Terug naar het overzicht
cover
Various Lise Davidsen
€ 17,99 Bestellen
Toevoegen aan winkelmandje Bestellen

Various

Lise Davidsen

0028948348831

Componist Various
Titel Lise Davidsen
Artiest Davidsen, Lise - opera/sopraan / Philharmonia Orchestra
Dirigent Salonen, Esa-Pekka
Artikel nr. 483488300289
EAN Code 0028948348831
Aantal CD's 1
Label DECCA
Releasedatum 2019-05-31
# Titel & Artiest Tijd
1 "Dich, teure Halle, grüß ich wieder" (Act 2) — DAVIDSEN,LISE 003:41
2 "Allmächt'ge Jungfrau, hör mein Flehen!" (Act 3) — DAVIDSEN,LISE 007:33
3 Es gibt ein Reich (Opera) — DAVIDSEN,LISE 006:36
4 1. Ruhe, meine Seele! (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 004:36
5 2. Cäcilie (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 002:20
6 Arr. Heger — DAVIDSEN,LISE 003:29
7 4. Morgen! (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 004:34
8 1. Wiegenlied (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 004:12
9 Orch. Rihm — DAVIDSEN,LISE 003:02
10 1. Frühling (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 003:45
11 2. September (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 005:38
12 3. Beim Schlafengehen (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 005:39
13 4. Im Abendrot (Original Version) — DAVIDSEN,LISE 008:59

COVERINTERVIEW

Lise Davidsen: jong & een ster
De Noorse Lise Davidsen wordt al enige tijd door liefhebbers van bijzondere stemmen in de gaten gehouden. Ze komt met een debuutalbum vol Wagner en Richard Strauss. De jonge sopraan heeft een grote stem en houdt van opera, maar ook van de intimiteit van de liedkunst. Op de cd vinden we de Vier letzte Lieder, die al door veel grote sopranen zijn opgenomen. Maar luister ook naar Lise, want zij vindt dat jonge mensen “het recht hebben om de grote emoties over te brengen”.

Ze is jong en ze is een ster: de Noorse Lise Davidsen zit voor ons interview op een vliegveld te wachten op haar volgende vlucht. Een voice-over tettert vertrektijden en gatenummers hard door ons telefoongesprek heen. Het leven van de zangeres voert haar naar München, naar het Wagnermekka Bayreuth en naar de Metropolitan Opera. In 2015 won ze in Amsterdam de persprijs, de publieksprijs en de tweede prijs bij het Belvedere Zangconcours. Ze was er verbaasd over – het was pas haar tweede competitie – maar ze heeft aangename herinneringen aan het evenement. “Er waren zoveel zangers, dus je wist niet echt waar je terecht zou komen, maar het was goed georganiseerd en ik voelde me thuis in Nederland en in Amsterdam. Het is niet hetzelfde als in Noorwegen, maar er zijn wel overeenkomsten in de cultuur.”

Het publiek in Amsterdam zag met vreugde dat deze jonge, struise diva Wagner kon zingen. Een zeldzaamheid. Meteen komen dan de vergelijkingen met de grote vertolksters van vorige generaties naar boven. Gevaarlijk voor een beginnende zangeres met een grote stem, want voor je het weet worden je de hoogdramatische rollen aangeboden: “Mensen vragen of ik Richard Wagners Isolde of Richard Strauss’ Elektra ga zingen, maar de operahuizen komen gelukkig niet met die vreemde ideeën. Het zou ook niet moeilijk zijn om daar ‘nee’ tegen te zeggen, want ik zou die twee rollen nu niet willen doen.”

Toch lijkt Lise Davidsen wel van een uitdaging te houden: op haar eerste cd staat repertoire dat we voor een groot deel kennen van beroemde namen uit verleden en heden. Ze nam aria’s van twee van haar paraderollen op: Elisabeth in Wagners Tannhäuser en Ariadne in Strauss’ Ariadne auf Naxos. Die vulde ze aan met liederen van Strauss, waaronder zijn allerlaatste lied Malven maar ook de fameuze Vier letzte Lieder, ooit door haar landgenote Kirsten Flagstad in wereldpremière gebracht. “Veel van het repertoire dat ik zing, is al door de grootste zangers gedaan en is al heel vaak uitgevoerd. Wat ik in de concertzaal en op het operatoneel vertolk, zal altijd worden achtervolgd door het idee dat grote zangers het al eens hebben gedaan. Dus dat moest ik loslaten en ik moest zeggen: ‘Dit is wat ik wil doen en dit is wat mij op dit moment vertegenwoordigt.’ Dus hier is mijn versie. Ik doe dit op toneel of in de zaal, dus waarom niet op mijn album?”

In een tijd waarin zangeressen, vooral als ze in de studio staan, almaar meer op zoek gaan naar het mildste vocale fluweel, valt het in zonlicht glanzende zilver van Davidsens stem, dat ook in de zachtste noten blijft blinken, bijzonder op. Ze brengt eerlijkheid waar sommige collega’s koketteren met stemschoonheid alleen. Haar zeer presente geluid is gebed in de klank van het Philharmonia Orchestra onder leiding van Esa-Pekka Salonen: “Het was geweldig om met Esa-Pekka en het orkest te werken. Hij werkt veel met deze musici en we voelden elkaar bijzonder goed aan. Er waren geen grote discussies: er was een wederzijds begrip. Dat is voor mijn eerste cd en met dit repertoire natuurlijk een enorm voordeel, zo’n zeer ervaren, zeer kalme en zeer professionele dirigent.”

En dan is het heerlijk om Strauss uit te voeren. Dat horen we vaak van sopranen en Lise Davidsen is het ermee eens: “Hij wist wat zingen was en hoe je een tekst van een melodie moest voorzien. Het klopt allemaal zo goed. In het begin kan het moeilijk zijn om de juiste manier te vinden, maar als je die hebt, merk je hoe goed alles geschreven is.” Toen er besloten werd dat haar debuut een album van Wagner en Strauss zou worden, wist Davidsen meteen wat ze nog meer wilde doen: “De Vier liederen opus 27 heb ik al vaak uitgevoerd, zowel met piano als met orkest. Ze gaan goed samen met de Vier letzte Lieder. Het Wiegenlied zorgt dan weer voor een heel andere kleur. Zo werd het een selectie die goed samengaat, maar die tegelijkertijd twee kanten van Strauss laat zien: naast het grote orkest van de Vier letzte Lieder is er de grotere intimiteit van de andere liederen. Daarmee laat ik een andere kant en ook een heel belangrijke kant van mijn zangkunst zien, want ik zing niet alleen maar repertoire voor grote stemmen.”

Deze zomer brengt haar naar de Bayreuther Festspiele: in Tannhäuser zingt ze daar Elisabeth. “Ik deed twee, drie jaar geleden auditie. Om Wagner te doen in het operahuis van Wagner zelf is een beetje beangstigend, maar ik kijk er ook enorm naar uit.” Dan komt Tsjaikovski’s Schoppenvrouw in New York. Mooie rollen in mooie operahuizen, maar daar blijft het niet bij. “Ik ben heel dankbaar dat ik daarnaast ook het liedrepertoire kan doen. Met mijn pianist James Baillieu ga ik naar Oslo, Bergen en Kopenhagen: Brahms, Sibelius en Strauss en ook wat Grieg, want ik hoop in de toekomst een programma met Noorse liederen te doen.”

Haar album vertegenwoordigt het grote repertoire vanuit een jong gezichtspunt: “Ik wil de mensen vertellen dat jonge mensen het grote repertoire ook aankunnen. We hebben het recht om de grote emoties over te brengen. Oudere mensen zeggen vaak dat die grote werken alleen over hún gevoelens gaan, maar dat is niet zo: ze zijn universeel. We moeten de liedkunst omarmen: de liederen zijn soms lange tijd geleden geschreven, maar ze zijn vandaag de dag nog steeds interessant en actueel. Ik hoop dat de mensen mijn album een kans geven.”

Hein van Eekert (Klassieke Zaken 3-2019)

  • cover

Terug naar het overzicht