto — JANSONS, MARISS 010:28
6 1. Langsam: Allegro risoluto ma non troppo — JANSONS, MARISS 023:02
7 2. Nachtmusik: Allegro moderato — JANSONS, MARISS 016:32
1 3. Scherzo: Schattenhaft — JANSONS, MARISS 010:27
2 4. Nachtmusik: Andante amoroso — JANSONS, MARISS 014:06
3 5. Rondo-Finale: Allegro ordinario — JANSONS, MARISS 017:40
4 1. Allegro — JANSONS, MARISS 003:58
5 2. Turandot: Scherzo — JANSONS, MARISS 008:03
6 3. Andantino — JANSONS, MARISS 004:26
7 4. Marsch — JANSONS, MARISS 004:53
8 Moloch (1999-2000) — JANSONS, MARISS 012:35
1 Till Eulenspiegels lustige Streiche op. 28 (nach alter Schelmenweise in Rondoform) — JANSONS, MARISS 016:07
2 Im Sommerwind — JANSONS, MARISS 016:00
3 1. Un poco sostenuto - Allegro — JANSONS, MARISS 013:45
4 2. Andante sostenuto — JANSONS, MARISS 008:58
5 3. Un poco allegretto e grazioso — JANSONS, MARISS 004:42
6 4. Adagio - Allegro non troppo ma con brio — JANSONS, MARISS 017:34
1 1. Andante un poco maestoso — JANSONS, MARISS 011:25
2 2. Larghetto — JANSONS, MARISS 006:46
3 3. Scherzo — JANSONS, MARISS 005:32
4 4. Allegro animato e grazioso — JANSONS, MARISS 008:47
5 1. Andante, ma non troppo - Allegro energico — JANSONS, MARISS 011:51
6 2. Andante (ma non troppo lento) — JANSONS, MARISS 009:37
7 3. Scherzo: Allegro — JANSONS, MARISS 005:43
8 4. Finale (quasi una fantasia): Andante - Allegro molto — JANSONS, MARISS 013:25
1 1. Andante tranquillo — JANSONS, MARISS 007:10
2 2. Allegro — JANSONS, MARISS 007:46
3 3. Adagio — JANSONS, MARISS 007:07
4 4. Allegro molto — JANSONS, MARISS 007:51
5 Ouvertüre — JANSONS, MARISS 008:58
6 1. Allegro con brio — JANSONS, MARISS 007:18
7 2. Andante con moto — JANSONS, MARISS 009:56
8 3. Allegro — JANSONS, MARISS 005:13
9 4. Allegro — JANSONS, MARISS 011:26
1 Ein Überlebender aus Warschau op. 46 — JANSONS, MARISS 007:31
2 Nr. 1 Trepak — JANSONS, MARISS 004:46
3 Nr. 2 Lullaby — JANSONS, MARISS 004:50
4 Nr. 3 Serenade — JANSONS, MARISS 005:11
5 Nr. 4 The field Marshal — JANSONS, MARISS 006:21
6 The death of Andri — JANSONS, MARISS 008:14
7 The death of Ostap — JANSONS, MARISS 005:16
8 The prophecy and death of Taras Bulba — JANSONS, MARISS 009:26
9 Feast during a plague (2005) — JANSONS, MARISS 023:50
1 1. Presto — JANSONS, MARISS 007:08
2 2. Andante rapsodico — JANSONS, MARISS 005:13
3 3. Allegro capriccioso ma tempo giusto — JANSONS, MARISS 005:47
4 Amériques (Sinfonische Dichtung) — JANSONS, MARISS 025:20
5 Hymne au Saint-Sacrement — JANSONS, MARISS 013:25
6 1. Exaudi orationem meam, Domine — JANSONS, MARISS 003:00
7 2. Expectans expectavi Dominum — JANSONS, MARISS 005:45
8 3. Laudate Dominum — JANSONS, MARISS 012:03
1 Ouvertüre — JANSONS, MARISS 010:10
2 Nr. 1 Fanfara — JANSONS, MARISS 002:10
3 Nr. 2 Entrata — JANSONS, MARISS 003:40
4 Nr. 3 Festum — JANSONS, MARISS 002:23
5 Nr. 4 Encore — JANSONS, MARISS 003:26
6 Konzert für Orgel, Streicher und Pauken g-moll FP 93 — JANSONS, MARISS 024:38
7 Nr. 1 Of (...) the despising of all vanities of the world — JANSONS, MARISS 005:32
8 Nr. 2 Of the considering of the misery of mankind — JANSONS, MARISS 004:29
9 Nr 3 What truth speaks from inside without the noise of words — JANSONS, MARISS 004:46
10 Nr. 4 Of the ordeal of a true lover — JANSONS, MARISS 005:09
11 Nr. 5 Of the different movements of nature and grace — JANSONS, MARISS 005:04
12 Nr. 6 Of the meditation on death — JANSONS, MARISS 005:29
1 Tod und Verklärung op. 24 (Sinfonische Dichtung) — JANSONS, MARISS 023:09
2 1. Largo — JANSONS, MARISS 018:32
3 2. Allegro molto — JANSONS, MARISS 009:59
4 3. Adagio — JANSONS, MARISS 013:58
5 4. Allegro vivace — JANSONS, MARISS 012:36
1 Vorspiel und Liebestod — JANSONS, MARISS 018:48
2 1. Mehr langsam, misterioso — JANSONS, MARISS 022:56
3 2. Adagio, bewegt, quasi andante — JANSONS, MARISS 014:10
4 3. Ziemlich schnell — JANSONS, MARISS 007:13
5 4. Allegro — JANSONS, MARISS 013:07
1 1. Andante - Poco allegro - Moderato — JANSONS, MARISS 011:11
2 2. Andante moderato — JANSONS, MARISS 007:33
3 3. Poco allegro — JANSONS, MARISS 008:09
4 1. Andante — JANSONS, MARISS 012:51
5 2. Allegro marcato — JANSONS, MARISS 008:51
6 3. Adagio — JANSONS, MARISS 011:22
7 4. Allegro giocoso — JANSONS, MARISS 010:17
1 1. Bedächtig: Nicht eilen - Recht gemächlich — JANSONS, MARISS 017:30
2 2. In gemächlicher Bewegung. Ohne Hast — JANSONS, MARISS 011:20
3 3. Ruhevoll. Poco adagio — JANSONS, MARISS 022:26
4 4. Sehr behaglich — JANSONS, MARISS 010:44

Een doosje vol verrassingen - Mariss Jansons live

RCO Live, het label van het Concertgebouworkest, bevat een opnameserie, gewijd aan alle chef-dirigenten van het orkest. Stuk voor stuk buitengewoon fascinerende documenten. De rijke historie van het orkest wordt door al die roemruchte figuren en vermaarde solisten van alle kanten belicht. De nieuwste uitgave: Mariss Jansons Live.

Nadat Riccardo Chailly aankondigde dat hij in 2004 wilde vertrekken, werd het Concertgebouworkest met twee problemen geconfronteerd. Waar een nieuwe topdirigent te vinden, die goed en attractief genoeg was als ‘zesde chef’? En welke maatregelen moesten worden genomen om de veranderingen in de platenwereld te pareren? De verhouding tussen Chailly en het orkest was op het laatst dusdanig verstoord (wat keurig binnenskamers bleef), dat hij er geen been in zag het KCO een koekje van eigen deeg te serveren. Hij nam zijn exclusieve contract met Decca met zich mee naar Leipzig. Het KCO had het nakijken. Het sluitstuk van Chailly’s Amsterdamse Mahlercyclus op cd kon op het nippertje worden gered. In muzikale zin bleef de schade dus beperkt. Bovendien bleek dat de man, die veel orkestleden het liefst als zijn opvolger wilden hebben, net een prestigieuze benoeming had aanvaard bij het orkest van de Bayerische Rundfunk. Een topbaan op een prominente plaats. Een overstap van Mariss Jansons naar Amsterdam leek daarom onwaarschijnlijk. Het is een wonder dat het uiteindelijk toch is gelukt om hem te strikken. Al stelde de Let zijn voorwaarden: niet meer dan 14 weken per seizoen. Typisch Jansons: hij wilde zijn tijd zo eerlijk mogelijk verdelen tussen München en Amsterdam. Inmiddels weten we hoe succesvol zijn ‘regime’ is verlopen. Vorig jaar kondigde hij echter plotseling zijn vertrek aan: het werd hem fysiek allemaal te veel. Vooral door alle buitenlandse tournees. Op 20 maart 2015 dirigeerde hij hier zijn laatste concert als chef. Het KCO was door dit alles gedwongen zijn in 2004 net gestarte eigen, onafhankelijke platenlabel versneld van de grond te tillen. Met het oog gericht op het buitenland werd voor de naam RCO Live gekozen. Het label is inmiddels een begrip geworden. Radio-opnamen uit heden en verleden, zorgvuldig geselecteerd en voor zover mogelijk technisch opgeknapt, vormen de basis van het bestand. Naast een serie boxjes onder de noemer Anthology of the Royal Concertgebouw Orchestra, waarin een overzicht per decennium wordt gepresenteerd, loopt er ook een serie die is gewijd aan alle chef-dirigenten van het orkest. Stuk voor stuk buitengewoon fascinerende documenten. De rijke historie van het orkest wordt door al die roemruchte figuren en vermaarde solisten van alle kanten belicht.

Grote voordeel: de radioregistraties klinken op cd beter en qua dynamiek rianter dan de oorspronkelijke live-uitzendingen vanuit het Concertgebouw via de ether of de kabel. Het spook van de compressie, dat hinderlijke inperken van de dynamiek, is op de cd-versies nagenoeg afwezig. Geluidsuitbarstingen knallen gewoon uit de luidsprekers; de zachtste passages klinken ook werkelijk piano of pianissimo! En daarmee zijn we bij de artistieke inbreng van Mariss Jansons aangeland: hij kon toveren met de unieke klankkleuren van het orkest. En dat komt in dit album het sterkst naar voren in symfonieën van Berlioz, Bruckner (3), Mahler (4 en 7), Tsjaikovski (6), Sibelius (1), Rachmaninov (2) en Prokofjev (5). Iets minder overtuigend bij die van Beethoven (5), Schumann (1) en Brahms (1). Waar je kanttekeningen kunt plaatsen bij de stilistisch ‘ouderwetse’ interpretaties. Maar ook daar is het spel van het KCO technisch fabuleus. Verrassend is het relatief grote aandeel twintigste-eeuws repertoire. Van Stravinsky en Bartók, Messiaen en Lutoslawski tot Berio en Goebaidoelina. Zelfs de omstreden première van het stuk dat Louis Andriessen schreef voor het in 2013 jubilerende orkest zit erbij. Hoewel hij zich tijdens de repetities zicht- en hoorbaar ontevreden toonde over dirigent en orkest. Er vielen termen als “schoolmeester” en “zeikerd”. “Dat wordt nooit wat”, liet Andriessen zich ook ontvallen. Je vraagt je af waarom hij dan toch toestemming heeft gegeven de eerste versie van Mysteriën te laten uitbrengen. Al is het historisch gezien natuurlijk interessant dat we dit ‘verjaardagscadeau-met-een-venijnig-randje’ alsnog kunnen beluisteren.

Verder is het opmerkelijk dat het Concertgebouworkest dit keer veel registraties uit Londen (BBC Proms) en Duitsland (Berliner Festspiele) heeft laten aanrukken. In totaal gaat het om tien uitvoeringen tegenover 25 uit het Concertgebouw. Over het waarom is echter niets terug te vinden in de toelichting van Bas van Putten. Die zich in zijn essay voornamelijk beperkt tot bloemrijke, soms curieuze uitspraken over de dirigent. Zoals: “Jansons is de schatbewaarder van het symfonische per se” en “Voor Jansons is het Concertgebouworkest de ideale bruid”. Over de affaire-Andriessen en diens Mysteriën houdt hij zich op de vlakte. “Een waardige vertolking van een klankwereld die vast niet helemaal de zijne is”, meldt Van Putten over Jansons (deels mislukte) vertolking.

Hans Heg (3-2015)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht