Terug naar het overzicht
cover
Monteverdi, C. Madrigali, vol. 1: Cremona
€ 22,50 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Monteverdi, C.

Madrigali, vol. 1: Cremona

3149028071023

Componist Monteverdi, C.
Titel Madrigali, vol. 1: Cremona
Artiest Les Arts Florissants, Agnew, Paul
Artikel nr. 280710286376
EAN Code 3149028071023
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O LES ARTS FLORIS
Releasedatum 2015-05-11
# Titel & Artiest Tijd
1 Cantai un tempo & Se fu dolc'il canto — LES ARTS FLORISSANTS 004:55
2 Ch'ami la vita mia nel tùo bel nome — LES ARTS FLORISSANTS 002:15
3 Baci soavi, e cari — LES ARTS FLORISSANTS 003:24
4 La vaga pastorella — LES ARTS FLORISSANTS 002:39
5 Poi che del mio dolore — LES ARTS FLORISSANTS 002:17
6 Questa ordì il laccio — LES ARTS FLORISSANTS 001:31
7 Fumia la pastorella — LES ARTS FLORISSANTS 003:21
8 Ardo sì ma non t'amo — LES ARTS FLORISSANTS 001:18
9 Ardi ò gela à tua voglia — LES ARTS FLORISSANTS 001:16
10 Arsi & alsi à mia voglia — LES ARTS FLORISSANTS 001:42
11 Non se levav' ancor l'alba novella — LES ARTS FLORISSANTS 004:14
12 E dicea l'una sospirand'all'hora — LES ARTS FLORISSANTS 004:18
13 S'andasse amor à caccia — LES ARTS FLORISSANTS 001:24
14 Se tu mi alssi, perfida, tuo danno — LES ARTS FLORISSANTS 001:55
15 Ecco mormorar l'onde — LES ARTS FLORISSANTS 004:19
16 O primavera, gioventù de l'anno — LES ARTS FLORISSANTS 003:03
17 Sovra tenere herbette e bianchi fiori — LES ARTS FLORISSANTS 003:11
18 Ch'io non t'ami, cor mio — LES ARTS FLORISSANTS 004:05
19 Vattene pur, crudel — LES ARTS FLORISSANTS 001:22
20 Là tra 'l sangue — LES ARTS FLORISSANTS 002:50
21 Poi ch'ella in sé tornò — LES ARTS FLORISSANTS 003:29

Paul Agnew en een handjevol zangers van Les Arts Florissants trekken door de wereld met alle madrigalen die Monteverdi in acht boeken heeft gebundeld. Vorig jaar is reeds het tweede deel in de serie verschenen met muziek uit de tijd waarin hij in Mantua faam verwierf als een toonaangevende componist. In dit pas uitgebrachte eerste deel komen de vroegste werken aan bod: 21 madrigalen uit de eerste drie boeken. Het madrigaal was destijds al een genre voor fijnproevers. Ze dachten dat muziek de poëzie wakker zou kussen. Een muzikale zetting van een gedicht kon de woorden die op schrift een sluimerend bestaan leidden, tot leven brengen. Het gaat hier om jeugdwerken waarin Monteverdi nog vooral illustere voorgangers imiteert. Zo is op het eerste gehoor een indruk van eentonigheid moeilijk te vermijden. Het helpt als je de teksten erbij neemt en beleeft hoe fijn de woorden in klank zijn geschilderd en hoe de affectieve inhoud met subtiele middelen voelbaar wordt gemaakt. Paul Agnew en zijn zangers zijn door en door vertrouwd met deze muziek. Zonder opsmuk laten ze horen dat Monteverdi als twintigjarige al in staat was zijn luisteraars te raken.

Eddie Vetter (4-2015)

INTERVIEW

Monteverdi volgens Les Arts Florissant
De acht Madrigaalboeken van Claudio Monteverdi zijn de laatste jaren door meerdere ensembles integraal opgenomen. Maar Les Arts Florissants pakte het wat anders aan: drie cd's met een keuze uit Monteverdi's Madrigaaloeuvre. Paul Agnew, het creatieve brein achter dit project, vertelt.

Zeg je Les Arts Florissants, dan zeg je William Christie. Maar de laatste jaren wordt het beroemde Franse ensemble ook geregeld geleid door de Schotse tenor Paul Agnew, die al heel lang deel uitmaakt van de vaste zangersgroep van Les Arts Florissants. Agnew staat aan de basis van het Monteverdiproject. Wat was het idee? Agnew: “We hebben in een concertreeks alle madrigalen van Monteverdi uitgevoerd en een complete cd-opname lag voor de hand. Maar ik vond dat niet zo interessant. Ik wilde een beknopter overzicht maken van het oeuvre en daarbij ging ik uit van de drie steden waar Monteverdi zijn madrigalen componeerde: Cremona, Mantua en Venetië. De drie cd’s kregen dus alle drie een stad als titel mee en op iedere uitgave zingen we een selectie uit de madrigalen die Monteverdi daar schreef. Het mooie is dat hij op alle drie die plaatsen een ander publiek bediende. Zijn eerste madrigalen schreef hij in Cremona voor een intieme kring, hij was onafhankelijk. In Mantua was hij hofcomponist en in Venetië schreef hij voor een breed publiek. Hij componeerde altijd op die intense, emotionele manier.”

De eerste twee zijn er al, de laatste, Venezia, verschijnt eind dit jaar. Op die nog te verschijnen cd staan waarschijnlijk veel bekende stukken. Maar de eerste madrigaalboeken van Monteverdi zijn veel minder in trek. Zijn die minder goed? “Ze zijn net zo geniaal als de rest! Zijn eerste madrigalen schreef Monteverdi toen hij zeventien was, en toen al onderscheidde hij zich van zijn tijdgenoten door een nog subtielere uitbeelding van de teksten die hij gebruikte. Dat aspect wordt vaak wat onderbelicht, daarom besteden we in de boekjes bij de cd’s ook uitgebreid aandacht aan de dichters van wie Monteverdi teksten gebruikte. Dat je die vroege madrigalen weinig hoort, heeft gewoon met de uitvoeringspraktijk te maken, daarin ligt de nadruk nu eenmaal op bekendere werken, en niet op de kwaliteit van de muziek.”

Les Arts Florissants werkt de laatste jaren met wisselende bezettingen. Hoe selecteer je de ideale groep zangers voor de madrigalen van Monteverdi? “Dat luistert heel nauw. Je moet een ensemble hebben van zangers die qua stem mooi met elkaar kleuren, maar die ook op één lijn zitten wat betreft de interpretatie van de tekst. Het maakt daarbij niet uit of ze uit Italië komen of niet. We werken met Italianen, maar ook met Australiërs, Duitsers, Fransen en ik ben zelf een Schot. We werken primair vanuit de tekst, we beginnen onze repetities altijd met het reciteren van de teksten. We kijken naar waar de accenten in tekst en muziek liggen, waar we harder of juist zachter moeten zingen. Dat gaf Monteverdi in zijn muziek niet aan, maar de tekst wijst je de weg. En de genialiteit van Monteverdi, ja, die blijft me verbazen.”

Marcel Bijlo (4-2015)

  • cover
  • cover

Terug naar het overzicht