Terug naar het overzicht
cover
Monteverdi, Claudio L'Orfeo / La Venexiana
€ 34,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Monteverdi, Claudio

L'Orfeo / La Venexiana

8424562209411

Componist Monteverdi, Claudio
Titel L'Orfeo / La Venexiana
Artiest La Venexiana / Cavina, Claudio
Artikel nr. 0920941GCD
EAN Code 8424562209411
Aantal CD's 2
Label GLOSSA
Releasedatum 2017-03-01
# Titel & Artiest Tijd
1 Toccata — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:50
2 Dal mio Permesso amato (Prolog) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 007:07
3 In questo lieto e fortunato giorno (1. Akt) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:31
4 Vieni Imeneo — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:55
5 Muse, honor di Parnaso — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:57
6 Lasciate i monti — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:39
7 Rosa del ciel — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:40
8 Io non dirò qual sia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:59
9 Lasciate i monti — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:57
10 Vieni Imeneo — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 006:17
11 Ecco pur ch'a voi ritorno (2. Akt) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 006:34
12 Ahi caso acerbo — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:13
13 In un fiorito prato — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:55
14 Tu se' morta — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:41
15 Ahi caso acerbo — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:13
16 Ma io, ch'in questo lingua — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:55
17 Chi ne consola, ahi lassi? — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 005:12
18 Ritornello — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:50
1 Sinfonia (3. Akt) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:43
2 Scorto da te, mio nume — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:36
3 Ecco l'atra palude — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:32
4 O tu, ch'innanzi mort'a queste rive — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:28
5 Sinfonia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:43
6 Possente spirto e formidabil nume — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 008:40
7 Sol tu, nobile dio — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:08
8 Ben mi lusinga alquanto — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:00
9 Sinfonia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:51
10 Ei dorme, e la mia cetra — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:07
11 Sinfonia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:50
12 Nulla impresa per uom si tenta — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:19
13 Signor, quell'infelice (4. Akt) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 002:24
14 Benché severo ed immutabil fato — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 004:36
15 Pietade oggi ed amore — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:44
16 Qual onor di te fia degno — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:40
17 Ahi, vista troppo dolce e troppo amara — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:48
18 Dove te n'vai, mia vita? — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:50
19 Sinfonia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:52
20 E la virtute un raggio — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:38
21 Questi i campi ti Traccia (5. Akt) — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 007:23
22 Sinfonia — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 000:52
23 Perch'a lo sdegno ed al dolor — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 003:51
24 Saliam cantand'al Cielo — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:13
25 Vanne Orfeo felice a pieno — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:06
26 Moresca — LA VENEXIANA / CAVINA, CLAUDIO 001:12

PORTRET

Monteverdi's tijdloze meesterwerken
Monteverdi heeft teksten zo op muziek gezet dat luisteraars nog steeds als het ware in de huid van de protagonisten kunnen kruipen, en hun vreugde en verdriet, angsten en verlangens kunnen meebeleven.

Wie naar muziek van Monteverdi luistert, kan zich amper voorstellen dat deze is gemaakt door een componist die 450 jaar geleden werd geboren. Er lijken geen eeuwen te liggen tussen nu en de uitdrukkingskracht van Orfeo die naar de onderwereld gaat om zijn Euridice terug te halen of het immense verdriet van Tancredi als blijkt dat hij in het gevecht zijn eigen geliefde Clorinda heeft gedood. De ziel van de luisteraars beroeren met het wel en wee van echte mensen, daar was het Monteverdi om te doen.

Als hem wordt gevraagd muziek te componeren op een libretto waarin winden de hoofdrollen spelen, verzucht hij in een brief: ‘Hoe, beste heer, kan ik het spreken van de winden imiteren als ze niet spreken? En hoe kan ik daarmee de ziel beroeren? Ariadne ontroert omdat zij een vrouw is, en Orpheus omdat hij een man is en geen wind.’ In al zijn composities gaat Monteverdi uit van de menselijke spraak, het ‘parlar cantando’ (zingend spreken), dat destijds in Italië in de mode was gekomen. Daarbij intensiveert hij de natuurlijke zinsmelodie met subtiele retorische effecten.

Claudio Monteverdi (1567-1643) was de oudste zoon van een apotheker. Al op vijftienjarige leeftijd publiceerde hij zijn eerste werken en niet lang daarna kreeg hij een aanstelling aan het hof van Mantua. Hij zou er 22 jaar verblijven, maar voelde zich in toenemende mate ondergewaardeerd door de hertogelijke familie. Na een korte maar avontuurlijke reis (met een beroving onderweg!) bereikte hij Venetië, waar hij als kapelmeester van de San Marco was aangesteld. Dertig jaar later stierf hij er als een gevierd componist.

Gezien zijn preoccupatie met menselijke emoties is het geen wonder dat Monteverdi excelleerde in opera’s. Helaas zijn er slechts drie min of meer volledig bewaard gebleven: L’Orfeo (1607) uit de tijd in Mantua, Il ritorno d’Ulisse in patria (1640) en L’incoronazione di Poppea (1643) toen hij zich op zijn oude dag nog in de Venetiaanse operatheaters waagde. Stuk voor stuk zijn het tijdloze meesterwerken.

Als kapelmeester van de San Marco heeft hij uiteraard veel kerkmuziek gemaakt. De Mariavespers zijn nog in Mantua ontstaan, maar wel in Venetië gedrukt. In de Selva morale e spirituale is allerlei latere liturgische en andere geestelijke muziek gebundeld. Geheel naar de geest van de tijd is het theater in de kerk binnengedrongen. Dramatiek speelt ook in toenemende mate een rol in de boeken met madrigalen die hij heeft nagelaten. De vroege werken zijn nog gemodelleerd naar de grote voorbeelden uit de renaissance, maar in zijn handen vallen onder dit genre geleidelijk ook aangrijpende miniopera’s. Een hoogtepunt is wel Il combattimento di Tancredi e Clorinda, uit het achtste boek met madrigalen. Bij de eerste opvoering in het Venetiaanse Palazzo Mocenigo was het publiek in tranen. Bijna vier eeuwen later blijkt het effect van Monteverdi’s muziek onverminderd sterk te zijn.

Eddie Vetter (4-2017)

  • cover
  • cover
Terug naar het overzicht