8717774570562
Componist | Various |
Titel | Lyrics Ombre de Mon Amant |
Artiest | Khcheich, Rima / Fentross, Mike / Ornstein, Maarten |
Artikel nr. | 0009662ZEF |
EAN Code | 8717774570562 |
Aantal CD's | 1 |
Label | ZEFIR |
Releasedatum | 2019-02-01 |
AANBEVOLEN DOOR...
Steeds vaker vinden de klanken en het timbre van Arabische zang hun weg naar de klassieke muziek, echter zelden met zo een schitterend resultaat als op Ombre de Mon Amant. Hier worden werelden verenigd. Liederen van Constantijn Huygens en werken van Marin Marais vormen een natuurlijk geheel met Arabische poëzie. Jazz, barok en Arabische muziek worden op fabuleuze wijze met elkaar vervlochten. Maarten Ornsteins omfloerste basklarinetspel is een zachte deken waartegen Rima Khcheichs met smart geladen Arabische zang zich vlijt. Mike Fentross’ luitspel linkt op volkomen natuurlijke wijze westerse instrumenten aan oriëntaalse klanken. Al luisterend rol je van het ene kippenvelmoment in het andere: prachtige plaat!
Boekhandel Dominicanen
Guido Mevis (Klassieke Zaken 4-2019)
Een warmbloedige Arabische versie van de westerse barok, dat is wat het avontuurlijke album Ombre de Mon Amant te bieden heeft. Met haar doorleefde stemgeluid schenkt de Libanese zangeres Rima Khcheich, geschoold in klassieke Arabische zang, vergeten liederen uit de barok een tweede leven. Wie wist bijvoorbeeld dat onze oer-Hollandse dichter Constantijn Huygens ook pareltjes van liefdesliederen heeft gecomponeerd? Hoewel Khcheich de liedteksten in een vrije Arabische vertaling zingt, is het voor de luisteraar onmiddellijk hoorbaar dat de meeste muziek op de cd over liefde en liefdesverdriet gaat, thema’s die even universeel en cultuuroverstijgend zijn als het menselijke verlangen om te musiceren. Khcheichs zang wordt lyrisch omlijst door basklarinettist Maarten Ornstein en oudemuziekspecialist Mike Fentross, die een verrassende mengeling van barok en Arabisch tevoorschijn tovert uit de snaren van zijn theorbe en vihuela, oude westerse instrumenten die hun oorsprong vinden in de oosterse ûd. Behalve barokke composities speelt het drietal ook Arabische liederen, een oosters aandoende, eigen compositie van Ornstein en het zestiende-eeuwse Paseavase el Re moro. Deze sfeervolle Spaanse melodie, die perfect binnen de context van het album past, herinnert aan de gouden eeuwen van Andalusië, toen culturele kruisbestuiving tussen westerlingen en ‘moren’ heel gebruikelijk was.
Myrthe Meester (2-2019)