Terug naar het overzicht
cover
Ravel, Maurice Ma Mère l'Oye - Le Tombeau de Couperin
€ 22,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Ravel, Maurice

Ma Mère l'Oye - Le Tombeau de Couperin

3149020528129

Componist Ravel, Maurice
Titel Ma Mère l'Oye - Le Tombeau de Couperin
Artiest Roth, François-Xavier / Mourot, Hélène / Les Siecles
Artikel nr. 2052812116700
EAN Code 3149020528129
Aantal CD's 1
Label HARMONIA G - O HARMONIA MUNDI
Releasedatum 2018-04-06
# Titel & Artiest Tijd
1 Präludium: Très lent — ROTH & LES SIECLES 003:05
2 Danse du rouet - Szene: Allegro — ROTH & LES SIECLES 001:58
3 Interludium: Un peu moins animé — ROTH & LES SIECLES 001:15
4 Pavane de la Belle au bois dormant: Lent — ROTH & LES SIECLES 001:38
5 Interludium: Plus lent — ROTH & LES SIECLES 000:50
6 Les Entretiens de la Belle et de la Bête (Walzer: Modéré) — ROTH & LES SIECLES 004:00
7 Interludium: Lent — ROTH & LES SIECLES 000:40
8 Petit poucet (Très modéré) — ROTH & LES SIECLES 003:32
9 Interludium: Lent — ROTH & LES SIECLES 001:20
10 Laideronnette, impératrice des pagodes (Marsch) — ROTH & LES SIECLES 003:24
11 Interludium: Allegro — ROTH & LES SIECLES 001:07
12 Apotheose: Le jardin féerique (Lent et grave) — ROTH & LES SIECLES 003:39
13 Scheherazade-Ouvertüre (Ouverture de féerie) — ROTH & LES SIECLES 013:18
14 1. Präludium: Vif — ROTH & LES SIECLES 003:00
15 2. Forlane: Allegretto — ROTH & LES SIECLES 005:39
16 3. Menuett: Allegro moderato — ROTH & LES SIECLES 004:42
17 4. Rigaudon: Assez vif — ROTH & LES SIECLES 003:16

Na hun fraaie uitvoering van Daphnis et Chloé wijden François-Xavier Roth en zijn orkest Les Siècles zich opnieuw aan muziek van Ravel. De drie composities op deze cd hebben gemeen dat ze oorspronkelijk voor piano zijn gemaakt, maar dat maakt hun symfonische gewaad niet minder geraffineerd. De musici van Les Siècles spelen op instrumenten uit de ontstaanstijd, omstreeks 1900. Ravel op ‘authentieke’ instrumenten? Het moet niet veel gekker worden, zullen sommigen denken. Maar in de loop van de twintigste eeuw zijn veel orkesten gaan lijden aan overgewicht, vooral de blazerssecties. Roth doet de partituren fijntjes uit de doeken met de erbij passende slankere tonen en mildere kleuren. Gelukkig maken zijn interpretaties geen stijve museale indruk. Sommige musici moeten zelfs hoorbaar naar de punt van de stoel schuiven om aan Ravels wensen te voldoen. Ze toveren Ma mère l’oye tevoorschijn met een sprookjesachtig coloriet en presenteren Le tombeau de Couperin als een toonbeeld van verfijning uit lang vervlogen tijden. De Shéhérazade die zij spelen, is niet de latere cyclus voor sopraan en orkest, maar de ‘ouverture de féerie’ uit Ravels jonge jaren. Zelden heeft zijn muziek zo verleidelijk geklonken.

Eddie Vetter (3-2018)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht