3149020528129
Componist | Ravel, Maurice |
Titel | Ma Mère l'Oye - Le Tombeau de Couperin |
Artiest | Roth, François-Xavier / Mourot, Hélène / Les Siecles |
Artikel nr. | 2052812116700 |
EAN Code | 3149020528129 |
Aantal CD's | 1 |
Label | HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI |
Releasedatum | 2018-04-06 |
# | Titel & Artiest | Tijd |
---|---|---|
1 | Präludium: Très lent — ROTH & LES SIECLES | 003:05 |
2 | Danse du rouet - Szene: Allegro — ROTH & LES SIECLES | 001:58 |
3 | Interludium: Un peu moins animé — ROTH & LES SIECLES | 001:15 |
4 | Pavane de la Belle au bois dormant: Lent — ROTH & LES SIECLES | 001:38 |
5 | Interludium: Plus lent — ROTH & LES SIECLES | 000:50 |
6 | Les Entretiens de la Belle et de la Bête (Walzer: Modéré) — ROTH & LES SIECLES | 004:00 |
7 | Interludium: Lent — ROTH & LES SIECLES | 000:40 |
8 | Petit poucet (Très modéré) — ROTH & LES SIECLES | 003:32 |
9 | Interludium: Lent — ROTH & LES SIECLES | 001:20 |
10 | Laideronnette, impératrice des pagodes (Marsch) — ROTH & LES SIECLES | 003:24 |
11 | Interludium: Allegro — ROTH & LES SIECLES | 001:07 |
12 | Apotheose: Le jardin féerique (Lent et grave) — ROTH & LES SIECLES | 003:39 |
13 | Scheherazade-Ouvertüre (Ouverture de féerie) — ROTH & LES SIECLES | 013:18 |
14 | 1. Präludium: Vif — ROTH & LES SIECLES | 003:00 |
15 | 2. Forlane: Allegretto — ROTH & LES SIECLES | 005:39 |
16 | 3. Menuett: Allegro moderato — ROTH & LES SIECLES | 004:42 |
17 | 4. Rigaudon: Assez vif — ROTH & LES SIECLES | 003:16 |
Na hun fraaie uitvoering van Daphnis et Chloé wijden François-Xavier Roth en zijn orkest Les Siècles zich opnieuw aan muziek van Ravel. De drie composities op deze cd hebben gemeen dat ze oorspronkelijk voor piano zijn gemaakt, maar dat maakt hun symfonische gewaad niet minder geraffineerd. De musici van Les Siècles spelen op instrumenten uit de ontstaanstijd, omstreeks 1900. Ravel op ‘authentieke’ instrumenten? Het moet niet veel gekker worden, zullen sommigen denken. Maar in de loop van de twintigste eeuw zijn veel orkesten gaan lijden aan overgewicht, vooral de blazerssecties. Roth doet de partituren fijntjes uit de doeken met de erbij passende slankere tonen en mildere kleuren. Gelukkig maken zijn interpretaties geen stijve museale indruk. Sommige musici moeten zelfs hoorbaar naar de punt van de stoel schuiven om aan Ravels wensen te voldoen. Ze toveren Ma mère l’oye tevoorschijn met een sprookjesachtig coloriet en presenteren Le tombeau de Couperin als een toonbeeld van verfijning uit lang vervlogen tijden. De Shéhérazade die zij spelen, is niet de latere cyclus voor sopraan en orkest, maar de ‘ouverture de féerie’ uit Ravels jonge jaren. Zelden heeft zijn muziek zo verleidelijk geklonken.
Eddie Vetter (3-2018)